בני זוג מג'דיידה מכר שבגליל המערבי, עבד חוסרי בן ה-40 ורעייתו עטאף בת ה-35, אותרו אחר הצהריים (שבת) ללא רוח חיים בביתם. לפי החשד, הם מתו מהרעלת פחמן חד-חמצני (CO) בעקבות מנגל פחם שהפעילו בבית על מנת לחממו. ילדיהם של בני הזוג שיחקו מחוץ לבית וכששאל אותם סבם היכן הוריהם - הם השיבו שהם לא התעוררו מהשינה. הסב מצא אותם מתים במיטה. במשטרה מסרו כי נסיבות האירוע נבדקות, וכי אין חשד לפלילים.
4 צפייה בגלריה
עבד ועטאף חוסרי
עבד ועטאף חוסרי
הבית שבו אירע האסון, וזוג ההורים שמתו
( צילום: דוברות מד''א)
4 צפייה בגלריה
הבית בג'דיידה-מכר בגליל
הבית בג'דיידה-מכר בגליל
כוחות החירום מחוץ לבית בגד'יידה מכר, הערב
(צילום: אסף מגל)
4 צפייה בגלריה
הבית בג'דיידה-מכר בגליל
הבית בג'דיידה-מכר בגליל
(צילום: אסף מגל)

שלושת הילדים ישנו בלילה בדירת הסבא והסבתא, שגרים בקומה מתחת לקומה של ההורים, וייתכן שבכך ניצלו מההרעלה. הסב החליט לבדוק לשלומם של ההורים אחרי שכאמור לא התעוררו, ולא יצאו מהבית במשך כל היום. רבים מתושבי ג'דיידה מכר והסביבה התאספו בבית המשפחה, וסוכת אבלים הוקמה בחצר הבית, אף שגופות ההורים טרם פונו משם.
יו"ר המועצה המקומית ג'דיידה מכר, סוהיל מלחם, סיפר ל-ynet: "זאת טרגדיה של ממש, זוג צעיר עם 3 ילדים, בני 13, 11 ו-9. אנחנו עדיין לומדים מה קרה, זה אסון של ממש, כואב הלב. בלילה הלכו לישון והשאירו תנור דולק, הילדים לא היו בבית, וזה מה שהציל אותם. לצערנו הם נפטרו בשנתם מחנק". לדבריו, "אנחנו תמיד מזהירים משימוש באמצעי חימום והסקה שכאלה, מנסים להסביר את הסכנות שבדבר. זה תנור שפולט גזים רעילים ולצערנו זו התוצאה. מתפלל עבורם ומחזק את משפחת הזוג".
הדיווח על המקרה התקבל במוקד מד"א בשעה 16:40, ואז נמסר על גבר ואישה מחוסרי הכרה. חובשים ופרמדיקים שהוזעקו למקום דיווחו כי הם היו ללא סימני חיים, ומותם נקבע במקום. פרמדיק מד"א עמוס דדון סיפר: "כשנכנסו לבית ראינו את הגבר והאישה שוכבים מחוסרי הכרה, ללא דופק וללא נשימה. ביצענו בדיקות רפואיות אבל הם היו ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותם".
4 צפייה בגלריה
גז חסר צבע או ריח. סכנה בבית
גז חסר צבע או ריח. סכנה בבית
גז חסר צבע או ריח. סכנה בבית
(צילום: shutterstock)
מדובר באירוע שני החודש שבו הרעלת פחמן חד-חמצני מסתיימת במוות. בשבוע שעבר, ב-11 בינואר, דווח על צעירה בת 18 מהפזורה הבדואית בנגב שמתה - ככל הנראה כתוצאה מהרעלה שנגרמה עקב מחמם גז במקלחת בביתה שבאבו קרינאת. צוות מד"א שהוזעק לבית קבע את מותה במקום. לפי התקינה כל המחממים הפועלים על גז צריכים להיות מחוץ לחדרי האמבטיה.
גם בחורף שעבר אירעו כמה מקרים קשים של הרעלת פחמן כתוצאה מניסיונות חימום: בפברואר אשתקד ילדה כבת 7 פונתה במצב קשה לבית החולים שניידר בפתח תקווה, לאחר שככל הנראה שאפה חומר רעיל מתנור חימום. כחודש לפני כן פונו לבית החולים זיו בצפת אמא ושלושה ילדים שהורעלו בצורה דומה. הארבעה הגיעו למיון עם כאבי ראש, בחילות, סחרחורות והקאות.
במד"א ציינו בעבר כי הרעלת פחמן חד-חמצני עלולה להיות קטלנית. הגז עשוי להיפלט כתוצאה משימוש בתנור גז או במוצרים הפועלים על גחלים. זהו גז חסר צבע או ריח ולא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה, ולכן חשוב לנקוט בכללי בטיחות ובזמן השימוש יש להקפיד על אוורור נאות, לשם תחלופת אוויר.
אותה הודעה פורסמה בדצמבר 2018 אחרי אסון דומה למדי לזה שלפי החשד אירע כעת: גבר נספה אז בלילה קר בחיפה, ואדם נוסף נפצע קשה. השניים, אזרחים הודים, חיממו את דירתם באמצעות מנגל וככל הנראה סבלו גם כן הרעלת פחמן חד-חמצני.