שטיחים אדומים נפרסו ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה זכה היום (חמישי) לקבלת פנים חמה בפרלמנט המרוקני ברבאט. הוא יו"ר הכנסת הראשון שמגיע לביקור ממלכתי במדינה מוסלמית, אליו הצטרף גם בן זוגו אלון חדד. והייתה גם מחווה מהצד הישראלי: יו"ר הכנסת הביע את תמיכתו והתחייב שישראל תכיר בריבונות מרוקו על סהרה המערבית, טריטוריה שהסכסוך עליה נמשך כבר עשרות שנים, שארה"ב הכירה בריבונות רבאט עליה כתנאי להסכם כינון היחסים עם ירושלים בשלהי 2020.
מי שקיבל את פניו של אוחנה בטקס חגיגי היה נשיא הפרלמנט, ראשיד טלבי אל-עלמי, והשניים צעדו יחד על השטיח האדום אל תוך בית המחוקקים. אל-עלמי בירך את אוחנה ואמר כי "מרוקו היא המדינה המוסלמית הראשונה שהיה לה האומץ להזמין יו"ר כנסת ישראלי. הגעתך לכאן היא כבוד גדול עבורי. זאת נקודה ציון משמעותית לעתיד של שלום במזרח התיכון. זה לא קל לקדם הזמנה שכזו, אך היסטוריה נעשית על ידי האמיצים".
3 צפייה בגלריה
היסטוריה במרוקו- יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בביקור במרוקו
היסטוריה במרוקו- יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בביקור במרוקו
אוחנה בפרלמנט ברבאט. לביקור הגיע גם בן זוגו
(צילום: Jaouad ACIM © ACIMCOM)
3 צפייה בגלריה
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה העניק לנשיא הפרלמנט המרוקני ראשיד טלבי אל עלמי את הקוראן הקטן בעולם
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה העניק לנשיא הפרלמנט המרוקני ראשיד טלבי אל עלמי את הקוראן הקטן בעולם
"עידן חדש ביחסים". אוחנה במרוקו, גם בן זוגו הצטרף
(צילום: Jaouad ACIM ©️ ACIMCOM)
מוקדם יותר, ובפתחו של הביקור, נועדו השניים לפגישת עבודה רשמית, בה השתתפו גם חברי פרלמנט מקומיים, בהם ראש קבוצת הידידות הבין-פרלמנטרית מרוקו-ישראל, נור א-דין אל-הרושי. בפגישה הדגיש יו"ר הכנסת אוחנה את חשיבות שיתופי הפעולה המדיניים והביטחוניים בין המדינות נוכח האיומים והאתגרים שמציבה איראן בפני מדינות האזור.
באשר להכרה בסהרה המערבית, אוחנה עדכן את הנוכחים בפגישה כי למיטב ידיעתו הנושא מצוי בדיונים מתקדמים בין ישראל למרוקו ואף הביע את תקוותו ואמונתו כי לראש הממשלה בנימין נתניהו יהיו בשורות בעניין זה בזמן הקרוב. בשיאו של המפגש, חתמו יו"ר הכנסת אוחנה ונשיא הפרלמנט אל-עלמי על מזכר הבנות רשמי, שתכליתו פיתוח שיתוף פעולה בין-פרלמנטרי למען חיזוק היחסים שבין מדינת ישראל לממלכת מרוקו.
3 צפייה בגלריה
היסטוריה במרוקו- יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בביקור במרוקו
היסטוריה במרוקו- יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בביקור במרוקו
גם איראן עלתה בפגישה
(צילום: Chambre des Représentants)
בתום הטקס, כפי שפורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", מול כלי התקשרות הרבים במקום הפתיע אוחנה את המארח, שהגיש לו מתנה ייחודית בתיבת זכוכית מרשימה ובתוכה שבב המכיל את גרסת הננו הקטנה ביותר בעולם של הקוראן המוסלמי: 320 אלף אותיות בגודל של 4.7 מילימטר ועובי של 500 מיקרון, בפיתוח ייחודי שנבדק על ידי מדענים ממחלקת הננו טכנולוגיה שבאוניברסיטת תל אביב.
לאחר מכן פתח יו"ר הכנסת אוחנה את דבריו בשפה המרוקנית ובסיומם הוציא כיפה ובירך בברכת "שהחיינו"; בהמשך הצהרתו הוסיף: "זה רגע היסטורי עבורי כיושב ראש הכנסת וכבן להורים יוצאי מרוקו. זהו עידן חדש ביחסים בין שתי המדינות. אין ספק ששיתופי הפעולה המדיניים, הביטחוניים, האזרחיים והפרלמנטריים - נמצאים בשיאם. הביקור ההיסטורי הזה והחתימה על מזכר ההבנות בין הפרלמנטים יסללו את הדרך להעמקת היחסים בין המדינות ולשדרוג הנציגויות לשגרירויות".
בהמשך היום ומחר צפוי ליו"ר הכנסת פגישות נוספות עם בכירים בממשלת מרוקו, בהם שר החוץ נאסר בוריטה, שר המשפטים עבד לטיף ווהבי, נשיא הסנאט (הבית העליון) אינעם מאיארה ועוד.