1 צפייה בגלריה
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
המפכ"ל שבתאי והשר בן גביר
(צילום: יאיר שגיא, רפי קוץ)
אחרי שהמפכ"ל הזהיר כי הכפפת המשמר הלאומי לשר הממונה עלולה להוביל לפגיעה בביטחון האזרחים, מתחזקת ההערכה כי הגוף שנועד להזניק כוחות לאירועי אלימות אזרחיים ברחבי המדינה יפעל תחת משמר הגבול והמשטרה. כך מסתמן בעקבות פגישה שנערכה אמש (שני) בין מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
"בניגוד לכל הכותרות, הרעש בתקשורת, וההתנגדות סביב הקמת המשמר הלאומי כפי שעלו בעקבות במסמך שעליו חתמו ראש הממשלה והשר בן גביר, הישיבה הייתה טובה", אמר בכיר במשטרה שהיה מעורב בפגישה. "הצגנו לשר את עבודת המשמר הלאומי והיה מענה לכל השאלות שלו". הצדדים סיכמו על פגישה נוספת לפחות בנושא, וההערכה היא שהמשמר הלאומי שהוקם ביוני 2022 יתעצם וישתדרג תחת מג"ב.
בן גביר ביקש לקיים את הפגישה עם המפכ"ל, שהציג לו את עיקרי תוכנית הפעולה בהתאם להחלטת הממשלה שקובעת כי המשמר הלאומי יוקם תחת המשרד לביטחון לאומי בהשקעה של 1.4 מיליארד שקלים. לשיטת בן גביר, המשמר הלאומי ישמש בידיו כמנוף לחץ על המפכ"ל להתחייב שהגוף יפעל תחת המדיניות שאותה יתווה השר.
השר מבין שהוא יתקשה להקים את המשמר הלאומי כזרוע מבצעית במשרדו, ולכן הבסיס הנכון לפעילותה הוא תחת מג"ב. הפגישה הראשונה בין השניים בנושא הסתיימה ללא החלטות וצפויה כאמור להיערך לפחות עוד פגישה אחת שתעסוק במשמר הלאומי. בסיום הפגישה החליטו בשני הצדדים לשמור על שתיקה כדי להנמיך את הלהבות אחרי שבוע של הכפשות קשות ודם רע.
הבכיר במשטרה שנכח בפגישה ציין עוד: "הייתה פגישה טובה, המפכ"ל שבתאי הציג לשר בן גביר את עמדת המשטרה שלפיה המשמר הלאומי יוקם תחת מג"ב ויהיה כפוף למפכ"ל". השר בן גביר מצידו חזר על עמדתו שאין לו כל הבעיה שהמשמר הלאומי יפעל תחת המשטרה, אולם הוא רוצה לדעת ולוודא שכוח המשמר, שעשוי לכלול בשיאו 1,800 לוחמים בשתי חטיבות, לא יפעל במשימות שיטור - אלא ביעדים שהוגדרו לו כמו פיזור הפרות סדר, לחימה בפרוטקשן, מקרי הרצח בחברה הערבית ופשיעה חקלאית.

על-רקע השאלה שמתייחסת ליעדי המשמר הלאומי, אמר השר בן גביר כי "לוחמי המשמר שראיתי בהפגנות הם לוחמים פחות בלחימה בפשיעה הקשה בערערה ובטובא זנגרייה, זאת לא העבודה". המפכ"ל שבתאי עדיין לא מוכן להתחייב באופן מלא שבאירועים חריגים ייעשה שימוש בכוחות המשמר הלאומי. מבחינת המשטרה, השליטה על הכוחות והניוד שלהם מהווים חלק מהפעלה מבצעית.
גורם בכיר אחר במשטרה אמר: "אין מצב מבחינת יכולת מבצעית שהכוח הזה לא יהיה תחת מג"ב, שיש לו את היכולת להכשיר לוחמים, לעצב את שדרת הפיקוד, להעניק יכולת טכנולוגית שקיימת רק במג"ב ויכולת להטמיע את תורת הלחימה ורוח הלחימה של מג"ב. המשמר הלאומי יקבל לוחמים שעברו את ההכשרה במג"ב מרגע גיוסם ואת ניסיונם מול סיכול טרור ומול הפשיעה החמורה כלפי המגזר החקלאי".
שאלת השליטה בכוח שיפעל רק תחת המשימות שיוגדרו לו נשארה פתוחה. השר בן גביר מבקש שהמשמר הלאומי יילחם להשיב את המשילות והביטחון עבור רבים מתושבי המדינה, שחשים לדבריו שהמשטרה לא מסוגלת להגן עליהן. במשטרה מבינים שההצלחה שלהם אמורה להיות פירעון ההבטחות שהשר בן גביר פיזר בקמפיין הבחירות שלו.
גורם בכיר במשטרה שהיה מעורב בהצגת תוכנית המשמר הלאומי לשר הסביר: "המשטרה הקלאסית הכחולה תעבוד מול הציבור ברחבי הארץ ותיתן מענה למשימות שיטור, לקריאות 100, לעבירות איכות חיים, לתנועה וכל שאר המשימות. כוח המשמר הלאומי שכבר הוקם ועובד זה כוח של לוחמים מאומנים בעלי יכולת להפגין עוצמה מול הפשיעה הקשה ומול הפרות סדר, כך שלא נראה שוב את פרעות 'שומר החומות' כששוטרים כחולים בודדים עמדו חסרי יכולת לתת מענה לפזר את תחילת ההפגנות שהלכו והתפתחו".
פורסם לראשונה: 23:58, 03.04.23