יום שני ברציפות עם יותר מ-83 אלף חיוביים: 83,613 בני אדם קיבלו אתמול (יום ב') הודעה שהם חיוביים לקורונה. כך עולה מנתוני משרד הבריאות. מתחילת החודש אובחנו 1,094,473 בני אדם בישראל כחיוביים לנגיף. מדובר ב-44% מסך כל המאומתים בישראל מאז שהחולה הראשון הגיע לארץ בפברואר 2020. במקביל, מקדם ההדבקה ירד מעט והוא עומד על 1.23, דבר שעדיין מעיד על המשך התפשטות המגפה.
בשל התחלואה הגבוהה ישראל מדורגת במקום הראשון במספר המאומתים ביחס לאוכלוסייה בשבעת הימים אחרונים והיא מקדימה את דנמרק, אנדורה, צרפת, סלובניה, פורטוגל, סן מרינו, גרינלנד ובלגיה.
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
(צילום:הדסה עין כרם)
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק, ירושלים
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק, ירושלים
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק
(צילום: אלכס קולומויסקי )
למרות הזינוק החד מאוד בתחלואה, הישראלים הפסיקו להתחסן. לפי נתוני משרד הבריאות רק 746 בני אדם הגיעו לקבל את מנת החיסון הראשונה. מיום שישי התחסנו בישראל במנה הראשונה 2,912 בני אדם, לעומת 10,629 בין 14 ל-17 בינואר. מדובר בצניחה של 72% במספר המתחסנים, על רקע הכוונות לבטל או לשנות את התו הירוק. יש להזכיר כי מספרי המתחסנים היו גבוהים בהרבה בתחילת החודש, וב-6 בינואר קיבלו 10,345 ישראלים את מנת החיסון הראשונה ביום אחד. מאז החלו הדיבורים על ביטול התו הירוק חלה ירידה חדה מאוד במספר המתחסנים.
בנוסף הגיעו 2,193 ישראלים לקבל אתמול את מנת הבוסטר וגם כאן מדובר במספרים נמוכים לעומת מה שהיה לפני שבועיים, אז הגיעו למעלה מ-11 אלף בני אדם לקבל את החיסון השלישי בכל יום.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי בבתי החולים מאושפזים 2,256 חיוביים לקורונה, אך מדובר בין היתר בחולים שהגיעו בשל סיבות אחרות ואובחנו בבדיקה שגרתית כחיוביים לנגיף. מהנתונים עולה כי 845 חולים מאושפזים במצב קשה, וגם כאן כלולים חולים שמצבם הקשה לא נגרם בשל קורונה – כפי שהודה לאחרונה משרד הבריאות. 177 מאותם חולים מחוברים למכונות הנשמה.
מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 8,487 חולי קורונה – 14 מהם אתמול ושלושה היום. מאז תחילת החודש נפטרו בישראל 236 חולי קורונה.
בישראל יותר מ-580 אלף חיוביים לקורונה, שטרם החלימו. 45,118 מהם מתגוררים בירושלים, 25,233 בתל אביב יפו, 18,358 בפתח תקווה, 15,556 בבאר שבע, 15,398 בראשון לציון, 14,698 בחיפה, 13,536 בנתניה, 12,203 באשדוד, 11,354 בחולון ו-10,252 באשקלון.
עבור 7,237 מהמאומתים אתמול זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה הם אובחנו כחיוביים לקורונה. בסך הכול מתחילת החודש אובחנו 110,781 בני אדם כחיוביים לנגיף, למרות שכבר אובחנו כמאומתים בעבר.

המלצה: חיסון רביעי גם לבני 18 ומעלה

משרד הבריאות עדכן כי בסך הכול 603,903 ישראלים קיבלו את מנת החיסון הרביעית מאז החלו לתת את החיסון לבני 60 ומעלה, אך גם כאן בימים האחרונים חלה ירידה. צוות הטיפול במגפות של משרד הבריאות המליץ לאפשר חיסון רביעי גם לבני 18 ומעלה בחיסון רביעי נגד קורונה, בתנאי שעברו חמישה חודשים ממועד ההחלמה או ממועד החיסון השלישי. ההמלצה - שמדגישה שמדובר רק בפתיחת האפשרות ולא כמהלך מחייב - כפופה לאישורו של מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש. בצט"מ הסבירו כי מהממצאים עולה שההגנה מפני הדבקה עולה כמעט פי 2 לעומת מחוסנים בשלוש מנות, ומזנקת פי 5-3 כשמדובר בהגנה מפני תחלואה קשה.
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
"לא למנוע ממי שרוצה". מתחסנת בחיסון הרביעי בתל מונד
(צילום: gettyimages)
החלטת המומחים מתבססת על תוצאות ראשוניות ממחקר שנערך בבית החולים איכילוב, שהראו הגנה מפני הדבקה כבר בשבוע לאחר מנת החיסון הרביעית. המחקר כלל 6,863 עובדי איכילוב שקיבלו את הבוסטר בין אוגוסט לדצמבר ולא נדבקו בקורונה, ומתוכם 1,316 חוסנו במנה הרביעית בשלושת השבועות האחרונים. בתקופה הזאת נמצאו 608 עובדים מאומתים, כש-42 מהם נמצאו חיוביים 7 ימים או יותר לאחר קבלת המנה הרביעית.
המלצת המומחים התקבלה אחרי שבועות שבהם המשרד התלבט אם גם הפעם להקדים את מדינות העולם ולחסן במנה נוספת נגד קורונה לאור התפשטות האומיקרון. בניגוד לחיסון השלישי, בשל היעדר נתונים משמעותיים פרופ' אש היה נתון תחת לחצים לעיכוב ההחלטה, ובחר להמתין עם ההכרזה על חיסון רביעי למבוגרים עד שיקבל מספיק מידע על רמת המוגנות שמספקת המנה הנוספת.
פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, אמרה ל-ynet כי החיסון הרביעי אכן יעיל, אך היא לא הייתה ממליצה לכולם להתחסן אלא רק פותחת את האפשרות לכך. "על מנת לקבוע אם חיסון עוזר או לא יש לבדוק את התחלואה, ויש את המחקר שעשו במשרד הבריאות על פיו זה מונע הדבקה פי 3 עד פי 5 וגם מונע מחלה קשה", הסבירה רהב. "אני רואה שבבתי האבות יש ממצאים של יעילות, ולכן פונים אלינו המון אנשים בציבור הרחב שרוצים להתחסן בחיסון הרביעי, אז אני חושבת שלא צריך למנוע ממי שרוצה זאת. עם זאת, לא הייתי הולכת על חיסון לכלל האוכלוסייה משום שהנתונים שלו מתבססים על קבוצה מסוימת".
ד"ר אורן קובילר, מומחה לווירולוגיה מאוניברסיטת תל אביב, טען כי "בשל חוסר הנכונות של הממשלה לעצור את גל האומיקרון, הצט"מ מחפש דרכים לאפשר לאזרחים שמעוניינים להגן על עצמם מהגל הנוכחי. לאור התוצאות שהמנה הנוספת נותנת יתרון יחסי בהגנה מפני הווריאנט הנוכחי גם בהדבקה וגם בתחלואה הקשה, הצט"מ ממליץ לאפשר זאת. עדיף היה למנוע הדבקות באמצעות הקטנת החשיפה, אבל כיוון שזה לא נעשה אז החלטת הצט"מ בהחלט הגיונית".