5 צפייה בגלריה
נתניהו וחפץ. מסר עדות שקר על שאלות שעלולות לסבך את רה"מ לשעבר
נתניהו וחפץ. מסר עדות שקר על שאלות שעלולות לסבך את רה"מ לשעבר
נתניהו וחפץ. מסר עדות שקר על שאלות שעלולות לסבך את רה"מ לשעבר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשבוע הבא יעלה להעיד לראשונה במשפט נתניהו עד המדינה ניר חפץ. לקראת עדותו עבר בסוף החודש שעבר ריאיונות עד בפרקליטות, דבר המקובל לפני עדות במשפט, בשל הזמן הרב שחלף מאז עדותו במשטרה. בריאיונות הוא מסר כי יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ובני משפחתו פעלו יחד. הוא הודה כי בחקירתו הראשונה ברשות לניירות ערך ב-2017 מסר תשובות שקריות על שאלות שעלולות לסבך את נתניהו, כי לא היה לו אמון ברשויות החוקרות. רק בהמשך, ב-2018, חתם על הסכם עד מדינה.
חפץ שימש כיועץ תקשורת של נתניהו ומשפחתו משנת 2014, כשהיה ראש הממשלה. קודם לכן, במשך שנים, עבד חפץ בקבוצת התקשורת "ידיעות אחרונות" בשורת תפקידים, וכן מילא תפקידי דוברות והסברה שונים בלשכת הנאשם נתניהו ובמפלגת הליכוד.
5 צפייה בגלריה
ניר חפץ בדיון תביעת חוק איסור לשון הרע נגד השר אמיר אוחנה
ניר חפץ בדיון תביעת חוק איסור לשון הרע נגד השר אמיר אוחנה
"ניהול המדינה נפסק עד חצי יממה מדי שבוע". חפץ על עיסוק נתניהו בתקשורת
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ' בבית המשפט
שאול אלוביץ' בבית המשפט
"אלוביץ' יצא מגדרו למלא כל דרישה"
(צילום: יואב דודקביץ')
לפי כתב האישום, במסגרת תיק 4000, כחלק ממערכת היחסים ההדדית של שוחד, "תן וקח" בין נתניהו לאיש העסקים שאול אלוביץ' החל קשר אינטנסיבי, תדיר וחריג בניהם. במסגרת קשר זה הפנה הנאשם נתניהו דרישות מסוגים שונים אל הנאשם אלוביץ', ובהמשך גם אל הנאשמת איריס אלוביץ', במישרין ובאמצעות מתווכים. גם בני משפחתו של נתניהו הפנו דרישות שונות אל בני הזוג אלוביץ'. במישרין ובאמצעות מתווכים.
דרישות אלה עסקו באופן הסיקור של הנאשם נתניהו ובני משפחתו באתר "וואלה!", ואף נגעו לסיקור של יריביו הפוליטיים של נתניהו, הדרישות להתערבות בפרסומים נעשו באמצעות גורם שלישי מתווך - בהם חפץ.
חפץ מסר בריאיונות העד שלו, שחלקם פורסמו בכאן חדשות, כי נושא התקשורת העסיק את נתניהו בפער רב מול נושאים אחרים, בכל פעם שהגיעה תגובה שיש לה פוטנציאל תקשורת נפיץ, נתניהו לדבריו עסק בכך שעות "הניהול של המדינה נפסק עד חצי יממה" והיו אירועים כאלו לדבריו "מדי שבוע". חפץ סיפר שהיה שותף להתייעצויות לפטר את השרים דאז יאיר לפיד וציפי לבני, והיה בחדר שנתניהו הודיע להם על כך.
5 צפייה בגלריה
נתניהו באולם בית המשפט
נתניהו באולם בית המשפט
צפוי להגיע לבית המשפט בשלישי. נתניהו
(צילום: AFP)
הוא אישר שנפגש עם איריס אלוביץ', ועדכן את נתניהו בדבריה ובדברים דומים של שאול אלוביץ' לפיהם הם פועלים להיענות לבקשות נתניהו והגברת שרה נתניהו. ביחס להיענות לדרישות של אלוביץ' מסר חפץ כי "אלוביץ' יצא מגדרו למלא כל דרישה". הוא מסר כי וואלה לא נחשב לכלי תקשורת מוטה לטובת נתניהו ולכן פרסומים בוואלה נחשבו לבעלי משקל סגולי גבוה יותר וניתן היה להפיץ אותם ברשתות החברתיות באופן שמצטייר כמהימן יותר מאשר כלי תקשורת הנחשבים אידיאולוגיים ימניים או המזוהים עם נתניהו.
הוא מסר כי כלי התקשורת "החיוביים" היו מגויסים לסייע בבחירות וכי וואלה היה החשוב מבניהם. בהמשך למתואר בחקירותיו, ביחס לאפשרות למינוי ערן טיפנבורן לתפקיד בכיר בוואלה, שבזמנו לא התממש מסר העד כי בפגישה עם נתניהו ורעייתו היא התנתה את אפשרות מינוי בכך שיפרסם "טורים אישיים שאין מהם דרך חזרה" על ארנון "נוני" מוזס, טיפנבורן סירב.
חפץ נשאל והשיב על אירועים שהיו בחקירתו, וחשש מדליפת פרטים אישיים - אלו לא היוו שיקול ברצון שלו, לדבריו, לחתום על הסכם עד מדינה. הוא סיפר כי לתחושתו בחקירה הופעל עליו לחץ בלתי מידתי וחוקי שנגע למסירת אמת לדבריו וכי לאחר שייסים עדותו בכוונתו לתבוע את המדינה. אך גם טען שלא זיהה התנהגות של חוסר יושר מבחינת הניסיון להטות את החקירה.
עוד תיאר שיחה שקיים עם מוזס, לאחר פגישתו עם נתניהו ב2009, אז מוזס אמר לו ש"הבעיה שאי אפשר להאמין לנתניהו". עדות חפץ צפויה להמשך שבועות ארוכים, נתניהו צפוי להגיע ביום שלישי לדיון, אם לא יקרה דבר בלתי צפוי.
מסביבת נתניהו נמסר בתגובה: "כצפוי, חזרנו לתקופת הדלפות הסלקטיביות, שמתחילות בתרועה רמה ומסתיימות בקול ענות חלושה. מציעים להמתין לדיון ולחקירות המלאות בבית המשפט".
תגובת עורכי הדין של שאול ואיריס אלוביץ׳, ז'ק חן ומיכל רוזן עוזר: ״מצער שמשפט השדה ממשיך. מדובר בחקירת השלמה שנערכה במשרדי הפרקליטות ובה ניר חפץ אמר דברים שלא אמר באלפי עמודי חקירותיו כעד מדינה. אנו ממליצים להמתין לחקירה הנגדית".