2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
השר יכול למנות מפכ"ל, אך לא להנחות על חקירות. בהרב מיארה ובן גביר
(צילום: מוטי קמחי צילום: קובי קואנקס)
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, צפויה להתנגד להצעת החוק שנחשפה ב-ynet, שמעניקה לאיתמר בן גביר סמכויות חסרות תקדים על מדיניות המשטרה. בהרב מיארה יודעת שהחוק צפוי לעבור בכנסת גם ללא תמיכתה, אך ההערכה היא שאם הוא יתקבל כפי שהוא - היא לא תגן עליו בבג"ץ בעתירות שיוגשו נגדו. עם זאת, ולאור כוונת הקואליציה העתידית להעביר פסקת התגברות בנוסח שעדיין אינו ידוע, ייתכן שגם פסילת החוק בבג"ץ לא תהיה סוף פסוק.
חוות הדעת המתגבשת של היועמ"שית קובעת, כך נראה, שהחוק בנוסחו המקורי משנה "סדרי בראשית" ביחסי הכפיפות בין השר הממונה למשטרה. השר, כך נטען, לא יכול לקבוע מדיניות שקשורה בפתיחה בחקירות ובהמלצות המשטרה להעמדה לדין, שכן אגף החקירות והתביעה המשטרתית אמור להיות בלתי תלוי בדרג הפוליטי - והסמכויות נובעות מהנחיות היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. השר יכול, עם זאת, להנחות על תעדוף בחקירות של נושאי רוחב כמו תופעות אלימות, גניבות רכב ועוד.

סיבה נוספת להתנגדות היא שאין מקום להשוואה בין צה"ל למשטרה: בעוד שהצבא שכפוף לשר הביטחון ולממשלה פועל נגד אויבי המדינה, המשטרה פועלת למען האזרחים ולא נגדם. לכן, על פי התפיסה בדמוקרטיה, המשטרה צריכה להיות מבודדת וחפה מהשפעות פוליטיות. השר אמנם יכול להיות מעורב בדיונים על מדיניות כוללת והעדפות נושאים מסוימים, כמו למשל הטיפול בפשיעה בחברה הערבית, ואף למנות את המפכ"ל - אך הוא לא יכול לקבוע את כל המדיניות בעצמו.
בהצעת החוק נקבע גם שתקציב המשטרה ייקבע בנפרד - ובאשר לכך נטען בחוות הדעת המתגבשת כי הדבר לא סביר, שכן מי ששולט בחלוקת התקציב נהנה בעצם מהיכולת "להוריד את השאלטר", ומחזיק למעשה בשליטה על הדרג המקצועי.
לפי הצעת החוק של השר המיועד בן גביר, המפכ"ל יהיה נתון למרות הממשלה וכפוף לשר, והמשטרה תהיה נתונה למרות הממשלה והשר הממונה על המשטרה מטעם הממשלה. בהצעה נכתב כי לשר לא תהיה סמכות בנוגע לענייני חקירה ובנוגע לפתיחת תיקים, ניהולם וסגירתם, אבל כן תישמר לו הזכות להכתיב מדיניות בתחומי חקירות, טיפול בתיקים והעמדה לדין כללית.
בנוסף, אם עד כה לפי החוק המפכ"ל היה המפקח על משטרת ישראל, על סדרי ניהולה ועל הפעלתה, מעתה הוא יופקד על ניהולה, הפעלתה ופיתוח יכולותיה - אבל "הכול בהתאם להתוויית המדיניות ולעקרונות הכלליים של השר". כך, למשל, השר - בן גביר לפי ההסכם הקואליציוני - יוכל לקבוע שתפילה של יהודים בהר הבית לא תוביל להעמדה לדין.
2 צפייה בגלריה
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
"המציאות לא מוצגת במלואה". שבתאי עם בן גביר בבת המצווה של בתו
(צילום: עמית שאבי)
הצעת החוק הזו הובילה להתנגדות מצד בכירים במערכת אכיפת החוק ובמשטרה בהווה ובעבר. המפכ"ל יעקב שבתאי - שמאז תוצאות הבחירות מנסה ליישר את ההדורים עם בן גביר ואף השתתף שלשום בבת המצווה של בתו - טען אתמול כי "רוחות הפוליטיקה לא יחדרו למשטרת ישראל, כפי שלא חדרו עד היום. משטרת ישראל תישאר ממלכתית".
שבתאי אמר כי הוא ער לשיח הציבורי, והוסיף: "משטרת ישראל פעלה תחת כל הממשלות שקמו בישראל, מכל קצוות הקשת הפוליטית, ותמיד ידענו להמשיך לפעול על בסיס אמות מידה מקצועיות, ממלכתיות וענייניות, תוך שאנו כשליחי ציבור רואים את טובת הציבור על כל רבדיו לנגד עינינו. נעמוד על המשמר על מנת לדאוג שמשטרת ישראל תמשיך להיות חזקה, ושעצמאותה לא תיפגע. נפעל בשיתוף פעולה עם כל ממשלה שתקום ונעמוד על המשמר כדי שהמשטרה תמשיך להיות חזקה, עוצמתית ומובילה".
שבתאי ציין גם כי "המציאות מורכבת ולפעמים לא מוצגת במלואה. מטרתי ברורה: שמירה והגנה על צביונה של משטרת ישראל".
מנגד, בן גביר עצמו התייחס אתמול למתקפות נגדו, וחזר על נרטיב ה"המרדה" שמקדם מחנה נתניהו בימים האחרונים נגד ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד. השר המיועד טען שלפיד ובני גנץ מתסיסים את השטח ו"עלולים חלילה להביא לאינתיפאדה". לטענתו, "מותר שתהיה מחלוקת, אבל אני סבור שבמדינה כזו השר הוא זה שצריך להכתיב את המדיניות. נכנסתי מתחת לאלונקה, ואני רוצה להיכנס למשרד מאוד לא פשוט כדי להחזיר את הביטחון לאזרחים. כל מחלוקת צריכה להיות בדרך לגיטימית ולא בדרך של התססה והמרדה".
פורסם לראשונה: 21:00, 09.12.22