4 צפייה בגלריה
רס"ן ת' לוחם שניטרל מחבל
רס"ן ת' לוחם שניטרל מחבל
"מאוד מסופק מזה". רס"ן ת'
(צילום: דובר צה"ל)
בזמן שהשטח בוער, התרעות חמות על פיגועים לא מפסיקות לזרום והדריכות נשמרת גבוהה – עומדים לוחמי ולוחמות צה"ל על המשמר. הם נשארים על הקווים שבתות וחגים, ומדי יום מצליחים לסכל פיגועים ולהציל חיים. סמל ת', לוחם סיירת גבעתי, הצליח בחודש שעבר למנוע פיגוע דריסה שכוון אל עבר ניידת משטרה ולנטרל את המחבל. האירוע התרחש סמוך לחוות גלעד כשהלוחם מ' אבטח ניידת של משטרת התנועה. "היינו במשימה שגרתית רגילה על כביש 60 ועצרנו נהגת על מהירות מופרזת", הוא מספר, "השוטר נכנס לניידת לרשום את הדוח ואני מאבטח אותו ומזהה רכב נוסע מולו וסוטה לכיוון שלנו".
4 צפייה בגלריה
סמל ת' לוחם שניטרל מחבל במהלך אירוע דריסה
סמל ת' לוחם שניטרל מחבל במהלך אירוע דריסה
"כל כך הרבה סרטים רצים לך בראש". סמל ת'
(צילום: דובר צה"ל)
"הוא ממש דהר במהירות עצומה", ממשיך ת', "אני מסתכל בעיניים לנהג כדי לראות שהוא בהכרה, שהוא לא חווה אירוע רפואי ומאבד שליטה על הרכב. כשהוא במרחק 50 מטר ממני אני מבין שזה פיגוע דריסה ומתחיל לתפעל את האירוע. כשהוא צמוד אלינו אני משחרר חמישה כדורים והוא מתנגש בניידת כשהשוטר בפנים. אני מאגף את הרכב שלו ויורה עוד כדור לנטרול". השוטר נפצע קל ברגלו ות' הצליח למנוע אירוע שיכול היה להסתיים בטרגדיה.
"כל כך הרבה סרטים רצים לך בראש באותו רגע", הוא מספר, "אחרי האירוע הבנתי שהיו התרעות על המחבל. הוא חיפש מטרה. מיד כשסיימתי לנטרל אותו התעשתי ושמעתי את הנהגת שעצרנו לפני כן צורחת בהיסטריה, היא הייתה בהתקף חרדה ורצתי אליה להרגיע אותה. היא נקלעה לסיטואציה קשה וראתה הכל, זה לא פשוט".
ת' חזר לפלוגה כגיבור היום. "זה רץ במהירות ועד שהגעתי כבר כולם ידעו. היו הרבה מילים טובות, גם אני והשוטר דיברנו בינינו אחר כך. המפקדים נתנו לי צ'ופר - לצאת לחג הביתה. הייתי מאוד גאה בעצמי שתפעלתי את האירוע, אבל אני גם מבין שזאת המשימה שלי, לא עשיתי משהו מעבר".
4 צפייה בגלריה
סמל מ' לוחם שניטרל מחבל ב
סמל מ' לוחם שניטרל מחבל ב
"פוגש מפגעים על בסיס יומיומי". סמל מ'
(צילום: דובר צה"ל)
סמל מ', נהג קו בחטמ"ר בנימין, נטרל בחודש שעבר מחבל שתקף אותו באמצעות פטיש במרחב בנימין. "ביצעתי פעילות שגרתית עם גדוד 890, בדקנו רכבים פלסטיניים", הוא משחזר, "נכנסתי לפילבוקס, ושם פגש אותי מפגע שפשוט הטיח בי פטיש בראש. לרגע אחד הייתי בשוק והתחלתי לצעוק "מחבל! מחבל!", כדי שהכוח ישמע אותי. שנינו נאבקנו על הרצפה, וברגע שהצלחתי להשתחרר ממנו דרכתי את הנשק ויריתי בו שלושה כדורים".
