8 צפייה בגלריה
עמיחי כרמלי
עמיחי כרמלי
"הוא וסבו היו גיבורים". עמיחי כרמלי וזירת הדריסה
(צילום: מאיר תורג'מן)
עמיחי כרמלי (46), מתנדב ותיק באגף התנועה של המשטרה, נהרג לפנות בוקר (יום שבת) כשרכב שנמלט מהמשטרה פרץ מחסום לבדיקת שכרות בכביש 412, סמוך לצומת בית דגן, ופגע בו בעוצמה. כרמלי התנדב ביחידת ימת"א שפלה במשך יותר מ-15 שנים, והותיר אחריו אישה, קרן, את אביו יצחק ואת שני ילדיו - יובל בת ה-19 ושגיא בן ה-16. במשטרה מספרים כי עמיחי נהג להתנדב במשמרת המורכבת של הלילה שבין שישי לשבת, ולערוך בדיקות שכרות לנהגים. דקות לפני שנהרג, הוא צולם במדים בניידת המשטרה.
עמיחי, שעבד כמפקח מטווח בחברת הנשק מאיר רוט, הכיר את רעייתו קרן במשמר האזרחי. בנו של עמיחי, שגיא, ספד לאביו: "איך אפשר לרשום או לדבר עליך בזמן עבר? רק אתמול היית איתי, עם אמא יובל וג'וי שלנו. אני לא יודע מה להגיד או לעשות או איך להתנהג, אבל אני עדיין אנסה, כי תמיד אמרת שאם לא אנסה לא אדע. תמיד תמכת בנו והראית לנו את הטוב. אני יושב בחדר הישן שלך ולא יודע מה לעשות, אנשים באים לנסות לנחם אבל אני בסך הכול מחכה לחביתה, לסלט ולצחוקים שאתה עושה בכל שבת בבוקר".

8 צפייה בגלריה
עמיחי כרמלי
עמיחי כרמלי
התמונה האחרונה, דקות לפני שנהרג. עמיחי כרמלי
8 צפייה בגלריה
זירת הדריסה ליד בית דגן
זירת הדריסה ליד בית דגן
המשטרה מייחסת לחשודים המתה בקלות דעת, ולא גרימת מוות ברשלנות. זירת הדריסה, הבוקר
(צילום: מאיר תורג'ומן)
8 צפייה בגלריה
שגיא כרמלי עם אביו עמיחי
שגיא כרמלי עם אביו עמיחי
הסב נפל ברצועת עזה. עמיחי עם בנו שגיא
8 צפייה בגלריה
זירת התאונה בראשון לציון
זירת התאונה בראשון לציון
"המחסום היה בולט לעין". זירת הדריסה לפנות בוקר
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
8 צפייה בגלריה
זירת התאונה בראשון לציון
זירת התאונה בראשון לציון
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
המפכ"ל, יעקב שבתאי, ספד הבוקר לעמיחי. "מערך המתנדבים המפואר של משטרת ישראל פועל בחזית המאבק בפשיעה, בתאונות הדרכים בשמירה על החוק והסדר, ובכל משימות המשטרה והיום איבדנו את אחד המתנדבים הטובים והמובחרים שלנו", אמר.
שבתאי סיפר על סבו של עמיחי, רפ"ק משה כרמלי, שנפל בערב יום כיפור בשנת 1973 כשרימון הושלך לעברו ברחובה הראשי של עזה. "עמיחי וסבו משה הם גיבורים שנפלו על משמרת ארצם ואזרחי מדינת ישראל בפעילות מבצעית, האחד כקצין משטרה והשני כמתנדב במשטרה", אמר שבתאי. "בשעה קשה זו אנו נמצאים לצידה של משפחת כרמלי, תומכים, מסייעים ומלווים אותם מעתה ועד עולם".
"עמיחי היה דוגמה ומופת לתרומה לקהילה, למסירות ולאחריות דרך שירות משמעותי באגף התנועה של המשטרה", הוסיף המפכ"ל. "רוב הזמן הוא התנדב בפעילות אכיפה מצילת חיים בלילה שבין שישי לשבת, כשבני הנוער יוצאים לבלות ושבים לביתם. עמיחי הציל שבוע אחר שבוע את חייהם של רבים הודות לפעילות המשטרתית ולאכיפה מצילת החיים שביצע בכבישים".
שבתאי ציין כי משמרת הלילה שבין שישי לשבת ידועה במורכבותה, אך "לא הרתיעה את עמיחי - והוא הקפיד דווקא בה לבוא להתנדב מתוך רוח השליחות והאמונה שבפעילותו הוא מציל את חייהם של נערים ונערות ששבים מהבילוי חזרה לביתם ולהוריהם".
8 צפייה בגלריה
זירת הדריסה ליד בית דגן
זירת הדריסה ליד בית דגן
"עמיחי היה מלח הארץ". בן עטר בזירת הדריסה
(צילום: מאיר תורג'ומן)
ראש אגף התנועה, ניצב יהודה בן עטר, ספד גם הוא: "עמיחי היה חלק ממתנדבי אגף התנועה אשר נמצאים בחזית העשייה בשמירה על כלל הציבור בכבישי ישראל. הוא היה מתנדב שתרם יותר מ-15 שנה באגף התנועה, מקצועי, אמיץ, מלח הארץ - ואני שולח את תנחומיי למשפחה".
גיסתו, דנה בני, סיפרה כי אהב לטייל והכיר כל כביש, מסעדה ואתר בארץ כמו את כף ידו. "הוא היה עוזר לכולם, גם אם זה היה על חשבונו האישי", אמרה. "הוא אהב מאוד בעלי חיים, ובמיוחד את כלבו הנאמן ג'וי. הוא היה איש משפחה שאהב את החיים ואת המשטרה".
השר לביטחון פנים עמר בר-לב פרסם הודעת תנחומים: "שוטרי משטרת ישראל חוצצים בגופם יום ולילה בין מחוללי פשיעה לבין אזרחים, ולפנות בוקר קיבלנו דוגמא כואבת לכך. אני משתתף באבלה הכבד של משפחתו של עמיחי".

