נשיאת הונגריה הודיעה היום (ה') על הדחתו של מפקד הצבא, ארבע שנים אחרי שנכנס לתפקיד. בצו הנשיאותי שפורסם לא הופיע הסבר להדחתו של הרמטכ"ל, רומולוס רוסין-סנדי.
ההדחה היא זעזוע נוסף שעובר על כוחות הביטחון ההונגריים בחודשים האחרונים. מתחילת השנה הודחו מהצבא מאות קצינים בכירים ואנשי מודיעין, על רקע חוק חדש שאישרה בינואר הממשלה הלאומנית של ויקטור אורבן. החוק מאפשר לשר ההגנה להדיח קצינים בני 45 ומעלה.
2 צפייה בגלריה
חיילים הונגרים בגבול עם אוקראינה
חיילים הונגרים בגבול עם אוקראינה
חיילים הונגרים בגבול עם אוקראינה, וראש הממשלה אורבן
(צילום: EPA, רויטרס )
לטענתה של ממשלת הונגריה, שחברה בנאט"ו והגדילה את תקציב הביטחון שלה, הדחתם של הקצינים המבוגרים היא חלק מתהליך "הצערה" וכי השאיפה היא להגדיל את התחרויות בצבא ההונגרי. מפלגות האופוזיציה דחו את הגרסה של הממשלה הלאומנית, וטענו כי מדובר ב"טיהורים" שנועדו להדיח מהצבא קצינים שמזוהים כפרו-מערביים וכתומכי נאט"ו.
הרמטכ"ל שהודח מונה לתפקיד ב-2019, בגיל 46, והיה אז הרמטכ"ל הצעיר ביותר בתולדות הונגריה. מי שמינה אותו לתפקיד היה הנשיא הקודם של הונגריה, יאנוש אדר. הנשיאה הנוכחית, קטלין נובאק, מסרה כי הוא "ימשיך לשרת את המדינה בתחומים אחרים". לפי ההצהרה של משרד ההגנה המועמד להחליפו הוא גאבור בורונדי בן ה-52, שמכהן כנציג הצבא ההונגרי בנאט"ו ובאיחוד האירופי.
הונגריה אמנם חברה בנאט"ו, אך ממשלתו של אורבן שומרת על קשרים כלכליים עם רוסיה למרות פלישתה לאוקראינה. בניגוד למדינות רבות אחרות, הונגריה סירבה לשלוח סיוע צבאי לקייב - ואפילו לא הסכימה לאפשר לסיוע שכזה לעבור בשטחה. למרות זאת, אתר "פוליטיקו" דיווח החודש כי ממסמכים אמריקניים שהודלפו עולה כי בודפשט מאשרת בסתר לבעלות בריתה לחדור למרחב האווירי שלה כדי להעביר נשק לאוקראינה השכנה. משרד ההגנה הכחיש את הדיווח, וטען שמסוקים שהיו אמורים להגיע לאוקראינה לא קיבלו אישור לעבור במרחב האווירי.
באתר התחקירים ההונגרי Atlatszo פורסם היום סרטון שצולם לכאורה בפברואר בשדה תעופה בצפון המדינה. בסרטון, כך נטען, נראים מסוקים עושים את הדרך לאוקראינה.