2 צפייה בגלריה
הקצין הבכיר הישראלי ייעץ לקהילות היהודיות באוקראינה איך לחמוק ממתקפות טילים רוסיות
הקצין הבכיר הישראלי ייעץ לקהילות היהודיות באוקראינה איך לחמוק ממתקפות טילים רוסיות
שי בלאיש
(צילום: JRNU)
אלוף-משנה במילואים שי בלאיש, ששימש קצין אג"מ של פיקוד העורף ומפקד מחוז ירושלים בפיקוד העורף, שב בסוף השבוע מביקור ביטחוני מיוחד אצל יהודי אוקראינה. בלאיש ערך סבב בקהילות היהודיות בערים המופגזות, פגש את ראשי המוסדות היהודיים והעניק להם עצות מיגוניות והסביר כיצד לחמוק ממתקפות טילים וכטב"מים רוסיות.
בין היתר, ביקר בלאיש בקהילה היהודית הגדולה בעיר דנייפר - שם ליווה אותו רב העיר שמואל קמינצקי; בקהילה היהודית בעיר הגרעין ז'פרוז'ה, שם נשא דברים בקהילה של רב העיר נחום ערנטרוי; וכן בקהילה בעיר חרקוב המופגזת, של רב העיר משה מוסקוביץ. את בלאיש ליווה אליה גולדברג, קב"ט CWA - מרכז החירום והביטחון של חב"ד באוקראינה.
2 צפייה בגלריה
אל"מ במילואים שי בלאיש ייעץ לקהילות היהודיות באוקראינה איך לחמוק ממתקפות טילים וכטבמים רוסים
אל"מ במילואים שי בלאיש ייעץ לקהילות היהודיות באוקראינה איך לחמוק ממתקפות טילים וכטבמים רוסים
היהודים הצליחו לשמור על שגרה בצל המתקפות. שי בלאיש באוקראינה
"זה היה ביקור מרתק, עוצמתי ומלמד", סיכם בלאיש שהשתתף בשורת מלחמות ומבצעים ביטחוניים לאורך עשרות שנים. "פגשתי קהילות עם חוסן קהילתי מרשים בזכות המנהיגות המקומית של הרבנים ומשפחתם. שמחתי לתרום את חלקי הצנוע בידע בתחום החוסן ותודעת החירום".
במהלך סבב הביקורים, ביוזמת מוקד ההצלה של חב"ד באוקראינה JRNU, בלאיש פגש מקרוב את יהודי אוקראינה המתמודדים יום-יום עם חרדת המלחמה. "בתחושתי", אמר בלאיש, "הקהילות עשו ככל שביכולתן לשמר את שגרת החירום שבתפילות, בלימודים ובפעילות מגבשת, תוך הקפדה על ביטחון הקהילה".
בתום ימים ארוכים של מפגשים אישיים עם יהודי אוקראינה ושלוחי חב"ד בערים השונות, אמר בלאיש כי "הקהילה עשתה פעולות מרשימות להכנת מרחבים מוגנים לתושבים, התקנת גנרטורים ועוד. יהדות אוקראינה היא סמל החוסן היהודי. היא מתמודדת עם משבר מורכב, תוך התגברות על מכשולים רבים והעצמה של הקהילה".
"בלאיש נתן לנו הוראות ועצות מאוד יעילות", סיפר הרב משה מוסקוביץ, רב העיר חרקוב. "הוא העניק הרצאה גם ליהודי הקהילה וגם לצוות בית חב"ד. העצות נגעו גם לשהייה בבית, גם במרתף וגם במוסדות הקהילה. הלוואי ולא נצטרך להשתמש בעצותיו ושהמלחמה הנוראית הזו תסתיים במהרה".