2 צפייה בגלריה
"חשף שיטות הפעלה מודיעיניות של סוהרות". באשה, כלא גלבוע ופרי
"חשף שיטות הפעלה מודיעיניות של סוהרות". באשה, כלא גלבוע ופרי
"חשף שיטות הפעלה מודיעיניות של סוהרות". באשה, כלא גלבוע ופרי
(צילום: AFP, דנה קופל)
השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, צפוי לפטר בימים הקרובים את רב-כלאי ראני באשה, קצין המודיעין שלפי החשד השתמש בסוהרות בכלא גלבוע כדי לקבל מידע מודיעיני מאסירים ביטחוניים בשנת 2017. בר-לב צפוי לקבל את ההחלטה לאור המלצה שהעבירה לו בימים האחרונים נציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, לפטר את באשה.
קצין המודיעין נמצא בחופשה כפויה בביתו מאז התפוצצות הפרשה מחדש בנובמבר 2021, כשמפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית הודה בוועדת החקירה לבריחת המחבלים מהכלא כי לפני כהונתו "סרסרו בסוהרות כדי לספק את מאווייהם המיניים של אסירים ביטחוניים". בן שטרית, נדגיש, לא חשוד בפרשה, מאחר שהאירועים התרחשו לפני תקופתו.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
יפטר את באשה בימים הקרובים. השר בר-לב
(צילום: יואב דודקביץ' )
ל-ynet נודע כי בשירות בתי הסוהר אישרו לראשונה שבאותה תקופה אכן הייתה נהוגה פרקטיקה של הכנסת חיילות-סוהרות לאגפי המחבלים ולהפעילן באגף כדי לקבל מידע מודיעיני מאסירים ביטחוניים. בהמלצה שהעבירה נציבת שב"ס לבר-לב נכתב כי אחת מהעילות לפטר את הקמ"ן היא ריאיון שנתן לאחד מכלי התקשורת, ובו "חשף שיטות הפעלה מודיעיניות של סוהרות". בכך למעשה מאשרים באופן רשמי בשירות בתי הסוהר כי בעבר נעשה שימוש בחיילות-סוהרות כדי לקבל מידע מודיעיני ממחבלים.
בסביבתו של השר בר-לב אמרו ל-ynet כי הוא "מגלה אפס סובלנות בכל מה שנוגע לאלימות ולפגיעה מינית בנשים", ולכן הוא צפוי לפטר את באשה בקרוב.

פרשת "הסרסור בסוהרות" בכלא גלבוע עוסקת באירועים שהתרחשו בין השנים 2014–2017, שבהן - לכאורה - נענה באשה לדרישותיו של האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, שסוהרות, בהן סוהרות-חיילות, ישובצו למשמרות באגפו. במהלך המשמרות, במספר רב של אירועים, נהג עטאללה לבצע מעשים מגונים בסוהרות, הן מילולית והן פיזית. המפקדים בכלא, לכאורה, ידוע על המקרים המתרחשים - והעלימו עין.
נזכיר כי פרקליט המדינה עמית איסמן החליט לפני כחצי שנה לפתוח מחדש את חקירת הפרשה. שעות ספורות לאחר מכן הורתה פרי על פתיחה של הליך הדחה מנהלי של רב באשה. לפי הודעת שב"ס, החלטת הנציבה גובשה נוכח ההחלטה לפתוח את תיק החקירה, ובין היתר לאור עדויות הסוהרות. כעת, לאחר חצי שנה ובתום הליך ההדחה המנהלי, העבירה כאמור הנציבה פרי אל בר-לב המלצה לפטר את הקצין, שאף נחקר מחדש בפרשה לפני כחודש.
יו"ר ועדת הבדיקה הממשלתית, השופט בדימוס פינקלשטיין, אמר בוועדת הבדיקה כי היו מספיק ראיות מנהליות לפטר את באשה כבר ב-2018 - והפציר בארגון לפטרו כעת. הליך ההדחה שהתנהל בחצי השנה האחרונה היה מגובה משפטית על-ידי שב"ס, מה שהביא את הנציבה פרי לחלוט את המלצתה על פיטוריו. פרי הייתה הבכירה הראשונה בארגון שקיבלה אחריות על הפרשה, ואף החליטה להעניק לסוהרות שנפגעו ליווי פסיכיאטרי מטעם שב"ס.
מעו"ד אייל בסרגליק, שמייצג את באשה, מסר בתגובה: "באורח פלא, שוב נמסרות החלטות הנציבה לתקשורת ולא לקמ"ן המוערך והדבר לא יעלה על הדעת. מר באשה מעולם לא היה קשור לסרסור בסוהרות ובוודאי לא לחשיפת שיטות הפעלה. ככל שהדברים נכונים, דווקא מי שקראה שלא לשפוט אותה אלא לפי הראיות בכל הנוגע לבריחת האסירים הביטחוניים בכלא גלבוע, החליטה, בלי שום הצדקה, לפטרו דרך התקשורת?
"הדברים לא יעלו על הדעת, ואנו סבורים כי בשלה העת לפנות לשר הממונה על ההתנהלות, בתקווה שזה ייתן תשובה ראויה להדלפות המגמתיות שמועברות חזור ושנה, ללא קשר להיעדר הצדקה מלכתחילה לפתוח בהליך מחדש. רק נזכיר - בעבר מרשנו נחקר והתיק נסגר, כפי שיקרה גם כעת. הוא גם נדון בדין משמעתי, ומשפטית לא ניתן להעמיד לדין פעמיים על אותו מעשה, כך שגם הפיטורים - ככל שהפרסום נכון - לא יחזיקו מים".
עו"ד קרן ברק, המלווה ומייצגת את כל הסוהרות מפרשת כלא גלבוע, אמרה: "היות שגם הנציבה הקודמת המליצה על פיטוריו של ראני באשה, הסוהרות ואני נמתין לראות כי אכן יפוטר בפועל. אין לנו כל אמון במערכת, ואני מצטערת לומר כי למיטב ידיעתי ומדברי כל לקוחותיי הסוהרות, ככל שהמערכת סבורה שפיטוריו של באשה ירגיעו וישקיטו את הפרשה, טעות מרה בידה, היות שמדברי לקוחותיי עולה בבירור כי באשה רחוק מלהיות הקצין ואיש הסגל היחידי בפרשת הסרסור בסוהרות שהמערכת צריכה להסיק מסקנות חמורות נגדו. כולי תקווה שהמערכת לא תפנה עוד גב לסוהרות, שהיו חיילות של צה"ל בזמן שהותקפו מינית בכלא גלבוע ע"י מחבל פלסטיני, ותעשה עמן כעת צדק אחת ולתמיד, כשתיק החקירה עודנו פתוח".