"ברגע הראשון לא חוויתי שום רגש. כל מה שרציתי זה לא למות והבנתי שזה או אני או הוא. הכוח הגיע, אני התעשתי מהר ומיד נכנסנו למקום שממנו יצא המחבל כדי לבדוק שאין עוד אחריו. כשהאירוע הסתיים שאלו אותי אם אני רוצה להמשיך לסיור של שמונה שעות. ראיתי את הפגיעה שלי שנראתה לי בהתחלה כמו שריטה קטנה אבל התבררה כיותר מזה, קיבלתי טיפול ראשוני והמשכתי לקו".
המפגע, לדברי מ', הגיע במטרה לפגוע בחיילים. "אני מעריך שהוא תצפת עלינו, שמע אותנו. בתפקיד שלי אני פוגש מפגעים על בסיס יומיומי. זריקות אבנים ובקת"בים, אבל אף פעם לא נפגשתי עם זה כל כך מקרוב. בסוף, קיבלתי מהאירוע הרבה מוטיבציה. הצלחתי במשימה וסיכלתי את הפיגוע הבא".
4 צפייה בגלריה
סגן א'
סגן א'
"רק אחרי כמה שעות התחלתי להבין". סגן א'
(יפעת כהנא (חוד החנית))
גם עבור רס"ן ת', מפקד הפלוגה הגזרתית של גדוד 50 בנח"ל, מדובר בתקופה עמוסה ולחוצה במיוחד עם לא מעט הישגים מבצעיים. במהלך התעסוקה המבצעית של לוחמי הגדוד בחטמ"ר עציון, חייליו סיכלו מספר פיגועים שכוונו לעבר היישובים מגדל עוז ואפרת, ופיגוע אחד הוא סיכל בעצמו. "היה מספר אירועים לא מבוטל", הוא משתף, "תפסנו תשעה מחבלים בדרך לפיגוע. חלקם עם נשקים ואחרים עם בקבוקי תבערה, הם הובאו לחקירות שבעקבותיהן יצאנו למעצרים ועצרנו בין 15 ל-20 שותפים שלהם".
על הפיגוע שסיכל בעצמו הוא מספר: "הגעתי ללו"ז מחוץ לחטיבה, עוד לפני שהספקתי להניח את התיק שלי שמעתי את החמ"ל מקפיצים את החבר'ה בעקבות מפגע שירה באוויר. קפצתי איתם וכשהגענו למרחב סגרנו מעגלים עם התצפיות. החלטנו לאגף את המרחב ולהיכנס לכפר, פרקנו מהרכב ושמעתי את הנהג שלי צועק שמישהו בורח. יצאנו ותפסנו אותו. תחקרנו אותו במקום, והוא סיפר שזרק את האקדח לפני שתפסנו אותו. באמת מצאנו את האקדח. אני מאוד מסופק מזה, כשאתה מסכל פיגוע אתה מרגיש שאתה מגן על האזרחים ועומד במשימה. מאז התפיסה האחרונה יש שם שקט כמה שבועות". לשאלה האם חיילים שמנטרלים מחבלים זוכים לצ'ופר הוא עונה בחיוך, "החייל הקודם שתפס מחבל עם אקדח - יצא הביתה מוקדם".
סגן א', מ"מ בגדוד צבר, נאלץ לתפעל אירוע קשה בבית ענון במהלכו נפצע אחד מלוחמיו. הוא קפץ לזירת הפיגוע שבו נדקר לוחם גבעתי כאשר הסמל שלו נטרל את המחבל והעניק ללוחם טיפול ראשוני. המ"מ ניהל את האירוע מבחינה רפואית ומבצעית. "בזמן אמת לא עברו בי רגשות. התרכזתי בפינוי הלוחם הפצוע. רק אחרי כמה שעות התחלתי להבין את הדברים, זה היה ברגע שקיבלתי התרעות מהחדשות שלוחם צה"ל נפצע. זה אירוע מטלטל. במזל פינו אותו באמבולנס צבאי ודיברתי איתו בקשר כבר שעה אחרי האירוע. בדקתי שהוא בסדר והמשכנו עם שאר המשימות. גם בחג הקרוב, כמו בכל החגים שהיו החודש, אנחנו נישאר בגזרה".