החלטה דרמטית של בית משפט בגרמניה עשויה להיות ראיית הזהב שתגרום לאיחוד האירופי להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור. בית המשפט המחוזי העליון בדיסלדורף (OLG) פרסם את פסק דינו בכתב בפרשת ניסיון ההצתה ב-2022 בבית הכנסת בבוכום, ומצא כי "סוכנויות המדינה של איראן" הורו לבצע את המעשה.
בעקבות החלטת בית המשפט, משרד החוץ הגרמני הורה לזמן את שגריר איראן לשיחת נזיפה. החלטת בית המשפט עשויה להוות את הבסיס לכך שמועצת האיחוד האירופי תכלול את משמרות המהפכה של איראן ברשימת ארגוני הטרור שלה. עד עתה, טען שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל, יחד עם גורמים אחרים, כי מאחר שלא קיימת פסיקה באף מדינה שחברה באיחוד המגדירה את משמרות המהפכה כארגון טרור - האיחוד לא יכול להכריז עליהם ככזה.
סוכנויות הביטחון הגרמניות מאמינות שכוח קודס של משמרות המהפכה הורה הצתת בית הכנסת ותכנן אותה, אך פסיקת בית המשפט אינה מציינת את שמם של משמרות המהפכה. "על סמך הראיות, הנאשם קיבל את ההוראה לתקוף את בית הכנסת מסוכנות ממלכתית איראנית", נקבע בפסק הדין. "ברור שהחשוד, שהיה מבוקש בגין רצח, עבד יחד עם סוכנויות המדינה האיראניות כדי להבטיח את שהותו באיראן ולממן את אורח חייו היקר. בנוסף, הוא לא הכחיש את הרקע הממלכתי של הפשע בשיחת טלפון מתועדת שהתקיימה עמו ב-28 בנובמבר 2022".
2 צפייה בגלריה
ז'וזפ בורל
ז'וזפ בורל
בורל. אולי עכשיו?
(צילום: EPA/OLIVIER HOSLET)
עוד נקבע בפסק הדין כי "הנאשם גם היה מודע לכך שמתקפה כזו יכולה בהחלט להיות האינטרס של רשויות המדינה האיראנית - לעורר את חוסר הביטחון בגרמניה. ההתקפה המתוכננת על בית הכנסת עשויה לגרום לחוסר ביטחון ופחד בקרב האוכלוסייה היהודית, ונועדה גם לזעזע את תחושת הביטחון של האוכלוסייה".
בישראל קפצו על מה שנראה כראיית הזהב. יוש זרקא, סמנכ"ל משרד החוץ לעניינים אסטרטגיים, הגיב להחלטה בציוץ ברשת X, שבו תייג את שרת החוץ של גרמניה, שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל ונשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין. "אין יותר תירוצים. מזמן היה בסיס חוקי לרשום את משמרות המהפכה בתור הטרוריסטים שהם. אבל עכשיו אי אפשר להכחיש יותר שלאיחוד האירופי יש את הכוח והחובה לרשום את חוליות המוות האלה כדי להגן על הקהילות היהודיות באירופה", כתב.