הנהלת מוזיאון אושוויץ מחתה היום (ד') על החלטתה של מפלגת השלטון הלאומנית בפולין, מפלגת "חוק וצדק", לכלול בתשדיר פוליטי תמונות של מחנה ההשמדה לשעבר. ההנהלה של אתר ההנצחה אמרה שמדובר בעלבון למי שנרצחו במחנה ובביטוי לשחיתות המוסרית בשיח הפוליטי.
הסרטון הקצר של "חוק וצדק" נועד לשכנע את הפולנים שלא להשתתף בצעדה של האופוזיציה, שאמורה להיערך בוורשה ביום ראשון. הסרטון התייחס לציוץ בטוויטר של אחד המתנגדים הבולטים של הממשלה, העיתונאי תומאש ליס, שאמר שצריך "להכניס לתא" את ירוסלב קצ'ינסקי, מנהיג "חוק וצדק", ואת הנשיא אנדז'יי דודה. הוא השתמש במילה "קומורה", שמשמשת אמנם לתיאור תא מעצר - אך היו שהאמינו שהכוונה היא לתאי הגזים שפעלו במחנה ההשמדה הנאצי.
3 צפייה בגלריה
מפלגת השלטון ב פולין השתמשה בתמונות של אושוויץ בתשדיר פוליטי
מפלגת השלטון ב פולין השתמשה בתמונות של אושוויץ בתשדיר פוליטי
הסרטון של מפלגת השלטון הפולנית
אחרי כמה תמונות של המחנה הופיע השלט בכניסה לאושוויץ, "העבודה משחררת", ולצדו הציוץ של ליס. "האם אתם באמת רוצים לצעוד תחת הסיסמא הזאת?", שאלה מפלגת השלטון בתשדיר.
ליס התנצל על הציוץ ומחק אותו, וטען כי דבריו לא הובנו כהלכה: "בוודאי שחשבתי על תא מעצר, אבל הייתי צריך להעריך שאנשים בעלי כוונת זדון יפרשו את זה בצורה אבסורדית. אני מקווה שמר דודה ומר קצ'ינסקי ישלמו על הפשעים שלהם נגד הדמוקרטיה, בל ברמה האנושית אני מאחל להם בריאות ואריכות ימים. מעולם לא איחלתי מוות לאיש".
3 צפייה בגלריה
פולין שיר מחאה רדיו מנהיג מפלגת השלטון ירוסלב קצ'ינסקי
פולין שיר מחאה רדיו מנהיג מפלגת השלטון ירוסלב קצ'ינסקי
מנהיג מפלגת השלטון הפולנית, ירוסלב קצ'ינסקי
(צילום: רויטרס)
העיתונאי הפולני פרסם את הציוץ על רקע החוק שאושר בפרלמנט, ושעליו חתם הנשיא דודה, שתואר בארה"ב ובאיחוד האירופי כחוק אנטי-דמוקרטי. החוק אישר להקים ועדת חקירה רבת עוצמה שתחקור ניסיונות להשפעה רוסית, ותוכל להרחיק אנשים מתפקידים ציבוריים ל-10 שנים. מתנגדי מפלגת השלטון, שצברה כוח עצום בעזרת מהפכה משפטית, טוענים שהוא יאפשר לסלק את יריבי מפלגת השלטון מהחיים הפוליטיים – בראש ובראשונה מנהיג האופוזיציה דונלד טוסק.
בהודעה של מוזיאון אושוויץ על הסרטון המדובר נאמר שהוא מנצל "את הטרגדיה של האנשים שסבלו ומתו במחנה אושוויץ של גרמניה הנאצית", וכי מדובר ב"עלבון לזכר הקורבנות". לפי הנהלת האתר זה "ביטוי עצוב, כאוב ובלתי מקובל לשחיתות המוסרית והאינטלקטואלית בשיח הפוליטי".
3 צפייה בגלריה
טקס לציון 80 שנה למרד גטו ורשה
טקס לציון 80 שנה למרד גטו ורשה
דודה (במרכז) עם הנשיא יצחק הרצוג ונשיא גרמניה פרנק ואלטר שטיינמאייר בטקס לציון 80 שנה למרד גטו ורשה
(צילום: קובי גדעון , לע״מ)
גם הנשיא דודה, בעל ברית של מפלגת השלטון הלאומנית, גינה את התשדיר. "זיכרון קורבנות הפשעים הנאציים באושוויץ הוא מקודש ואי אפשר לחלל אותו. אסור להשתמש בטרגדיה של מיליונים במחלוקות פוליטיות. זה מעשה לא ראוי שאי אפשר לתרץ", אמר הנשיא הפולני.
צעדת האופוזיציה ביום ראשון בוורשה נקבעה ליום השנה ה-34 לבחירות החופשיות שנערכו בפולין, ב-4 ביוני 1989, אחרי עשרות שנים שבהן המדינה הייתה תחת שלטון קומוניסטי.