בלבנון פועלים בחודשים האחרונים לסילוק מוקשים שהונחו על ידי צה"ל בצד הלבנוני של גדר הגבול לפני נסיגת הצבא, ומפוצצים אותם ללא התרעה - תוך סיכון האזרחים בצד הישראלי. מלבד רעשי הפיצוצים האדירים, שמתרחשים במרחק עשרות מטרים בלבד מגבול ישראל ומרעידים את בתי התושבים, ההדף גורם לגם למטחי רסיסי סלעים מסכני חיים שגורמים לפציעות ולנזק ברכוש. ל-ynet נודע כי ראש מועצת מטולה פנה במכתב למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, לשגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ולשר החוץ אלי כהן ודרש את התערבותם המיידית.
קצינת הביטחון של מטולה, ריקי ג'ינו, אמרה כי "זה מאוד מסוכן וכמובן גם מאוד מבהיל, כי הפיצוץ נשמע ממש על הגדר. היו גם מטיילים שנפגעו מהאבנים שעפו לעברם". ג'ינו הסבירה כי "אנחנו מקבלים טווח התרעה מסוים, אבל אין שום התרעה לפני הפיצוץ עצמו, וזה מקפיץ את כולם. התושבים מעודכנים, אבל זה מבהיל מחדש בכל פעם". במקביל, גם מנהל שמורת נחל עיון אישר בשיחה עם ynet כי בחודשים האחרונים התקבלו לא אחת פניות מבוהלות מצד מטיילים, שהופתעו ממטח האבנים הקטנות שנפלו בסמוך להם לאחר שמיעת פיצוץ חזק.
3 צפייה בגלריה
תיעוד הפיצוצים מהצד הישראלי
תיעוד הפיצוצים מהצד הישראלי
תיעוד מאחד מפיצוצי המוקשים
(צילום: אמיר שושני)
ראש מועצת מטולה, דוד אזולאי, מתח ביקורת חריפה על התנהלות המדינה והאו"ם. "זה מחדל שלם", אמר. "זה פשוט סיוט. קמתי ב-07:00 בבוקר עם ארבעה פיצוצים. אי אפשר לחיות ככה. הלבנונים עושים מה שהם רוצים במרחק אפס מבתי התושבים והצבא עומד חסר אונים".
אזולאי תיאר כי "אנחנו כמעט שנה סופגים את זה ואף אחד לא רוצה לטפל בנושא. בכל יום אני מקבל אינספור תלונות מילדים ומבוגרים הלומי טראומה מפיצוצים. זה כמו מערב פרוע".
3 צפייה בגלריה
תיעוד הנזק מהצד הישראלי
תיעוד הנזק מהצד הישראלי
"הפיצוץ ממש קרוב לגדר, כאילו הם שמחים על נזק בבתים שלנו"
הפיצוצים מסכנים בין היתר את הצועדים לאורך הטיילת בכביש הסובב את מטולה ואת המטיילים בשמורת נחל עיון. לפני כמה שבועות נפגעה גם המערכת הסולארית לייצור חשמל בביתו של אופיר ליברמן, שנמצא במרחק של כ-100 מטרים מגדר הגבול עם לבנון. "הפיצוץ ממש סמוך לגדר, כאילו הם שמחים שזה יכול לגרום לנזקים בבתים שלנו בישראל, עד כדי כך שנראה שזה בכוונה ולא במקרה", סיפר ליברמן. לדבריו, "האבנים מאחד הפיצוצים פגעו בפאנל אחד של המערכות לייצור חשמל סולארי והרסו אותו. אין שום סיכוי שהנזק הגיע ממקור אחר".
ליברמן ציין כי "אנחנו מקבלים רק הודעה כללית מהמועצה שבין 08:00 בבוקר ל-16:00 אחר הצהריים יישמעו פיצוצי מוקשים, ושנדע שזה בסדר. הם גם לא מניחים שקי חול כדי לצמצם ולמנוע את הסיכוי שיעופו רסיסים לצד הישראלי". אמיר שושני, ששירת כרכז הביטחון של היישוב במשך שנים ארוכות, ציין כי "כאשר מפוצצים מוקשים חייבים לעמוד בכללים ברורים ומוסכמים בכל העולם בדרישה לטווחי בטיחות, אמצעי מיגון, התרעה מראש וגם התרעה בזמן אמת של צפירה או משהו דומה, אך פה לא עושים כלום".
3 צפייה בגלריה
תיעוד הפיצוצים מהצד הישראלי
תיעוד הפיצוצים מהצד הישראלי
תיעוד הפיצוצים מהצד הישראלי
(צילום: אמיר שושני)
בניגוד למרחבים אחרים בדרום לבנון שבהם הפעילויות לסילוק המוקשים מבוצעות תחת כוח האו"ם הזמני בלבנון (יוניפ"יל), פיצוצי המוקשים בסמוך לבתי מטולה מבוצעים על ידי נשים מטעם חברה אזרחית שנשכרה בידי ממשלת לבנון. במטולה רומזים כי לא בכדי חשוב ללבנונים לסלק את המוקשים הקרובים לגבול הישראלי, וזאת בהכוונת ארגון הטרור חיזבאללה, שמבקש להכשיר דרכים לחדירה לישראל בעת מלחמה. גורמים ביישוב טענו כי על כוחות יוניפ"יל לקחת אחריות על הפעילות ולבצע את העבודות הרגישות הסמוכות למושבה.
בצה"ל מתקשים להתמודד עם מורכבות האירוע, בין היתר בשל חוסר שיתוף פעולה מהצד הלבנוני, שלא מחויבים לבטיחות התושבים מעבר לגדר הגבול. דובר כוח יוניפי"ל של האו"ם, אנדראה טננטי אמר ל-ynet כי הפעילות לפינוי המוקשים נעשית בתיאום ובידיעת צה"ל, וכי לא הכיר את התלונות. הוא הוסיף כי התלונות ייבדקו, וכן כי יבחן את הנושא שוב ויבקש מיחידת התיאום והקישור של האו"ם להיות בקשר עם צה"ל.
פורסם לראשונה: 21:58, 15.06.23