בישיבת המליאה האחרונה שלה אישרה האקדמיה ללשון העברית שתי רשימות מונחים חדשות בתחומי מדע המדינה ובריאות הציבור. מעתה, במקום "הומניזם" אמרו "אנושנות", במקום "פציפיזם" אמרו "שלומנות", ואת "דמגוגיה" תחליף המילה "מלהיגות". לאחר הבחירות הבאות, תוכלו לנסות לנחש למי הנשיא יעניק את ה"הסמך", במקום את המנדט.
מדע המדינה הוא תחום עתיר במונחים לועזיים, והוחלט על חלופות עבריות לכ-250 מונחים. בין המילים החדשות: גַּנְזָר (במקום צנזוֹר), גַּנְזָרוּת (צנזורה), גִּנְזוּר (צִנְזוּר), דְּפוּסָה (פרדיגמה), הוֹנְתָנוּת (קפיטליזם), לוֹפְתָנוּת (טוטליטריזם), מוֹלַדְתָּנוּת (פטריוטיזם), הֶחְסֵם (אמברגו), כָּרְחָנוּת (דטרמיניזם) ומִסְכָּם (קונסנזוס).
בתחום הרפואי והנפשי אושרו בין היתר החידושים הבאים: תַּסְמִינִי (סימפטומטי), אִי-תַּסְמִינִי (א־סימפטומטי), שְׁמֵנוּת (באנגלית obesity), לְבַדּוּת (solitude), הֵעָדְרָנוּת (היעדרות דרך שגרה מהעבודה או ממחויבות אחרת), נוֹכְחָנוּת (נוכחות עובד בעבודה גם אם אינו עובד בשל מחלה או סיבה אחרת) וזִהוּמַאי (זיהומולוג).
גם בקנאביס עסקה האקדמיה: אושרה הצורה הרווחת קָנַבִּיס לציון הצמח ותפרחתו, וזאת לצד הצורה המתועדת בספרות חז"ל: קָנַבּוֹס.
3 צפייה בגלריה
שימוש במריחואנה בגרמניה
שימוש במריחואנה בגרמניה
קנאביס, קנביס, או בכלל קנבוס?
(צילום: EPA)
בתחום הדקדוק, אושר הניקוד בשורוק במילים שאולות בעלות הסיומת "וס" בהתאם להגייה הרווחת ולאו דווקא לפי התיעוד בספרות חז"ל. כך ינוקדו המילים אוקיינוּס, אפוטרופוּס, קולמוּס, בולמוּס ותרמוּס בשורוק בסופן.
רונית גדיש, ראש המזכירות המדעית של האקדמיה ללשון העברית, אמרה שהכוח המניע לקביעת חלופות עבריות למונחים הלועזיים היה של אנשי המקצוע. "משמח להיווכח ברצון של חוקרים וחוקרות הן במדע המדינה והן בבריאות הציבור להורות ולכתוב בעברית ולהנחיל מונחים עבריים לתלמידיהם", הוסיפה.