הוועדה המיוחדת דנה היום (רביעי) לראשונה בהצעת יסוד: הממשלה בתיקון במסגרת "חוק דרעי 2", העוסק בביקורת שיפוטית לעניין כשירות במינוי לשרים, לקראת הצבעה לקריאה ראשונה על ההצעה. גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, אמר בדיון כי "הצעת החוק הזאת יוצרת חור שחור נורמטיבי". יו"ר הוועדה ויוזם הצעת החוק ח"כ אופיר כץ (הליכוד) השיב: "זה מונח שעולה רק כשהימין בשלטון".
3 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
"תכלית החוק לקבוע נורמות ראויות וקבועות". יו"ר הוועדה כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
כץ אמר בפתח הדיון כי "הקמת הוועדה הייעודית מצביעה על שני היבטים. ראשית, על החשיבות שהכנסת נותנת לתיקון זה - שהוא מהותי ועקרוני - ונועד להגן על הכרעות המצויות בליבת הפעילות הדמוקרטית מהתערבות מצד בג"ץ. שנית, על ההבנה שלנו שתיקון של חוק יסוד אינו דבר של מה בכך. יש להשקיע בהצעת החוק את הזמן הנדרש, לשמוע את כל הדעות - גם של האופוזיציה וגם של מומחים ומוזמנים שיבואו לוועדה - ולבסוף לתכלל את הדעות האלו ולקבוע אם יש מקום לתיקון ולאיזה נוסח. תכלית החוק לקבוע נורמות ראויות וקבועות".
לימון הציג את עמדת היועמ"שית והסביר: "מובן לכל שבמוקד הדברים בחוק עומד עניינו של אריה דרעי, על אף שהמינוי בוטל על ידי בג"ץ. זמן קצר לפני הרשעתו פוטר דרעי מהכנסת וכך נמנע מהרשעתו. הצעת החוק הנוכחית באה להתגבר על שתי פסיקות מחייבות בעניין - של בית המשפט השלום ושל בג"ץ".
לדברי לימון, "הצעת החוק הנוכחית היא חוליה נוספת במספר חוקים פרסונליים. התיקונים הדחופים לחוק היסוד משקפים פגיעה בנורמה המשפטית. הכנסת לא מעמידה שום נורמה מאזנת, ומדובר בהסרת מגבלה שיכולה להבטיח שמדובר בחוק ענייני. הצעת החוק הזאת יוצרת חור שחור נורמטיבי שיפגע באמון הציבור ובית המשפט יהיה מנוע לתת סעד בגין אי-החוקתיות הזאת. איזה מסר יוציא בית המחוקקים לקהל הרחב עם חיקוק החוק הזה ולהיבטים הפרסונליים הקיימים בו?".
3 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
הוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
המשנה ליועמ"שית: "הצעת החוק תפגע באמון הציבור"
(צילום: רפי קוץ)
כץ יצא נגד הדברים של עו"ד לימון: "לאחרונה אנחנו שומעים הרבה את המונח הזה - חור שחור. זה מונח שעולה רק כשהימין בשלטון".
ח"כ משה ארבל (ש"ס) זעם על הדברים שנאמרו על ידי לימון, שציינו את הסיכויים הנמוכים שבית המשפט יאשר את מינויי של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר. "אתה חושב שאנחנו כחברי כנסת נטולי תבונה? אין לנו שיקול דעת? הכנסת היא הגוף שצריך לתת דין וחשבון לציבור ולא בית המשפט. התיקון הזה חשוב ללא כל קשר לחוק כזה או אחר. התיקון הזה חשוב להשבת האיזונים ולהשבת אמון הציבור בבית המשפט".
מאוחר יותר במהלך הדיון התפתחה סערה כשארבל דרש מהמשנה ליועמ"שית לענות על השאלה האם במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עם דרעי בשנה שעברה היה סיכום עם פרקליט המדינה על פרישה לצמיתות או שלא הייתה כזאת. "חובתך כעובד ציבור ואיש מקצוע לענות על השאלה", דרש ארבל, בזמן שבאופוזיציה מחו על השאלה. לימון השיב כי זה אינו המקום לבירור העניין, וכי היה דיון בעניין בפני 11 שופטי בג"ץ, שענו בצורה ברורה בנושא.
3 צפייה בגלריה
אפרת רייטן בועדת החוקה
אפרת רייטן בועדת החוקה
"הצעת החוק פוגעת פגיעה אנושה בכנסת". רייטן
(צילום: יואב דודקביץ')
ח"כ אפרת רייטן מרום (העבודה) אמרה "מרגיש לי שארבל יושב כאן כעורך דין שמייצג את הלקוח שלך. כל מי שחתם על הצעת החוק הזה לא מעלה את קרנה של הכנסת אלא פוגע בה פגיעה אנושה. הדוגמה שאתם מהווים תחלחל לציבור הישראלי ותשפיע על תפיסות של רע וטוב, ונכון ולא נכון. אתם טוענים ש-400 אלף איש רצו את דרעי. גם 63 ח"כים הצביעו בשם אזרחים רבים בעד מינויו של קצב לנשיאות המדינה. אתם לא רוצים שופטים, אתם רוצים שפוטים. קשה לכם עם שופטים שפוסקים לפי חוק".
ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד) הוסיפה: "החוק המביש הזה לא יכול לעבור". חבר מפלגתה, ח"כ עידן רול, אמר כי "אני יודע שזה גומר אתכם מבפנים להעביר את החוק הזה. אתם יודעים שהמדינה הזאת נשרפת. אנחנו כל הזמן עסוקים בחוקים ממשלתיים עבור הממשלה בלבד. לא מענין אתכם שעולה הריבית ושיש התייקרות של החשמל". ארבל השיב לו כי "אנחנו גאים בחוק הזה ונמשיך לקדם אותו". רייטן אמרה: "בטח, אתם תמשיכו בחקיקה הפרסונלית".
בתום הדיון הודיע יו"ר הוועדה שהדיונים יתחדשו מחר בשעה 10:00 בבוקר.