ההודעה של שר החינוך יואב קיש על כך שטקס פרסי ישראל יתקיים השנה לראשונה בשדרות מעלה לא מעט תהיות מבחינה אבטחתית. כאשר אחד מקברניטי המדינה מבקר בעוטף - ולא רק במלחמה - הביקור שלו שם הוא תחת איפול מלא. אלא שכאן מודיעים מראש, כמעט חודשיים לפני, שכל ראשי המדינה יגיעו לשדרות.
3 צפייה בגלריה
חוזרים ללימודים בשדרות
חוזרים ללימודים בשדרות
פרסי ישראל - במתנ"ס של שדרות. שר החינוך קיש בביקור בעיר
(צילום: תומר שונם הלוי)
אז מתברר שהעניין נבחן על ידי השב"כ - ואושר. הסיבה היא שהאירוע יתקיים במתנ"ס של שדרות, שהוא אולם ממוגן. אם יהיו אזעקות צבע אדום בזמן הטקס - האירוע יימשך כסדרו, והנוכחים לא יצטרכו לצאת למיגונית או לרדת מקלט.
קיש הבהיר כי השב"כ לא התנגד למהלך, וכי בכלל לא הייתה התלבטות בגלל השאלה הביטחונית. "שדרות חיה ונושמת. ילדים הולכים לבית ספר. העיר חזרה. האולם ממוגן ואין שום סיבה שלא נעשה את הטקס בשדרות", אמר.
הבעיה היא שהאולם קטן, ולא ברור איך יוכל להכיל את כל המוזמנים והמלווים שלהם. מה שבטוח הוא שמעט מאוד אזרחים תושבי העוטף יוכלו לשבת בקהל - ולא ברור כיצד תתממש הבטחתו של קיש כי "השנה נערוך את הטקס יחד עם תושבי העוטף הגיבורים בשדרות".
מי שלא אהב את ההחלטה הוא ראש העיר ירושלים משה ליאון - ששמע מהתקשורת על כך שטקס פרסי ישראל עוזב את עיר הבירה. לדברי ליאון, "ההחלטה בדבר הענקת פרס ישראל בשדרות ולא בירושלים היא מוטעית ושוברת את מסורת הטקסים והאירועים הממלכתיים בירושלים". לדבריו, "לב כולנו עם תושבי הדרום והצפון, אולם חשוב להקפיד ולערוך את כל האירועים הלאומיים והממלכתיים בבירת ישראל".
3 צפייה בגלריה
משה ליאון
משה ליאון
"החלטה מוטעית". ראש העיר ירושלים משה ליאון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
איל וולדמן
איל וולדמן
יקבל את פרס ישראל. איל וולדמן
(צילום: אוראל כהן)
מלבד המיקום, הטקס יתקיים השנה כרגיל - לאחר הסערה בעקבות החלטת קיש לבטל את כל הפרסים אחרי שלא הצליח לבטל את הבחירה במייסד מלאנוקס, איל וולדמן, כאחד הזוכים. קיש, שטען כי היה מדובר ב"פייק ניוז", חזר בו בסופו של דבר.
מוקדם יותר הערב פרסם משרד החינוך את שמותיהם של שישה זוכים נוספים- ואלו שמותיהם: פרס ישראל בחקר הפסיכולוגיה יוענק לפרופ' גרשון בן שחר; פרס ישראל בחקר מדעי החיים יוענק לפרופ' חגי ברגמן; פרס ישראל ביזמות וחדשנות טכנולוגית יוענק למר איל וולדמן; פרס ישראל בספרות תורנית ומשפט עברי יוענק לראשון לציון הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף; פרס ישראל בחקר המתמטיקה, מדעי המחשב, הנדסת מחשבים יוענק לפרופ' ויטלי מילמן; ופרס ישראל בחקר הכלכלה, חקר הסטטיסטיקה יוענק לפרופ' יעקב ריטוב.