רב-פקד ר', מפקד פלגה ביחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש, סיפר הערב (חמישי) כי הרימון שמפיצוצו נפצעו הלוחמים הושלך בחזרה לכיוונם. "במהלך הלחימה התנהלו חילופי אש והושלכו לעברנו מטעני חבלה. במהלך הקיפול והיציאה מהיעד לכיוון הרכבים לוחם השליך רימון לעבר חצר בית שממנה ירו לעברנו, הרימון הושלך בחזרה לכיווננו וכתוצאה מכך נפצעו הלוחמים", הוא אמר. צפו בתיעוד דרמטי מתוך הפשיטה הלילית בטול כרם.

במקביל, אירע הערב פיגוע ירי בחווארה ללא נפגעים. צה"ל פתח בסריקות אחר המחבל, והציב מחסומים סביב אזור הפיגוע. הדיווח על התקבל במוקד 101 של מד"א בשעה 17:40. הירי בוצע בכביש 60 לעבר רכב שבו שלושה בני משפחה, אם ואב כבני 25 ובתם הפעוטה כבת השנה וחצי, שהמשיכו בנסיעה עד לחבירה עם צוותי צה"ל ומד"א בצומת תפוח.
"אחרי כיכר עינבוס שמענו בום חזק. ירו עלינו מהחלון האחורי - פעמיים", סיפרה יסכה שטיינר, שרכב נפגע מהירי. "הרחנו ריח, בעלי עבר לנתיב השני ונסע בנתיב הנגדי. בעלי ראה מהחלון האחורי את המחבל ומסר את פרטיו. התינוקת ישבה מאחורה בצד שמאל. כל החלון מנופץ. ברוך השם יצאנו בלי פגע, הבת שלי עדיין ישנה באוטו. נמשיך לנסוע פה. אנחנו לא נוותר. תודה להשם על החסד הגדול הזה. אנחנו דורשים ביטחון, איפה החיילים?". בתיעוד האירוע נראה המחבל מתקרב, חמוש באקדח, ויורה - בעוד הנהג עולה על אי תנועה ובורח לנתיב הנגדי.
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן תקף: "ממשלת הימין נכשלת פעם אחר פעם בהבאת הביטחון לאזרחיה, לא נקבל מצב שבו פעם אחר פעם מנסים לרצוח יהודים בכביש מרכזי במדינת ישראל. אני דורש ממשלת ישראל להחזיר את המחסומים באופן מיידי בכל אזור לב השומרון, להתעשת ולהורות לצה"ל לצאת למבצע כמו 'בית וגן' - אבל מקיף, עמוק ומשמעותי יותר, ולהפסיק את גל הטרור".

2 צפייה בגלריה
אירוע ירי אל עבר רכב חולף בחווארה
אירוע ירי אל עבר רכב חולף בחווארה
הרכב שנורה
(צילום: נדב גולדשטיין tps)
2 צפייה בגלריה
פיגוע הירי בחווארה בו ירו אל עבר רכב שבו היתה משפחה
פיגוע הירי בחווארה בו ירו אל עבר רכב שבו היתה משפחה
(צילום: נדב גולדשטיין. tps)

כאמור, הפעילות בטול כרם הובילה לפציעת חמישה מסתערבי מג"ב ולחיסול שני מחבלים שביצעו פיגוע ירי באבני חפץ. חמשת הלוחמים נפצעו ביציאה מהפעילות, מרסיסי רימון שהשליך אחד מלוחמי הכוח. מפקד הכוח הספיק לבעוט ברימון כדי להרחיקו, ובכך כנראה מנע את מותם שלו ושל לוחמיו. רק לאחר שהקצין בעט ברימון - הוא התפוצץ.
לפי הערכות צה"ל, הרימון שב אל הלוחמים לאחר שפגע בחלק העליון של שער ברזל שחצץ בין הכוחות לבין המחבלים שירו והשליכו מטענים לעברם. חרף האירוע החריג, באוגדת איו"ש שיבחו את התנהלות המסתערבים בפעולה, שעצרו עם כוח של סיירת גולני מבוקש שבביתו נתפס אקדח. המבוקש, שניסה לברוח מהכוחות, נורה ברגלו. גורמים פלסטיניים פרסמו תמונות שבהן, כך לפי הנטען, נראים הרימון שהתפוצץ והציוד שהשאירו הלוחמים בשטח - כולל טלפונים ניידים.
מצבו של אחד הלוחמים שנפצע מוגדר קשה מאוד, והוא הועבר מבית החולים מאיר בכפר סבא לבית החולים בילינסון - ועדיין נמצא בסכנת חיים. לוחם שני נותח במשך כשש שעות בבית החולים לניאדו בנתניה, ועבר לאשפוז במחלקה לטיפול נמרץ במצב קשה ויציב. מצבו של לוחם שלישי מוסיף להיות קשה. ייתכן כי לוחם נוסף, המאושפז במצב קל עד בינוני בבית החולים מאיר, ישתחרר מחר לאחר בדיקות נוספות. לוחם אחר, שפונה גם הוא לבית החולים בילינסון, שוחרר כבר לביתו.

שר הביטחון יואב גלנט ביקר בבית החולים בלינסון את הלוחמים שנפצעו בפעילות. "אני רוצה לשבח את החיילים וגם את הלוחמים על העבודה המקצועית, הנחישות ותעוזה, ועל זה שהם מגיעים לכל מקום. הם מגינים על אזרחי ישראל באמצעות המעשים האמיצים שלהם, ואני חושב שכל אזרחי בישראל צריך להוקיר להם תודה. אני משוכנע שהם יקבלו טיפול מסור מאוד, ורוצה להביע הערכה גם לאופן שבו הם פונו", אמר.
הוא הוסיף: "אני רוצה להעביר מסר בהיר וחד לאויבים שלנו - אנחנו נגיע לכל מקום ונפגע בכל מי שמנסה לפגוע באזרחי ישראל או בחיילי צה"ל. אם לא נצליח לעשות פעולה עם כוח קטן, נבוא עם כוח גדול. מי שצריך דוגמאות למה אנחנו יכולים לעשות, שייזכר בג'נין לפני חודשיים. אם יהיה צורך נעשה את זה במקומות נוספים. צה"ל מוכן לכל משימה כדי להגן על אזרחי ישראל בכל גזרה".
גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקר בבית החולים. "אני שולח חיזוקים ואיחולי החלמה ובריאות איתנה לחמשת לוחמי הימ"ס הגיבורים שלנו שנפצעו הלילה בטול כרם", אמר בן גביר. "ידעו אויבינו כי מדינת ישראל תגיע לכל מקום שהם יימצאו בו. כוחותינו ידעו להגיע לכל אויב בכל עת שידרשו. נמשיך להילחם בטרור ולהכות בו ביד קשה". לביקור הצטרפו מפקד מג"ב ניצב בריק יצחק, ראש אגף משאבי אנוש ניצב בועז גולדברג, מזכירו הביטחוני של השר ניצב קובי יעקובי ומפקד מג"ב איו"ש תת-ניצב ברק מרדכי.