4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לא מקבל גב מנתניהו, אבל ישלוט בוועדה לבחירת שופטים. יריב לוין
(צילום: רויטרס)
השיחות בבית הנשיא אמנם הוקפאו לימי המבצע הצבאי ברצועת עזה, אבל מחר (יום שלישי) הן יתחדשו - והרוחות שוב סוערות, ושוב הוועדה לבחירת שופטים שטרם קמה נמצאת במוקד.
הסערה החדשה החלה כשחבר הכנסת זאב אלקין מהמחנה הממלכתי צייץ בטוויטר על הוועדה לבחירת שופטים, והתבטא באופן שנתפס כמתריס על-ידי הליכוד. "ניצחון ראשון בקרב על הוועדה למינוי שופטים", כתב אלקין. "ב-1 במרץ דרשתי לקיים בחירות לוועדה לפי החוק הקיים, הקואליציה נבהלה ורצה לתקן את התקנון כדי לדחות אותן. ‏היום הוא היום האחרון לתיקון התקנון, ולפי הפרסומים הקואליציה נכנעה והבחירות הפעם לא יידחו ויתקיימו בהתאם לחוק הקיים".
המשמעות היא שהקואליציה למעשה הקפיאה את הרפורמה ולפחות כעת תתכנס הוועדה ותפעל לפי החוק הנוכחי וללא כל שינוי שביקשו לקדם אנשי ממשלת הימין הנוכחית ושר המשפטים יריב לוין.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
צייץ ומחק. יוסי פוקס
(צילום: עמוס בן גרשום' לע"מ)
אלא שהציוץ הפומבי של אלקין עורר זעם, ומזכיר הממשלה יוסי פוקס המשתתף בשיחות בבית הנשיא מיהר להשיב לו: "אני לתומי חשבתי שנציגי סיעתך בשיחות בבית הנשיא, מגיעים עם רצון אמיתי להגיע להסכמה על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים - ולא כדי 'לנצח את הקואליציה'. יצא המרצע מן השק. תנוח דעתך, שבהעדר הסכמות במו"מ, ייבחרו שני נציגי קואליציה לוועדה, והוועדה תכונס בפועל רק אם שר המשפטים יחפוץ בכך".
ההתקוטטות ברשת נמשכה ואלקין השיב: "חתרנו בעקביות, בשונה מהממשלה, להידברות ולהסכמה מהרגע הראשון. נמשיך במאמץ להגיע לרפורמה מוסכמת ומאוזנת שלא תאפשר לממשלה שליטה בלעדית במערכת המשפט. אני מציע לך לא לנהל מו"מ תוך איומים ולשבור את מסורת הכנסת בבחירות לוועדה, כשתמיד נבחרו נציגי קואליציה ואופוזיציה כולל בכנסת הקודמת. תשאל את שמחה רוטמן".
4 צפייה בגלריה
בינימין ביבי נתניהו, יריב לוין, יצחק הרצוג בוז'י,יאיר לפיד, בני גנץ
בינימין ביבי נתניהו, יריב לוין, יצחק הרצוג בוז'י,יאיר לפיד, בני גנץ
השיחות בבית הנשיא מגיעות לשלב העיקרי
(צילום: AFP , קובי קואנקס, אלכס קולומויסקי, אבי מועלם, יואב דודקביץ)

