1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
רה"מ נתניהו וראשי מפלגות הקואליציה
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן , נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת, שאול גולן)
ניסיון להימנע מאי נעימויות ודרישות סחטניות ברגע האחרון: ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להביא את תקציב המדינה לאישור בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת כבר ב-22 במאי - שבוע לפני המועד הסופי שבו יש להשלים את המהלך כדי למנוע את הפלת הממשלה. כך נודע ל-ynet. נתניהו מעוניין לאפשר תיקון הוצאות במקרה של דרישות קואליציוניות על קו הסיום, בעיקר מצד חברי הכנסת החרדים.
במשרד האוצר מתקיימים דיונים לנוכח דרישות שונות בהיקף של מיליארדי שקלים של חברי כנסת מהקואליציה כתנאי לתמיכתם בתקציב המדינה ובחוק ההסדרים שאושרו בממשלה בפברואר. תקציב המדינה יעמוד ב-2023 על כ-484 מיליארד שקלים וב-2024 על כ-513 מיליארד שקלים.
עיקר הדרישות הן מהמפלגות החרדיות יהדות התורה וש"ס. בין היתר הועלו דרישות נוכח הסיוע המתוכנן לחיילים ובשל הענקת נקודות זיכוי עבור חינוך פעוטות, בעיקר לשכבות החזקות משלמות המיסים, להוספת מיליארדי שקלים לתקציבי הישיבות, האברכים, העלאת שכר המורים במגזר החרדי, הקצבת מיליוני שקלים לשיפוץ קברי צדיקים ועוד.
תוספות תקציביות של הרגע האחרון צפויות להגדיל את הקיצוץ שכבר הוחלט בעניינו בתקציב המדינה מ-3% ל-4%-5%. המשמעות: פגיעה קשה בשירותים לאזרחים בתחומי החינוך, הרווחה והבריאות וקיצוץ רחב בתקציבי כל משרדי הממשלה, כולל במשרד הביטחון ובתקציב המשטרה.
גורם במשרד האוצר אמר לynet כי "מדובר בחלק מהתביעות בדרישות הזויות שאפשר להגדירן חלק מהן כטירוף מוחלט אם תהיה להן היענות".

בינתיים מתקשים להעביר בכנסת כמה חוקים מתוך חוק ההסדרים וייתכן שיוצאו ממנו חוקים המאפשרים לחוקרי רשות המיסים לקבל מידע - ללא צורך בצו משופט - מכל חשבון בנק פרטי בארץ וחיוב כל בתי העסק והחברות לדווח לרשות המיסים אחת לחצי שנה על סכום ההוצאות וההפקדות בחשבון הבנק העסקי.
"גזירה" נוספת שגורמת לחברי כנסת להתנגד לה היא חיוב כל בית עסק לבקש מראש אישור מרשות המיסים על כל עסקה בין בתי עסק (לא מכירה ללקוחות) בהיקף העולה על 5,000 שקלים. ברשות המיסים הסבירו כי החוקים הללו נועדו להיאבק בהעלמות המס ובחשבוניות הפיקטיביות, אולם במגזר העסקי נאבקים בהם באמצעות חלק מחברי הכנסת.
חן שרייבר עו"ד חן שרייבר צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר אמר ל-ynet כי חלק גדול מבתי העסק כלל אינם מחוברים לדיגיטל כיום, בעיקר עשרות אלפי עסקים קטנים, ולכן החוק הזה בלתי ניתן ליישום. הוא הוסיף: "גם מעבר לכך, אין שום הצדקה לדרוש אישור מראש לעסקאות שהיקפן כה נמוך, רק 5,000 שקלים".
שמונה ועדות בכנסת מכינות בימים אלה בחיפזון את 35 הרפורמות בחוק ההסדרים לאישור לקריאה שנייה ושלישית והדיונים יתקיימו בימים הקרובים ברציפות גם בשעות הלילה ובימי ראשון וחמישי, שבהם רוב הכנסת אינה פועלת, כדי להספיק להכין את החוק הרחב במועד.