שר הביטחון מבטיח על ספינה מול חופי עזה כי הפעולה ברפיח "תלך ותתגבר", על הקרקע צה"ל ממשיך להתקדם מערבה בעיר שבדרום הרצועה - ועל רקע ההתקדמות הזו, יפרסם מחר (שישי) בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג את החלטתו בעניין התביעה הדרום-אפריקנית שדרשה לעצור את הפעולה ברפיח.
גלנט על ספינה, מול חופי עזה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

בהפלגה עם כוחות חיל הים, ביחד עם סגן הרמטכ"ל ומפקד החיל, אמר שר הביטחון יואב גלנט על סיפונה של ספינת דבורה: "אנחנו מחזקים את המאמץ שלנו מול רפיח, הפעולה הזאת תלך ותתגבר, עוד כוחות מהקרקע, עוד כוחות מהאוויר, ואנחנו נגיע למטרות שלנו".
גלנט פירט את אותן מטרות: "להכות קשה מאוד את החמאס, לשלול את היכולות הצבאיות שלו, להביא לכך שאנחנו יוצרים את כל התנאים על מנת להחזיר את החטופים אל ביתם. זה דבר חשוב, זה נושא מרכזי עבורנו ואנחנו נעשה כל מאמץ על מנת ליישם אותו בכל הדרכים". הוא אמר את הדברים בזמן שצה"ל ממשיך להתקדם מערבה ברפיח, בעיקר בשכונות יבנא וא-שבורא.
הדיון האחרון בהאג
(צילום: UN WEB TV)

אותה פעולה ברפיח הובילה לפנייה נוספת של דרום אפריקה להאג, והפסיקה בנוגע לבקשתה להוצאת צו להפסקת המבצע ברפיח תינתן מחר בשעה 16:00. הבקשה היא חלק מהתביעה הכוללת שמאשימה את ישראל ברצח עם. אלו התרחישים לקראת הפסיקה:
בית הדין ידחה את בקשת דרום אפריקה להפסקת הלחימה: סיכוי נמוך.
בית הדין יקבל את הדרישה המקורית של דרום אפריקה לעצירת כל הלחימה בעזה: סיכוי בינוני.
בית הדין יקבל חלקית את דרישת דרום אפריקה וימקד אותה לצו עצירת לחימה באזור רפיח – סיכוי בינוני-גבוה.
בית הדין יוציא גם צווים נוספים בתחום הגדלת הסיוע ההומניטרי – סיכוי גבוה.
בכל מקרה, ההערכה היא שאם יינתנו צווים הקוראים לעצירת לחימה, ישראל לא תציית להם. סביר להניח שבתרחיש כזה הפלסטינים ותומכיהם יפנו למועצת הביטחון וינסו להעביר החלטה שתכפה על ישראל עצירת לחימה – בעזה כולה או ברפיח.
בישראל נערכים גם לתרחישים היותר קשים, בייחוד אחרי השבוע השחור בבית הדין הבינלאומי הפלילי והבקשה של התובע הראשי להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון גלנט.
הצהרת התובע בהאג, בשבוע שעבר
(צילום: ICC )

באופן שעשוי להישמע מוזר, יש בישראל כאלו המעדיפים שיוצא צו מחמיר יותר, של עצירת לחימה בכל עזה ולא רק ברפיח. הסיבה: בישראל חוששים שארצות הברית לא תטיל וטו אם הצו יתמקד רק ברפיח. בכל מקרה, השאלה הגדולה היא מה תעשה ארצות הברית - וישראל נמצאת כאן במלכוד.
חשש נוסף הוא מזליגה של אווירה עוינת מבית הדין הבינלאומי הפלילי (ICC) לבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ). באופן פורמלי לסוגיית צווי המעצר לא אמורה להיות השפעה ישירה, וגם המוסדות שונים - ICJ הוא בית משפט של האו"ם, וה-ICC הוא מוסד עצמאי.
אבל שניהם יושבים בהאג, שניהם גופים שנחשבים לערכאות החשובות בעולם בתחום הדין הבינלאומי והחשש הוא מאווירה עכורה כלפי ישראל ומשיח משפטנים באותה העיר - שיוביל לתוצאה קשה מבחינת ישראל.