ח"כ יפעת שאשא ביטון (המחנה הממלכתי) אמרה הבוקר באולפן ynet כי "בלי נציגים לאופוזיציה בוועדה - תהיה מלחמה". היא הוסיפה: "אני אגיד לך את זה בצורה מאוד ברורה - אם הם יביאו את זה למצב שהם לא מקיימים את ההסכמות או שיש פה תהליך חד צדדי, אנחנו נצא מחדר המו"מ. חד משמעית. אין מצב".
לדבריה, "אנחנו עושים כל מה שאפשר כדי להציל את החברה במדינת ישראל. אנחנו לא שמים דד-ליין כי כל עוד שמתקיימים דיונים, וכל עוד שהחקיקה באמת מוקפאת ואנחנו לא מזהים שיש כאן איזשהו תרגיל, אנחנו שם. זו החובה שלנו".
על רקע חילופי הדברים והאווירה הטעונה שנוצרה נמסר מבית הנשיא כי "נשיא המדינה הבהיר ומבהיר בכל הזדמנות - אין כאן מנצחים ומפסידים, אם יהיו כאלה – מדינת ישראל תפסיד. יובהר כי הקואליציה נעתרה לבקשתו של נשיא המדינה שלא לדחות את המועד הקבוע בתקנון לבחירת נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, וזאת על מנת לאפשר את המשך ההידברות תחת חסותו, וציינה כי סמכות כינוס הוועדה שתוקם מוקנית לשר המשפטים.
הנשיא חוזר על קריאתו להימנע מביטויים שמטרתם פוליטית ואין בהם תרומה להגעה להסכמות רחבות. עוד מדגיש כי מדינת ישראל נמצאת ברגע חשוב וקריטי ביותר. המעשה הקל הוא לפוצץ את השיחות אך המחיר יהיה כבד מנשוא. מאתגר וקשה יותר להגיע להסכמות אך זוהי חד משמעית טובתה של מדינת ישראל ובמאמץ משותף ניתן להגיע להבנות". בעקבות דברי הנשיא, מחק פוקס את הציוץ שבו תקף את אלקין - והבהיר כי "נציגי הקואליציה ימשיכו להשתתף במגעים מתוך רצון אמיתי להגיע להסכמות, על אף כל הקשיים שבדרך".
במקביל, פורסם לוח הזמנים לשיחות שיתקיימו מחר: "נתכנס ליום דיונים נוסף ביום שלישי בצריף ביד בן צבי, בין השעות 16:00-10:00. אופוזיציה - 11:30-10:00, קואליציה - 13:00-11:30, ולאחר מכן ארוחת צהריים משותפת וקבוצת עבודה".

אז על מה הוויכוח?

נדגיש כי גם אם שר המשפטים יריב לוין יאלץ לכנס את הוועדה לבחירת שופטים עד ה-15 ביוני, כפי שהחוק מחייב אותו, הוא לא יאפשר בחירת שני שופטים לעליון - וגם לא את בחירת נשיא העליון הבא. הסיבה היא שגם לפי החוק הקיים, שאותו השר מבקש לשנות כחלק מהמהפכה המשפטית, לשופטי העליון שמהווים שליש מהרכב הוועדה יש זכות וטו על כל מועמד שיציג לוין. רק במקרה שהשר יגיע ל"דיל" עם נשיאת העליון אסתר חיות על זהות שני השופטים שייבחרו ועל הנשיא אחריה - שכיום מתמנה לפי שיטת הסניוריטי - ניתן יהיה למנות שופטים חדשים לעליון. הסיבה היא שלבחירת שופט עליון נדרש כיום רוב מיוחס של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה, שאין לקואליציה. גורם משפטי בכיר הגדיר אפשרות שיהיה דיל כזה כ"אפסית".
נסביר: השופטים שאמורים לפרוש בקרוב הם אסתר חיות עצמה וגם השופטת ענת ברון, שיעזבו באוקטובר. נהוג לבחור שופטים לעליון כחצי שנה לפני פרישתם, כך שהוועדה אמורה להתכנס בקרוב. במקור, אמורה הוועדה לבחירת שופטים לקום תוך שלושה חודשים מכינון הממשלה, אך ברקע המהפכה המשפטית האריכה הכנסת את המועד בחודש נוסף - שפקע היום. עד ל-15 ביוני, כאמור, אמורה הוועדה להתכנס.
4 צפייה בגלריה
אסתר חיות
אסתר חיות
תפרוש באוקטובר. אסתר חיות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כדי לכונן את הוועדה יש לבחור שני נציגי ממשלה - שר המשפטים יריב לוין, ושר נוסף. כמו כן, יש לבחור שני ח"כים, שעל פי הנוהג כיום מתמנים אחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה. ההצבעה במליאת הכנסת היא חשאית, ולכן בשל הרוב המסיבי שיש לקואליציה בכנסת, רוב הסיכויים שהיא תבחר שניים מנציגיה. על פי הצפי, בוועדה שתיבחר יהיה לקואליציה כמעט רוב אוטומטי לבחירת שופטי שלום ומחוזי. אולם, כאמור, לבחירת שופט עליון נדרש רוב מיוחס של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה.
גורם פוליטי בכיר הבהיר שהאפשרות לכינון ועדה שלא על פי דרישת השר לוין היא חלק מכיפופי הידיים בין לוין לבין צוות המו"מ בבית הנשיא. הגורם מסביר שהכול יקום או ייפול על פי הוראתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנסוג במידת מה מהגיבוי המוחלט שהעניק ללוין ואינו רוצה "בלאגן". נתניהו, כעת, נחוש להעניק קדימות למו"מ בבית נשיא. לכן הוועדה לבחירת שופטים תקום, אבל כל מה שקשור לתפקודה או אי-תפקודה תלוי בשר לוין, שהוא יו"ר השלה.