ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס הערב (חמישי) בשעה 20:00 מסיבת עיתונאים, שם הוא צפוי למסור "הצהרה חשובה". במקביל, נודע כי המראתו של נתניהו ללונדון נדחתה לשעה 4:00 לפנות בוקר, בשל התפתחויות פוליטיות. ברקע ההצהרה והדחייה, מגיעה החשיפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", לפיה שר הביטחון יואב גלנט, שצפוי למסור הצהרה גם הוא הערב, קרא לנתניהו לעצור את החקיקה וניהל עימו "שיחות קשות". לפי ההערכות, גלנט יקרא לעצירת החקיקה - אולם נתניהו לא צפוי להיעתר. בינתיים, זומן שר הביטחון ללשכת ראש הממשלה.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בביקור בלישכת הגיוס בתל השומר
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בביקור בלישכת הגיוס בתל השומר
נתניהו וגלנט, השבוע
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
5 צפייה בגלריה
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
דרעי ונתניהו בכנסת בשבוע שעבר. ש"ס תתמוך בכל החלטה של רה"מ
(צילום: ערוץ כנסת)
הבוקר פרסם נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" כי שר הביטחון הציע לראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את תהליך האישור בקריאה שנייה ושלישית של החוק שהופך את הרכב הוועדה לבחירת שופטים. השניים ניהלו בשבועיים האחרונים שיחות שהוגדרו "קשות", אולם נתניהו השיב בשלילה ודרש להמשיך לקדם ולאשר את החוק. גלנט הציג לנתניהו נתונים מדאיגים של השפעת החקיקה על הנכונות של קצינים וחיילים להתנדב לשירות מילואים.
לפי שעה, שר הביטחון גלנט צפוי לקרוא בנאומו לעצור את החקיקה שמקדמת הממשלה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים - הצעה שצפויה לעלות להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בשבוע הבא. נתניהו, מצידו, כרגע לא מתכוון לעצור. בכירים בליכוד אמרו הערב כי "נתניהו מבין שאם יעצור את החקיקה יש סכנה גדולה לשלמות הקואליציה". בליכוד הכחישו כי נתניהו זימן את גלנט ללשכתו הערב, ובזמן שהשר עשה את דרכו ללשכת ראש הממשלה בירושלים - הודיעו כי הוא כן זומן.
5 צפייה בגלריה
22.3 הרמטכ"ל הרצי הלוי מגיע לפגישה עם בנימין נתניהו
22.3 הרמטכ"ל הרצי הלוי מגיע לפגישה עם בנימין נתניהו
הרמטכ"ל הלוי בפתח לשכת נתניהו בכנסת, אתמול
לאחר הפגישה בין גלנט לנתניהו, נפגש שר הביטחון עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. גלנט יזם את הפגישה עם שר הביטחון לשעבר, וביקש ממנו למצוא פתרונות. גנץ הבהיר לגלנט שאם החוק עובר בשלוש קריאות - אין על מה לדבר. עם נתניהו נפגש אתמול בכנסת גם הרמטכ"ל הרצי הלוי - שהביע דאגה מהתרחבות הסרבנות בקרב המילואימניקים בפגישה שהוגדרה "קשה". גורם בלשכת גנץ אמר כי יו"ר המחנה הממלכתי קיים קשר עם חברי כנסת רבים בקואליציה בשבועות האחרונים, כולל גלנט, במטרה "למנוע פגיעה אנושה בדמוקרטיה ומלחמת אחים", כלשונו. לדברי הגורם, גנץ אמר שעצירת החקיקה היא התנאי הבסיסי והנכון.

