מתורגמן אפגני שסייע לחלץ את ג'ו ביידן במהלך סופת שלגים באפגניסטן ב-2008 הצליח להימלט עם משפחתו מהמדינה – אחרי שהסתתר במשך כמה שבועות מהטליבאן.
דובר במחלקת המדינה האמריקנית אמר לסוכנות הידיעות AFP שעמאן חלילי ומשפחתו חצו ברגל את הגבול מאפגניסטן לפקיסטן. משם המריאה המשפחה במטוס של הממשל האמריקני לדוחא שבקטאר – שם מטפלת רשות ההגירה האמריקנית בבקשותיהם של אלפי פליטים אפגנים.
3 צפייה בגלריה
חילוץ משלחת אמריקנית ב אפגניסטן עם ג'ו ביידן 2008
חילוץ משלחת אמריקנית ב אפגניסטן עם ג'ו ביידן 2008
חילוץ המשלחת ב-2008 במחוז קונאר במזרח אפגניסטן (ביידן שלישי מימין)
העיתון וול סטריט ג'ורנל דיווח שמשפחתו של חלילי – עמאן, אשתו וחמשת ילדיהם – לא הצליחה להימלט מאפגניסטן בטיסות החילוץ שיצאו מנמל התעופה הבינלאומי בקאבול באוגוסט, כשהטליבאן עלה לשלטון. לפי הדיווח המשפחה ברחה מאפגניסטן בעזרת אפגנים-אמריקנים וחיילים משוחררים.
בפברואר 2008, כשחלילי עבד כמתורגמן עבור הכוחות האמריקניים, הגיעה לאפגניסטן משלחת של פוליטיקאים אמריקנים. המשלחת כללה את ג'ו ביידן (שאז היה סנאטור), ג'ון קרי וצ'אק הייגל (גם הם כיהנו אז כסנאטורים) ושני מחוקקים נוספים.
בעקבות סופת שלגים קשה המסוק של המשלחת האמריקנית נאלץ לבצע נחיתת חירום בעמק מרוחק במחוז קונאר שבמזרח אפגניסטן - והחשש היה שמחבלים ינסו לתקוף את המשלחת. חלילי הצטרף ליחידת החילוץ הצבאית שנסעה מבסיס חיל האוויר בגראם כדי לחלץ את החבורה.
3 צפייה בגלריה
עמאן חלילי ובני משפחתו מתורגמן שחילץ את ג'ו ביידן ברח מ אפגניסטן
עמאן חלילי ובני משפחתו מתורגמן שחילץ את ג'ו ביידן ברח מ אפגניסטן
חלילי (שלישי מימין) ובני משפחתו. "אדוני הנשיא, תציל את המשפחה שלי", ביקש מביידן
13 שנים אחרי החילוץ בעמק באפגניסטן, כשהטליבאן עלה לשלטון, חלילי ביקש מביידן לעזור לו ולמשפחתו להימלט מהמדינה. "שלום אדוני הנשיא. תציל אותי ואת המשפחה שלי, אל תשכח אותי כאן", צוטט חלילי בסוף אוגוסט בוול סטריט ג'ורנל אחרי השלמת מבצע החילוץ ההמוני מאפגניסטן – שבו ברחו מהמדינה כ-120 אלף איש. דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה בתגובה שממשל ביידן יסייע לחלילי. "נוציא אתכם משם, אנחנו מודים לך על השירות שלך", התחייבה סאקי.
אחרי שמבצע החילוץ ההמוני הושלם בסוף אוגוסט חלילי ומשפחתו התחבאו במשך שבועות בבית מסתור בקאבול – וקיבלו סיוע מאפגנים-אמריקנים ומחיילים לשעבר בצבא ארה"ב. למשפחה לא היו דרכונים אפגניים, ולכן היא לא הצליחה לעלות על טיסות החילוץ לפליטים שיצאו מהעיר מזאר-א-שריף.
3 צפייה בגלריה
כ-640 אפגנים מצטופפים במטוס תובלה של צבא ארה"ב שפינה אותם מקאבול לקטאר
כ-640 אפגנים מצטופפים במטוס תובלה של צבא ארה"ב שפינה אותם מקאבול לקטאר
מאות אפגנים במטוס תובלה של צבא ארה"ב שהמריא מקאבול לקטאר
(צילום: רויטרס)
משפחת חלילי יצאה מבית המסתור בתחילת אוקטובר, ובמשך יומיים התקדמה בחשאי לגבול הפקיסטני בעזרת האמריקנים. המשפחה חצתה את הגבול הפקיסטני ב-5 באוקטובר, ומשם המשיכה בטיסה אמריקנית לקטאר. לפי וול סטריט ג'ורנל מחלקת המדינה תספק ויזות מיוחדות לחלילי למשפחתו כדי שהמשפחה תוכל להגר לארה"ב.