תקרית חריגה התרחשה בימים האחרונים ברצועת עזה, במהלכה מסוק קרב של חיל האוויר תקף בטעות בית שבו שהו לוחמים - והוביל למותו של אחד מהם. לבקשת משפחת החלל, שכבר הובא למנוחות, פרטיו לא מתפרסמים.
1 צפייה בגלריה
מסוק חיל האוויר
מסוק חיל האוויר
בשל הפעלת אש שגויה: מסוק קרב הפציץ מבנה שבו שהו לוחמים, אחד מהם נהרג
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
התקרית התרחשה כשכוחות קרקעיים ביקשו מטייסי מסוק אפאצ'י סיוע אווירי נגד מחבלים שזוהו בקרבתם. הטייסים נענו לבקשה, אך ככל הנראה בשל הפעלת אש שגויה מהקרקע תקפו את המבנה שבו היו החיילים. בחיל האוויר קיימו תחקיר מיידי בנוגע לתקרית. ככל הידוע, מאז פרוץ המלחמה היו תקריות דו-צדדיות דומות נוספות, אך אלו הסתיימו ללא הרוגים.
בתוך כך, בצבא ציינו כי במהלך המלחמה נרשם שיא בכמות שיתופי הפעולה והסיוע האווירי לכוחות הקרקע, והוסיפו כי בוצעו יותר מ-10,000 תקיפות קרובות מתחילת התמרון הקרקעי, בהתאם לבקשות מג"דים ומח"טים. עוד הוסיפו בצבא כי על אף הסיכון העצום בביצוע התקיפות, מרביתן הסתיימו ללא פגע.
בשל הרגישות מול המשפחות השכולות והמשך הלחימה, בצבא מעמעמים את סוגיית החללים כתוצאה מירי דו-צדדי. עם זאת, במהלך הפסקת האש נערכו כמה תחקירים ראשוניים בנושא, ולאחר מכן בוצעו תדרוכי הפקות לקחים למפקדים רבים שמובילים את התמרון.
עד כה נפצעו ונהרגו עשרות חיילים מירי דו-צדדי או מתאונות מבצעיות עקב התמרון. בצבא אמרו כי חלק מהסיבות לכך נוגעות לדפוסי התנהגות מבצעית רפויים שטופלו במהלך הפסקת האש. בנוסף, במטרה להימנע מתקריות דומות, בצבא הוסיפו עשרות אמצעים טכנולוגיים שונים, בהם רחפנים יעודיים לסימון כוחות ואבחנה בין גבולות הגזרה של רבבות החיילים שפועלים במקביל בתא השטח הצפוף בעולם.
תגובת דובר צה"ל: "האירוע מתוחקר והמידע יוצג למשפחות ולאחר מכן לציבור. צה"ל משתתף בצערה של המשפחה השכולה, ומלווה אותה ואת הפצועים".