"היה ניתן לזהות את המחסום מרחוק"

חמישה תושבי רהט שישבו ברכב הפוגע בילו לפי החשד במתחם הבילויים של ראשון לציון. ניידת סיור שהבחינה בהם חשדה שהם תחת השפעת אלכוהול בעקבות התנהגותם, ופתחה במרדף אחריהם. במהלך המרדף פגע רכבם של תושבי רהט במונית, המשיך בנסיעה - וכ-20 שניות לאחר מכן פרץ את המחסום המשטרתי ודרס למוות את כרמלי. במשטרה מעריכים שהחשודים ניסו להימלט מבדיקת שכרות, ומציינים כי נהג הרכב נסע במהירות גבוהה מאוד.
8 צפייה בגלריה
זירת הדריסה ליד בית דגן
זירת הדריסה ליד בית דגן
החשודים התעמתו עם השוטרים וניסו לברוח. זירת הדריסה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
מלבד עמיחי נפצעו באורח קל שני מתנדבים באגף התנועה. מבין יושבי הרכב נפצע הנהג באורח בינוני, והנוסע שישב לידו נפצע באורח קל. כל החמישה נעצרו ויובאו הערב להארכת מעצר.
ראש אגף התנועה הדגיש כי המחסום המשטרתי היה בולט לעין, וניתן היה לזהות אותו מרחוק. ניידת אחת חסמה את הנתיב הימני בכביש ואת חציו של הנתיב האמצעי, וניידת נוספת חסמה את הנתיב האמצעי. נהג הרכב נכנס בפראות בין המרווח במחסום שמשמש למעבר כלי הרכב שעברו בדיקה בהצלחה.
לפי שעה, במשטרה מתכוונים לייחס לחשודים עבירה של המתה בקלות דעה ששווה להריגה, ולא גרימת מוות ברשלנות. כמו כן, מיוחסות להם עבירות של אי ציות לשוטר, חצייה באור אדום ונהיגה תחת שכרות. במשטרה בודקים גם אם החמישה היו תחת השפעת סמים, ובינתיים אספו מצלמות אבטחה שבהן תועדה הנסיעה הפראית.
חלק מהחשודים, נציין, ניסו לברוח מהזירה - ונתפסו במרחק של כמה עשרות מטרים. הם התעמתו עם השוטרים בשטח. לפי גורם משטרתי, החשודים ניסו להפריע לעבודת השוטרים במקום - וחלקם התנגדו למעצר.