הצירים הנפרדים של גלנט ולוין, והביקורת בליכוד

נתניהו קיבל מסרים חריפים מהצבא על התפרקות אפשרית, בגיבויו של השר גלנט שהעביר מסרים דומים. שלשום נפגש ראש הממשלה עם השרים דרמר וברקת. שר המשפטים לוין לא היה בפגישה, אלא הצטרף טלפונית לפרקים. מיד אחרי אותה שיחה, נשמע גלנט אומר יותר ויותר בשיחות עם חברי הליכוד שהוא דורש לעצור לחודש וחצי לדבר. מאחורי הקלעים פעלו חברי כנסת נוספים בדרישה מנתניהו לעצור את החקיקה.
שר הביטחון מנסה לגבש קבוצה בליכוד שתתמוך ביוזמה שלו לקרוא ולעצור את החקיקה. גלנט מפעיל לחץ על חברי הכנסת במפלגתו, ומנגד - פועל שר המשפטים יריב לוין בכיוון ההפוך: הוא מפעיל לחץ על חברי מפלגות הקואליציה ועל חברי כנסת בליכוד, במטרה לנטרל את גלנט.
5 צפייה בגלריה
צירים נפרדים. השרים גלנט ולוין
צירים נפרדים. השרים גלנט ולוין
צירים נפרדים. השרים גלנט ולוין
(צילום: EPA, אלכס קולומויסקי)
מפלגת ש"ס פרסמה הערב הודעה לתקשורת, ובה נמסר כי יתמכו בכל החלטה שיקבל ראש הממשלה בנימין נתניהו - גם עצירה. "לאחר היוועצות של יו"ר ש"ס הרב אריה דרעי עם זקן מועצת חכמי התורה הרב משה מאיה, הוחלט כי ש"ס תתמוך בכל החלטה שתתקבל על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו והליכוד", נמסר.
במקביל, שרה נתניהו, רעייתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, פרסמה הודעה חריגה שבה קראה להגיע ל"הסכמות רחבות בעם ישראל", כלשונה. רעיית ראש הממשלה הזכירה את תקיפת השר אבי דיכטר, ומקרים אלימים אחרים - ואמרה כי "אני מגנה בכל תוקף את ההסתה וההתקפות האלימות הללו, שאין להן שום מקום בקרבנו. אני קוראת לראשי האופוזיציה, שרובם נמנעו מלגנות את האירוע החמור בתל אביב נגדי, להוקיע את האלימות נגד אישי ציבור בטרם זה יהיה מאוחר מדי".
שרה נתניהו הוסיפה: "יחד עם זאת, אני יודעת שקומץ האנרכיסטים הקיצונים הללו אינם מייצגים את רוב אזרחי ישראל שמעוניינים בהידברות, באחדות ובפשרה. גם אני מייחלת לכך. לצערי, צפיתי אתמול בסרטון של אחד האנרכיסטים האלימים באותו לילה קשה בתל אביב. אותו מפגין אמר שהוא מצטער שלא הרגו אותי באותו ערב. אסור לנו להגיע לשפיכות דמים, לאלימות ולהסתה, גם אם יש בינינו חילוקי דעות. אני קוראת לכולם להרגיע את הרוחות ולפעול יחד למען הסכמה רחבה בעם ישראל".
מנגד, בליכוד נשמעו כבר תגובות זועמות לאפשרות של עצירת החקיקה. "כל חבר כנסת מהליכוד שמתכנן לעצור את החקיקה מוזמן להתפטר. עדיף היום. רצוי בדקה זו ממש. אבל דבר אחד חייב להיות ברור: לאף אחד מנבחרי הליכוד אין שום זכות להנות מהמנדט שהכניס אותו לכנסת ואז לבעוט בבוחרים. הבוחרים שלנו עברו מספיק. הם לא צריכים את הבנטיזם הזה עכשיו על הראש", כתבה שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן.
5 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
שרה נתניהו. קריאה חריגה
(צילום: EPA)
שר התקשורת שלמה קרעי אמר כי יתנגד לכל עצירת חקיקה, והוסיף: "עברנו שלושה חודשים של מאבק איתנים במטרה לממש את הבטחותינו. רגע לפני המימוש, ולאור זאת שרק השבוע אישרנו בסיעת הליכוד את החוק במתכונה שונה מהמתוכנן תוך הטמעת שינויים מאזנים, מצופה מאיתנו לא לסיים את כנס החורף בלי לממש את רצון הבוחר". לדברי קרעי, "נסיגה כל כך מבישה מהתחייבויותינו תוביל להעצמת המחאה, לעצירת כל יוזמה נוספת שנרצה לקדם בכל תחום, ובסופו של דבר חלילה לפירוק הממשלה".
ח"כ טלי גוטליב, מצידה, כתבה בפנייה לשר גלנט: "חברי, אנחנו לא קורבנות שמשלמים פרוטקשיין. לקחנו מספיק צעדים אחורה. נציגי השמאל המופקרים לא מחפשים אחדות או אחווה, הם נהנים מהשיסוי והפילוג. ושמע את עצתי מניסיון - פעם פרוטקשיין, תמיד פרוטקשיין".

נתניהו כבר הזהיר בעניינו של השר גלנט השבוע. בשיחה עם ראשי הקואליציה, טרם פרסום המתווה ה"מרוכך" של הקואליציה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, אמר נתניהו כי גלנט יתפטר אם לא תהיה פשרה במהפכה המשפטית. נתניהו ציין כי גלנט הבהיר לו שהמצב בצבא בעייתי מאוד בעקבות הרפורמה וקיים חשש ממשי מהתפשטות הסרבנות, לאחר שמאות אנשי מילואים מחיל האוויר הודיעו שלא יתייצבו לאימונים. הוא אמור היה לבחון איך תתקבל הפשרה החדשה בצבא, וככל הנראה לא היה שבע רצון - עם המשך ההפגנות.
ההפגנות נמשכו גם היום במסגרת "יום השיתוק הלאומי", כלשון מארגני המחאה. בין השאר נחסמו נתיבי איילון לכשעתיים וחצי על ידי המפגנים, וחסימות נוספות היו בכביש החוף ובכביש 4. המשטרה הפעילה אמצעים לפיזור הפגנות נגד המוחים בכמה מוקדים - והפעילה גם מכת"זית לצד פרשים שפעלו לפינוי המפגינים. בשעה 19:00 צפויה להתקיים צעדת מחאה שתצא מקניון איילון ברמת גן לעבר בני ברק. מארגני המחאה החליטו על המחאה בבני ברק מאחר ש"בשבועות האחרונים ניצבים חברי הכנסת החרדים בחזית ההפיכה המשטרית, לא פחות מרוטמן ומלוין. נראה שאחרי שנים של סטטוס קוו, ההנהגה החרדית הכריזה עלינו, הציבור הליברלי, מלחמה. על כן, נגיע בהמונינו לבני ברק, העיר שבה גרה מרבית ההנהגה החרדית כדי לומר לה - עד כאן", כלשונם.