2 צפייה בגלריה
ד"ר גלי סמבירא
ד"ר גלי סמבירא
"שהאסלאם והיהדות כאן יהיו קצת יותר דומים למרוקו". דיסטל וסמבירא
(צילום: מארק ניימן/ לע"מ, שיתופים)
הממשלה אישרה את מינויה של ד"ר גלי סמבירא לתפקיד מנכ"לית משרד ההסברה, אחרי שהשרה גלית דיסטל אטבריאן התעקשה להעבירו - על אף הטענות שמדובר באשת שמאל. על פניו, מדובר במינוי מפתיע במיוחד: סמבירא ידועה למשל כתומכת בפתרון שתי המדינות, והתבטאה רק לאחרונה נגד המהפכה המשפטית.
לפני חודשיים התכוונה דיסטל למנות את שרון עוזיאל פלד לתפקיד, והמינוי שלה אף אושר על-ידי ועדת המינויים של נציבות שירות המדינה - אך ירד מהפרק מסיבה שאינה ברורה. בפנייתה החדשה לוועדת המינויים, בנוגע למינוי סמבירא, כתבה דיסטל כי "המועמדת היא אשת ארגון מצוינת ולצד זאת אשת רוח שראייתה החברתית והסוציולוגית הרשימו אותי מהרגע הראשון. היא בין יחידות הסגולה שמצליחות להתחבב על שני צדי המפה הפוליטית".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מודעים להתבטאויות? נתניהו, דרעי ולוין
(צילום: רפי קוץ)
לדברי השרה, "ד"ר סמבירא יודעת היטב לנהל את הכפופים לה. והיא הצטיינה בניהול צוות עובדים נאמנים וחרוצים בכל מקום בו עבדה". היא הוסיפה כי לאור אתגרי המשרד בעת הזו, היא משוכנעת שהמועמדת "היא האדם הנכון במקום הנכון, ואני יודעת בוודאות שהיא תתרום רבות למשרד ההסברה שנמצא בתהליכי התהוות".
סמבירא (51) היא דוקטור למגדר, פעילה חברתית פמיניסטית, מסורתית ולסבית. בשירותה הצבאי היתה קצינת חבלה. במשך השנים הובילה וניהלה שורה של מיזמים ממשלתיים וחוץ ממשלתיים בתחומי חברה, חינוך ומגזר שלישי. היא היתה בין מייסדי מכון שחרית לקידום תפיסת הטוב המשותף, וכיום משמשת כמנכ"לית עמותת יצחק נבון. היא תומכת בפתרון שתי המדינות, ובפוסט שפרסמה בחודש פברואר האחרון כתבה: "אנחנו בעד שתי מדינות (עוד יש אופציה כזאת?) כשיש עם מי לדבר וכנראה שזה לא מספיק על סדר היום שלנו. אולי במקום מזרח תיכון חדש, אנחנו צריכים שגם האסלאם וגם היהדות יהיו כאן קצת יותר דומים למרוקו".
באותו פוסט גם התבטאה במרומז נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ש"ס אריה דרעי, אך גם נגד האופוזיציה. בין היתר כתבה: "אנחנו לא רוצים ראש ממשלה חשוד בפלילים או שרים עם הרשעות, אבל גם לא רוצים שלטון של קבוצה אחת שיודעת מה טוב לכולם ורק היא הדמוקרטיה והיא הממלכתיות וכל דבר הוא אספסוף".
בפוסט אחר שפרסמה היא הביעה דאגה מהמהפכה המשפטית ואמרה שהיא מוגזמת מדי ו"לגמרי יכולה לקחת אותנו למקומות מסוכנים שבהם זכויות אדם בישראל יישחקו. עם זאת, אני מבינה שצריכים להיעשות שינויים במערכת ואין ברירה אלא לקדם אותם. אנחנו רוצים רפורמה במערכת המשפט כי ברור שגם שם מישהו התבלבל עם הכוח ומובן שבשביל לפרק כוח צריך עוד יותר כוח, אבל אם אפשר שאתם תקשיבו רגע לעוד כמה קולות מורכבים ועמוקים ותפסיקו לאיים עלינו עם מלחמת אחים".
לדבריה, "יכול להיות שיש כמה מומחים משפטיים שכמונו תקועים באמצע. אנחנו רוצים אליטות יותר מגוונות, אליטות שכל ילד וילדה יוכלו לראות את עצמם בהן אנחנו רוצים שכל ערביה, חרדית, אתיופי או רוסיה ילכו בכל רחוב בלי פחד, בתחושה שהמרחב הציבורי, במדינה היהודית והדמוקרטית, שייך לכולם". סמבירא הוסיפה: "אנחנו לא אוהבים את הכוחנות והיוהרה של הממשלה הזאת בשבועות האחרונים אבל יודעים שגם בצד השני יש הרבה מאוד כוח, וכשאנחנו שומעים את התגובות של האופוזיציה - לפעמים בא לנו להתפקד לליכוד".
היא גם התייחסה לסוגיית הקהילה הגאה בפוסט שכתבה: "אנחנו רוצים שהילדות והילדים יגדלו בחברה שיש בה יותר אפשרויות מאשר 1 או 0 ויוכלו לגדל כאן את הילדים שלהם בכל משפחה שיבחרו, עם יותר אפשרויות מאשר כן ולא, שחור ולבן, לחזור בתשובה, לחזור בשאלה, להיות מסורתיים, להתחתן, בלי הורה 1 והורה 2 וכן עם אמא ואמא או אבא ואבא, בלי בושה ובלי (יותר מדי) גאווה".
את הדוקטורט שלה כתבה על גידול ילדים במשפחה להט"בית, כשבין היתר עסקה במשמעות המילה "אמא" אצל בנות זוג לסביות. בעקבותיה הכניסה האקדמיה ללשון העברית את המושג "הורה שלוב".
דיסטל מצידה, שסופגת אש בקבוצות הליכוד מאז המינוי, דחתה טענות שסמבירא היא אשת שמאל. בכניסתה לישיבת הממשלה אמרה: "אני מכירה אותה כבר 6 שנים. ד"ר סמבירא היא באמת אחת הנשים שפועלה ופועלת עבור הציבור המזרחי בישראל. מכיון שמשרד ההסברה יעסוק לא מעט באיחוד וקירוב לבבות, אני חושבת שאין מתאימה ממנה לייצג את העולם שאני באה ממנה".