3 צפייה בגלריה
 צילום: חיים צח, לע"מ
 צילום: חיים צח, לע"מ
מתנ מריאן עם הנשיא הרצוג והגברת הראשונה
(צילום: חיים צח, לע"מ)
עם שישה נשיאים הספיקה לעבוד מתנה מריאן, שמסיימת השבוע את תפקידה כמארחת וכטבחית הראשית של בית הנשיא - לאחר 33 שנים בתפקיד.
מריאן, נשואה ואם לארבעה ילדים, נולדה במושב זכריה ומתגוררת כיום בירושלים. עבודתה בבית הנשיא החלה לאחר מפגש מקרי עם הזוג הרצוג "המקורי", חיים ואורה. בעקבות שיפוצים בבית הנשיא בתחילת הקדנציה של חיים הרצוג ז"ל כנשיאה השישי של מדינת ישראל, בשנת 1983, עברו בני הזוג להתגורר בבית הארחה במשך חודש. מריאן טיפלה בזוג במסירות, ובסיום שהותם ביקשו ממנה השניים לעבוד במחלקת האירוח בבית הנשיא. מתנה סירבה כי המשרה כללה עבודה בשבתות, אך בשנת 1985 ניסה הרצוג לשכנעה שוב. אלא שהפעם היא הייתה בהיריון. רק ב-1988 היא נענתה בחיוב.
3 צפייה בגלריה
מריאן עם הנשיא התשיעי שמעון פרס. "הוא התאהב בלחם הכורדי"
מריאן עם הנשיא התשיעי שמעון פרס. "הוא התאהב בלחם הכורדי"
מריאן עם הנשיא התשיעי שמעון פרס. "הוא התאהב בלחם הכורדי"
במהלך השנים צברה מריאן חוויות וזיכרונות מיוחדים בבית הנשיא. "הנשיא בוש הבן ואשתו לורה התלהבו מפאי התפוחים שלי", היא מספרת, "ואחרי שחזרו לארה"ב קיבל משרד החוץ טלפון שלורה בוש מבקשת את המתכון של מתנה. מובן שהוא הועבר לבית הלבן. מזכ"ל האו"ם באן קי מון ליקק את האצבעות מהקבב המזרחי שהכנתי לו. כשאבו מאזן הגיע לפגישה אצל שמעון פרס הוא פירגן לי על האורז הפרסי והעופיונים שהכנתי והגשתי לו. פרס, אגב, היה מאוהב בלחם הכורדי עם הגבינה שאני מכינה. הוא אכל לרוב מאוד בריא, אבל לא עמד מול המעדן הזה".
העבודה בבית הנשיא שינתה את חייה במובנים רבים. "במהלך כהונת הנשיא עזר ויצמן דודה שלי נעלמה בכורדיסטן, והוא עזר למצוא אותה", היא מספרת. "את אשתו של בני, יהודית, הכרתי כשהיא עשתה שירות לאומי בלשכתו של הנשיא שמעון פרס. הכרתי ביניהם והם נישאו. כיום יש להם חמישה ילדים".
התקופה הארוכה בבית הנשיא מסתיימת עם סגירת מעגל: עבודה אצל הנשיא יצחק הרצוג, בנו של חיים הרצוג, מי שהביא אותה לבית הנשיא לראשונה. "אני זוכרת שהוא היה מגיע בצעירותו לבקר את הוריו כאן בבית", היא מספרת. לכבוד יציאתה לגמלאות ערכו הנשיא הרצוג ורעייתו מיכל אירוע פרידה מרגש למתנה. הרצוג הגיש לה קפה כאות תודה על עבודתה המסורה, ואמר: "מתנל'ה היקרה, את הגשת קפה לשבעה נשיאים, רק ראוי שעכשיו אני זה שמגיש לך".
3 צפייה בגלריה
עם הנשיא הרצוג האב. הביא אותה לתפקיד
עם הנשיא הרצוג האב. הביא אותה לתפקיד
עם הנשיא הרצוג האב. הביא אותה לתפקיד

מתכון: פאי התפוחים של מתנה מריאן

מצרכים:
לבצק: 4.5 כוסות קמח לבן 4 חלמונים 4 שקיות סוכר וניל 2 חבילות מחמאה 200 גרם כף מים קליפת לימון
מילוי: 12 תפוחים קלופים חתוכים לרצועות 1/2 כף קינמון 1/2 כוס סוכר קליפת לימון
אופן ההכנה:
  1. לערבב את כל המצרכים של הבצק ולתת לו לנוח בערך שעה.
  2. לבשל את התפוחים עם הסוכר ולרכך אותם. לכבות, להוסיף את הקינמון וקליפת הלימון ולערבב.
  3. לרדד חצי מכמות הבצק ולהניח בתבנית עגולה 26 ס"מ.
  4. להניח את התפוחים על הבצק.
  5. לרדד את החלק השני של הבצק, לחתוך לרצועות ולהניח בשתי וערב - כמו רשת.
  6. לאפות בחום של 200 מעלות עד להזהבה. לקרר ולפזר אבקת סוכר.