בשעה שחוק הגיוס חוזר לכותרות, וביקורת נשמעת על חלק מהציבור החרדי לאור זאת - קבוצת חרדים בירושלים, שמורכבת מנשים וגברים, דווקא מאותתת על רצונה להיות חלק מהחברה הישראלית. חברי רשימת "דרך", שמתמודדים למועצת העיר ירושלים, רואים עצמם, כפי שהם מגדירים, "יהודים-חרדים - וישראלים". ואם תיבחר הרשימה - היא גם תציין ציון דרך נדיר בעירייה - כשתכניס אישה חרדית ראשונה למועצה.
1 צפייה בגלריה
מלכה גרינבלט ואבישי כהן מהמפלגה החרדית ליברלית
מלכה גרינבלט ואבישי כהן מהמפלגה החרדית ליברלית
מלכה גרינבלט ואבישי כהן מהמפלגה החרדית ליברלית
(צילום: שלו שלום)
"המטרה שלנו היא להמשיך את הבשורה ולאחד את עם ישראל תחת קורת גג אחת במדינת ישראל", אמרו ברשימת "דרך". מלכה גרינבלט (34), אשת עסקים חרדית שנולדה במישיגן בארה"ב, היא אמא לארבעה ילדים שחיפשה לתת לילדים שלה מסגרת חינוכית טובה יותר ממה שקיים במוסדות החינוך החרדיות. היא נמשכה לשיטת החינוך המונטסורית והצליחה במהלך השנים להקים מוסדות חינוך, גנים ובתי ספר שמשלבים גם גישה מונטסורית, גם חינוך חרדי דתי וגם חינוך ממלכתי.
כעת, גרינבלט מתמודדת במקום השני ברוטציה יחד עם אבישי כהן ברשימת "דרך". אם היא תעמוד במשימה - היא תהיה החרדית הראשונה אי פעם שיושבת בכיכר ספרא. גרינבלט מספרת כי רבים פונים אליה במטרה להירשם למוסדות הלימוד הממ"חים, הממלכתיים חרדיים שמשלבים גם לימודי תורה וגם לימודי ליבה. מוסדות שנפתחו בירושלים ושאותם קידם ראש העיר משה ליאון בכהונתו.
"בשנה שעברה היו 200 בנות שנרשמו לבית ספר. קיבלנו רק 25. יש קהילה של חרדים עובדים בירושלים. זה הולך וגדל כל שנה, אבל בתוך חברי המועצה אין שום קול לאותו ציבור חרדי עובד. אני מתמודדת בשביל אותו ציבור חרדי שרוצה להיות חלק", אומרת מלכה. יחד עם זאת אומרת מלכה כי "אני לא מניפה את דגל הפמיניזם. אני רוצה שפשוט יהיה פה יותר טוב. יש לי רקע בעסקים בעשייה ואני פה כדי להביא משהו חדש. בואו נפתח ראש ונעשה שינוי ביחד. לבנות הכול ביחד".
אבישי כהן (40), נשוי ואב לשלושה ילדים משכונת בית וגן בבירה עומד בראש הרשימה. כהן הוא בוגר ישיבות וגם בוגר יחידת 8200. כיום הוא עובד בחברת ברינקס ישראל ובמקביל הוא חבר במועצת העיר כשנבחר מטעם תנועת התעוררות בבחירות הקודמות. כהן אומר שחלק לא קטן בציבור החרדי בירושלים רוצה להיות חלק ולהשתלב. "אני מרגיש שאנחנו שם מזמן. אנחנו כן רוצים את השילוב ואת ירושלים ממלכתית. מלכה מראה שגם נשים חרדיות יכולות", אמר כהן. "אפשר להיות חרדי עובד ולעשות את זה בצורה הנכונה. שכל אחד יבחן את החרדיות שלו. אני חושב שירושלים אכן צועדת לכיוון חרדי וזה הכי צריך להדליק נורה אדומה לשלב את מי שרוצה לעבוד או להתגייס מהציבור החרדי. זה טוב לעתיד ירושלים. וגם הציבור החרדי יודע את זה. הוא פשוט לא אומר את זה".
איתמר קהא (40), מספר 4 ברשימה הוסיף: "אף אחד לא רואה אותנו. לא הרשימות החרדיות ולא הרשימות הציונות הדתית. היחיד שבאמת ענה לנו היה משה ליאון. מה שביקשנו ממנו הוא עשה, אבל גם הוא צריך כוח". קהא אמר גם כי הציבור החרדי לא עיוור למצב במדינה. "הציבור עובר שינוי ואפילו עוד יותר מהשבעה באוקטובר. אנחנו רואים בירושלים את ההפגנות של האחים שלנו. כולם יוצאים ונלחמים. אנחנו גרים ליד הר הרצל ורואים את הלוויות. אנחנו לא יכולים להיות חלק נפרד מזה. צריך לחנך לממלכתיות. צריך להבין מה זה אזרחות. אנחנו כאן כדי להסביר שאנחנו לא מעטים. הרבה חרדים בירושלים יודעים שמה שאנחנו עושים זה הדבר הכי נכון שיש. ברגע שאנחנו חלק. יש לנו גם זכויות וגם חובות".