3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
זה קרה לפני חודשיים. נופר (17) המתינה בתחנת האוטובוס הקרובה לביתה כדי להגיע לעבודה, אבל כשהאוטובוס הגיע - נאסר עליה להיכנס. "ה'מוביט' אמר לי שזה הקו בו אגיע הכי מהר", תיארה. "עמדנו בתחנה, אני ועוד בחור צעיר. הוא עלה, וכשניסיתי לעלות הנהג סימן לעברי עם היד לעצור, סגר את הדלתות - ונסע. מעבר לזה שאיחרתי לעבודה, הייתי בהלם".
שבועיים לאחר מכן, מצאה עצמה נופר באותה סיטואציה. "בחיים שלי לא התמודדתי עם מצבים כאלה, אף פעם לא מנעו ממני לעלות על קו", סיפרה. "הפעם הייתה איתי אישה מבוגרת בתחנה ושתינו נדחינו. זה היה לא נעים. אני עובדת בשכונה חרדית והייתי לבושה בהתאם, עם חולצה ארוכה וחצאית ארוכה, ועדיין. זה לא שוויוני וזה לא צריך לקרות. זה אוטובוס ציבורי שאמור לשרת את כולם, לא הסעה פרטית".
3 צפייה בגלריה
ציפי לביא בכנס החירום לירידת דירוג שיוויון נשים בישראל
ציפי לביא בכנס החירום לירידת דירוג שיוויון נשים בישראל
לא הוכנסה ל"אירוע בהפרדה" בג'ימבורי עם בנה. ציפי לביא
(צילום : אלעד גוטמן)
לדבריה של מנכ"לית שדולת הנשים, עו"ד עינת פישר-לאלו, מצב שבו אישה צעירה מנסה לעלות לאוטובוס ומונעים זאת ממנה בטענה שהוא לגברים בלבד הוא מצב מקומם וחמור שאינו מתקבל על הדעת בישראל, בטח לא בשנת 2023. "מדובר פה לא רק בהפרדה, אלא בהדרה אסורה של נשים מהמרחב הציבורי, מרחב שחייב להיות שוויוני לכולן ולכולם. לצערנו הרב, זה לא המקרה הראשון וכנראה גם לא האחרון שנשמע עליו", אמרה.
לפני כשבועיים נערך בכנסת כינוס מיוחד של השדולה למען האישה החרדית והדתית בנושא "הזכות להפרדה מגדרית". אולם, כשארגוני נשים דתיות וחרדיות ניסו לקבל אישור להגיע לכינוס ולהשמיע את קולן בנושא - הם סורבו, בנימוק ש"האירוע סגור לחברי השדולה ולמוזמנים בלבד". חברי השדולה, אלה שהיו צריכים לדון בחשיבותה של הפרדה מגדרית, הם 16 חברי כנסת - בהם בועז ביסמוט (הליכוד), ינון אזולאי (ש"ס), אלמוג כהן ויצחק קרויזר (עוצמה יהודית), לצד ארבע חברות כנסת בלבד - טלי גוטליב, קטי שטרית, אתי עטייה (הליכוד) ויו"ר השדולה לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית).
"בחודשים האחרונים מסתמן כי הממשלה בוחנת מחדש את נושא ההפרדה המגדרית, בניסיון להרחיב את התופעה ולאפשר אותה ביותר ויותר מקומות", אמרה מנכ"לית שדולת הנשים. "זה עלה בהסכמים הקואליציוניים בהקמת הממשלה, וזה עולה בהצעות חוק ובדיונים של שדולות בהובלתן של חברות וחברי כנסת, שמנסים לקחת אותנו אחורה. לצד זאת, אנו עדות גם לניסיונות בוטים להשתיק כל קול שמבקש להתנגד למגמות המטרידות האלו - לרבות מניעה מכוונת מנשים, גם חרדיות ודתיות, להשמיע את קולן נגד התופעה, ותקיפה ישירה של ארגוני הנשים שפועלים על מנת להבטיח שזכויות הנשים לא ייפגעו ומקומנו בחברה לא ייפגע. הם הבטיחו שוב ושוב שהם לא ייפגעו בזכויות הנשים, אבל בפועל הם עושים בדיוק ההפך".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לא הכניסה נשים לכינוס של השדולה למען האישה החרדית. ח"כ סון הר-מלך
(צילום: שלו שלום)
ציפי לביא, אישה חרדית ופעילה ב"נבחרות", תנועה שפועלת לייצוג נשים חרדיות בכנסת, ניסתה להיכנס עם בנה בן השלוש לאירוע בג'ימבורי וסורבה, כי האירוע היה בהפרדה, זאת למרות שבנה לא יכול להיכנס לשם לבדו. "זה סיפור הזוי כי מדובר בילדים קטנים", הדגישה. "אני חושבת שצריך לאפשר הפרדה מגדרית בצורה מסוימת, אבל צריך לעגן את זה, ואי אפשר לתת לה להתנהל ללא תנאים. זה חייב להיות שוויוני. כשזה לא שוויוני נוצרות בעיות שבגללן נמנעים מאיתנו דברים, כמו כניסה למקומות".
היא הוסיפה: "הפרדה מגדרית זה משהו שאת גדלה אליו כשאת גדלה במגזר חרדי, ויש מקומות מסוימים שמהם את מודרת בגלל שהמקום מופרד. אחת הבעיות היא שהקול שלי כאישה חרדית לא נשמע, לא בממשלה ולא בכנסת, ובמובן הזה הממשלה מאיימת עלינו. אני נאבקת על ייצוג בכנסת כדי שקולנו יישמע. הכנסת אמורה להיות מיקרוקסמוס של החברה. בינתיים, היא בהחלט משקפת את החברה באופן הזה שבמגזר החרדי יש הדרת נשים לא סבירה, ושאין אף אישה חרדית בכנסת. צריך שיהיו נשים חרדיות בכנסת כדי שאף אחד לא ידבר בשמנו".