המחאה הסוערת ברחבי הארץ נמשכה אמש (שני) לאחר ביטול עילת הסבירות, והמפגינים טענו לאלימות של שוטרים בחלק מהמוקדים. בירושלים מפגין נחתך בידו ושוטר עשה לו חסימת עורקים. משעות הבוקר עצרה המשטרה לפחות 54 מפגינים, אולם בעימותים הלילה המספר כנראה זינק.
המחאה הסוערת הביאה גם למקרי קיצון חריגים: בקיבוץ חצרים שבדרום תועד קצין הביטחון של המקום יורה באוויר במהלך קטטה עם מפגיני ימין, תומכי המהפכה המשפטית, שחסמו את הכניסה למקום. המשטרה עיכבה אותו ועוד שישה אחרים שהיו מעורבים במה שתיארה כקטטה. האקדח של הקב"ט הוחרם בעקבות האירוע. בנגן הווידאו שבפתח הידיעה: תיעוד הירי באוויר שהופץ ברשתות החברתיות, ותיעוד נוסף שהגיע לידי ynet ממצלמת האבטחה בכניסה לקיבוץ שגם בו נראה העימות החריג.
6 צפייה בגלריה
מתנגד רפורמה יורה באוויר בזמן עימות עם תומכי רפורמה בכניסה לחצרים
מתנגד רפורמה יורה באוויר בזמן עימות עם תומכי רפורמה בכניסה לחצרים
תיעוד הקב"ט עם האקדח, לפני הירי באוויר
לפי אנשי הקיבוץ הירי באוויר נעשה על ידי הקב"ט רק לאחר שחש סכנה מצד אותם פעילים: לדבריהם, סמוך לשעה 21:45 הגיעה קבוצה של תומכי המהפכה המשפטית שחסמה את הכניסה לקיבוץ. "היה זה הלילה הרביעי והם החלו להתעמת עם חברת קיבוץ עם תינוקת ברכב, והחלו לדפוק על הרכב. השער נסגר והרוחות התלהטו. אחד החברים שהותקף חש בסכנת חיים וירה באוויר", נמסר.
"אמרתי לו יש ילדה באוטו", סיפרה אנה, הנהגת שעוכבה על ידי המפגינים בחצרים. "שברו לי את הטלפון. נחבלתי. נכנסתי ללחץ". עוד סיפרה כי "הילדה יצאה מפה בטראומה. חשבתי שאני הולכת לחטוף התקף לב. נכנסתי להתקף חרדה".
לדבריה הפעילים צעקו עליה בזמן שחסמו את דרכה בכניסה לקיבוץ, כשחזרה אליו מבאר שבע: "הם המשיכו לצעוק והבנתי שאין מה לדבר. התקשרתי לביטחון של הקיבוץ. הם הגיעו וניסו לעזור לי להכניס את הילדה. היא הייתה בלחץ ובהיסטריה ורעדה מפחד. ואחד הבחורים עלה מהמדרכה וניסו להכניס את הילדה. הם החלו להרביץ על הזכוכית של האוטו עם מגפון ואבנים. הילדה שלי הייתה בפנים וצעקתי לבחור שהיא שם ושיעזוב. היה מקל וניסיתי להרחיק אותו. באיזשהו שלב התחלתי לתפוס משיכות ומכות. בסוף הכניסו את הילדה שלי עם האוטו והתמוטטתי מחרדה. הילדה שלי, רק בת 10, בכתה ורעדה. שכבתי פה 40 דקות ולא יכולתי לזוז".
6 צפייה בגלריה
האקדח של הקב"ט שירה באוויר בחצרים
האקדח של הקב"ט שירה באוויר בחצרים
האקדח של הקב"ט הוחרם
בעבור תושבי הקיבוץ מדובר בהפגנות שהסוף שלהן היה ידוע מראש, וכי ברור היה שיסלימו לכדי לעימות אלים. "זה פשוט נורא. אין בעיה שיפגינו", אמר אחד מחברי קיבוץ. "אבל מראים לי סרטונים שמצלמים את המכוניות של חצרים, הם עוקבים אחרינו. כל הכעס שלהם של כל השנים על חצרים פתאום יוצא להם. והם מקללים אותנו". חברה אחרת סיפרה: "כשאנחנו עושים הפגנה בבאר שבע חוסמים ציר ויש דרכים אחרות להגיע הביתה. פה אין לי עוד דרך להיכנס הביתה. זה השער היחיד להגיע הביתה".
לדברי אחד מחברי הקיבוץ, "התחושות מאוד קשות. תוקפים אותנו בצורה ברוטלית כבר כמה לילות. אמרו שהחסימות בבאר שבע נעשות על ידי תושבי חצרים, אז הגיעו אלינו. תוקפים את חברי הקיבוץ ומצפים מאיתנו לספוג את זה בשקט. זו אלימות גסה עם מחרחרי ריב קבועים שמגיעים כדי לייצר פרובוקציה".
ראש המועצה האזורית בני שמעון, ניר זמיר, אמר: "מדובר באירוע קשה. גם כך המצב בארץ מורכב ולא פשוט". לדבריו מדובר היה ב"פרובוקציה" מצד אותם פעילי ימין, אבל הוסיף כי יש "לקרוא לכל הצדדים ולא משנה אם הם בעד או נגד הרפורמה - לזכור שאנחנו אחים, להימנע מאלימות. לגיטימי להפגין אבל אני קורא גם לתושבים שלי, לזכור שעם אחד אנחנו. אין לנו ארץ אחרת. ברור שהמצב במדינה לא פשוט. אני מקווה שנגלה אורח רוח".

