3 צפייה בגלריה
אייל זמיר, יואל סטריק, הרצי הלוי
אייל זמיר, יואל סטריק, הרצי הלוי
המועמדים (מימין): אייל זמיר, יואל סטריק, הרצי הלוי
(צילום: מוטי קמחי, נחום סגל, יריב כץ )
שר הביטחון בני גנץ מאיץ את בחירת הרמטכ"ל ה-23. ל-ynet נודע כי אלוף אייל זמיר, סגן הרמטכ"ל לשעבר שנמצא בשליחות בוושינגטון, זומן כעת לארץ לריאיון עם שר הביטחון ומחר הוא אמור לנחות. הריאיון עם אלוף זמיר ייערך בימים הקרובים, וכך גם עם שני המועמדים הנוספים - סגן הרמטכ"ל הנוכחי אלוף הרצי הלוי, שהוא המועמד המוביל של גנץ לתפקיד, ומפקד זרוע היבשה האחרון אלוף יואל סטריק.
במערכת הביטחון סבורים כי בתוך חודש יודיע גנץ על המועמד שלו לרמטכ"לות, מתוך הבנה שהקואליציה מתפוררת ולכן הוא ממהר לקבוע עובדות בשטח עם מינוי מחליפו של רב-אלוף אביב כוכבי, שמסיים את תפקידו בינואר הקרוב.
שר הביטחון ייפגש עם שלושת המועמדים וישמע מהם על אופן ראייתם את צה"ל בשנים הבאות ואת תפקיד הרמטכ"ל. עוד בכוונת גנץ לקיים תהליך התייעצות בנושא עם שרי ביטחון ורמטכ"לים לשעבר. בניגוד לטענות, את הלוי וזמיר לא ניתן לצבוע בימין ושמאל אבל כן לפי העדפות הפוליטיקאים. גנץ תומך בגלוי בהלוי ויו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו בזמיר.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
שר הביטחון גנץ
(צילום: דנה קופל)
טרם תחילת התהליך, עדכן שר הביטחון גנץ בפרטים את ראש הממשלה נפתלי בנט. במקביל הוא קיים פגישה עם הרמטכ"ל הנוכחי כוכבי. למעשה, גנץ ממהר לקבוע עובדות לפני שהממשלה תיפול או תיכנס לתקופת מעבר.
ההודעה על מינוי הרמטכ"ל כוכבי הייתה בסוף אוקטובר, וההודעה על מינוי קודמו גדי איזנקוט הייתה בסוף נובמבר. שבועות לאחר מכן הם אושרו בממשלה. באופן רשמי, גנץ הכריז על תחילת המרוץ, אבל הוא סגור מזמן, מאחר שגנץ מעוניין כאמור למנות לתפקיד את סגן הרמטכ"ל הנוכחי הלוי.
זמיר, שכיהן גם כמזכירו הצבאי של נתניהו, זוכה כאמור לתמיכתו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו. זמיר הוא שריונר והאיש שהצביע על הפערים הגדולים בצבא היבשה ועל חוסר המוכנות של הצבא. בנוסף, הוא מתח ביקורת על המהלכים שהביאו להקטנת הצבא ולא חשש לעשות זאת באופן פומבי גם בנאום סיום תפקידו כסגנו של כוכבי.

גנץ לא נתן, בנט מעריך מאוד

מי שהבין היטב שהמינוי תפור להרצי הלוי הוא מפקד חיל האוויר הקודם, אלוף עמיקם נורקין, שנכון היה שיתמודד מול השניים הללו לרמטכ"לות בזכות כישוריו ובשל השתנות זירת הלחימה. גנץ לא נתן לנורקין את ההזדמנות להיות סגן רמטכ"ל כדי להתמודד על הרמטכ"לות, ונורקין הבין זאת ואמר למי שאמר כי אם באמת היו רוצים להציב אותו כיורש של כוכבי, גנץ היה עושה זאת.
ראש הממשלה בנט מעריך מאוד את נורקין וחשב שזו טעות לוותר על שירותיו, וניתן להעריך כי אם ההחלטה הייתה בידיו - הוא לא היה נרתע מלמנות אותו כסגן רמטכ"ל ולהכין אותו לרמטכ"לות. בנט, בהקשר הזה, חף מהפוליטיקה הפנימית של קידום צנחנים, והתאכזב כשנורקין פרש. כעת, להחזיר אותו להתמודדות מבלי שביצע תפקיד סגן רמטכ"ל יהיה בלתי אפשרי, גם אם בנט ילחץ ושר הביטחון גנץ יצליח במהלך שתכנן מראש.
3 צפייה בגלריה
עמיקם נורקין
עמיקם נורקין
מפקד חיל האוויר לשעבר נורקין
(צילום: מוטי קמחי)
יובהר כי אלוף הלוי הוא קצין מוכשר וראוי כיורשו של כוכבי, ועבר בכל התפקידים החשובים: מפקד סיירת מטכ"ל, מח"ט צנחנים, מפקד אוגדת הגליל, ראש אמ"ן ומפקד פיקוד הדרום. הטענות אינן אליו אלא לשר הביטחון גנץ, שלאורך השנים תמיד העריך חובשי כומתות אדומות על פני היתר וכמו בתחנת גלי צה"ל מקדם מינויים שנוחים לו ומשום מה הביקורת פסחה עליו.
כאב הראש הבא יהיה מינוי סגן הרמטכ"ל של הלוי, ואין לו יותר מדי מועמדים אפשריים: מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם שרוצה להתמנות לסגן שני כמועמד מוביל לרמטכ"לות, והבכיר הבא, בהינתן שזה לא יהיה סטריק, מפקד זרוע היבשה אלוף תמיר ידעי, שיכהן רק כשנה בתפקיד הנוכחי אחרי תפקידים בפיקוד המרכז והעורף.