גנץ קורא: "לא לחצות קווים אדומים"

בהפגנה בירושלים, מפגין נגד המהפכה המשפטית נחתך כאמור בידו והתעלף, ושוטר תועד עושה לו חוסם עורקים. לפני כן טען המפגין כי "שוטר שבר עליי את הבמבוק (מקל של דגל)". הוא פונה לקבלת טיפול בבית החולים הדסה עין כרם בעיר.

על רקע המראות אתמול, בכללם דריסת המפגינים ליד כפר סבא, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ קרא להימנע מאלימות: "ערב תשעה באב, ירי באוויר ודריסת מפגינים. אני קורא לכל הצדדים, לכל אזרחי ישראל - כולנו אחים, אסור להגיע לאלימות. המשיכו להביע את דעתכם, למחות, להפגין - אך אל תחצו קווים אדומים. אחים אנחנו!".

6 צפייה בגלריה
מפגין נפצע משוטר ששבר עליו מקל של דגל
מפגין נפצע משוטר ששבר עליו מקל של דגל
המפגין שנחתך בידו בירושלים, והשוטר שעשה לו חסימת עורקים
(צילום: לירן תמרי)
6 צפייה בגלריה
מפגין נפצע משוטר ששבר עליו מקל של דגל
מפגין נפצע משוטר ששבר עליו מקל של דגל
(צילום: לירן תמרי)
6 צפייה בגלריה
בלש נפצע מהפלת גדרות של מפגינים
בלש נפצע מהפלת גדרות של מפגינים
רגלו של הבלש שנפצע
(צילום: דוברות המשטרה)
6 צפייה בגלריה
בלש נפצע מהפלת גדרות של מפגינים
בלש נפצע מהפלת גדרות של מפגינים
(צילום: דוברות המשטרה)
תקריות אלימות תועדו במוקדי הפגנה נוספים. ברעננה שוטר דחף מפגינים שחסמו את הכביש ברחוב אחוזה, ובמחאה בקפלן בתל אביב מפגינים הדפו פרשים של המשטרה, שבתגובה השתמשה בכוח רב. לפי המשטרה, לוחות עץ הוצתו על ידי המוחים במקום. בהמשך תועדו שוטרים זורקים קרש בוער לעבר מפגינים.
מאות מפגינים ירדו גם לנתיבי איילון צפון והחלו לצעוד על הכביש. המשטרה מסרה כי המפגינים הפילו גדרות בירידה לאיילון במחלף השלום, וכתוצאה מכך בלש של המשטרה נפצע ברגלו. הוא קיבל טיפול במקום. שוטר נוסף נפגע בראשו כשמפגינים השליכו בקבוקים מלאים בחול ובקבוקי זכוכית לעבר השוטרים.

בתגובה למקרים, מובילי מחאת "כוח קפלן" מסרו כי "קו ישיר עובר בין העברת חוק הדיקטטורה הראשון לבין עליית המדרגה באלימות הבלתי חוקית של השוטרים כלפי מפגינים. שלטון העושה שימוש במשטרה לדכא מחאה נגדו הוא שלטון דיקטטורי. לא נירתע ונמשיך במאבקנו נגד הדיקטטורה. רק התנגדות נחושה תשמור על ישראל דמוקרטיה ליברלית".
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום
פורסם לראשונה: 23:03, 24.07.23