התגובות במערכת הפוליטית לזיכויו הדרמטי של רומן זדורוב הבוקר (חמישי) לא איחרו לבוא. בקואליציה ניצלו את החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת, שנתפסת בעיני רבים כמכה קשה לפרקליטות, כדי להסביר מדוע "חייבים לשנות את הכללים", כלשונו של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, ואילו באופוזיציה תקפו אותו בטענה שהוא מנצל בציניות את זיכויו של זדורוב: "הפסיקה? הוכחה שהמערכת נאמנה לאמת. זו גדולתה של מערכת משפט עצמאית ולא פוליטית".
7 צפייה בגלריה
"הזיקה בין הזיכוי לתיקון מערכת המשפט - אדירה". רוטמן וזדורוב
"הזיקה בין הזיכוי לתיקון מערכת המשפט - אדירה". רוטמן וזדורוב
"הזיקה בין הזיכוי לתיקון מערכת המשפט - אדירה". רוטמן וזדורוב
(צילום: יואב דודקביץ', אפי שריר)
רוטמן, שנחשב לאחד ממובילי המהפכה המשפטית, טען כי "הזיקה בין ספיחי משפט זדורוב לבין תיקון מערכת המשפט אדירה". לדבריו, "פרשת זדורוב חושפת לאור השמש את מעמד עצתו של הייעוץ המשפטי לממשלה ועילת הסבירות במשפט הישראלי". יו"ר ועדת החוקה טען כי פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, יחד עם הייעוץ המשפטי לממשלה "דרשו ממשרד הבריאות למנוע את כניסתה לתפקיד של ד"ר מאיה פורמן רזניק - בגלל חוות דעתה במשפט זדורוב".
"כאשר השופטת בדימוס גרסטל הראתה שאנשים בתוך המערכת דרשו שד"ר חן קוגל, ראש המכון לרפואה משפטית, ישנה את עדותו לבית המשפט, באופן שהיה גורם לכל עורך דין פרטי לעמוד לדין ולאבד את הרישיון שלו, מי שהעניק את השכפ"ץ להחלטה השערורייתית להימנע מחקירה ומהעמדה לדין משמעתי ופלילי, היו שופטי בית המשפט העליון. המערכת, ששומרת על עצמה, ממשיכה לשמור על עצמה", הוסיף.
הוא סיכם את תגובתו ואמר כי "את הזיכוי של זדורוב יהיה צריך לשפוט במשקפיים של הדין הפלילי. את ההתנהלות הבריונית של פרקליט המדינה דאז שי ניצן, סביב התיק הזה, צריך לראות במשקפי המשפט הציבורי: התנהלותו מוכיחה מדוע חייבים לשנות את הכללים. בפרט את עילת הסבירות ואת הקשר הגורדי בין הפרקליטות לבין הייעוץ המשפטי לממשלה".
7 צפייה בגלריה
שי ניצן
שי ניצן
בקואליציה תוקפים את ניצן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בישיבת הסיעה
מרב מיכאלי בישיבת הסיעה
"ציניות מוחלטת. הפסיקה - הוכחה שהמערכת נאמנה לאמת". מיכאלי
(צילום: רפי קוץ)

חברת הכנסת והשרה לשעבר אורנה ברביבאי (יש עתיד) הגיבה על דברי יו"ר ועדת החוקה ואמרה כי "רוטמן המניפולטור משתמש בזיכוי זדורוב להצדקת פוליטיזציה של כל מערכת המשפט".
גם יו"ר העבודה מרב מיכאלי התייחסה לטענות שהעלה רוטמן: "הציניות המוחלטת שלו לנצל את הפסיקה בפרשת זדורוב כדי לקדם את חוקי ההפיכה המשטרית המתועבים מעוררת בחילה. אם כבר, הפסיקה הזו היא הוכחה שהמערכת נאמנה לאמת. למרות שידעה שהפיכת פסק הדין תוביל לביקורת - היא עושה זאת, כי היא נאמנה לאמת. זו גדולתה של מערכת משפט עצמאית ולא פוליטית".
ורוטמן לא לבד, חבר הכנסת צבי סוכות (הציונות הדתית) תקף גם כן את שי ניצן ואמר כי זה "יום של חשבון נפש גדול בפרקליטות". סוכות קרא "לבחון ברצינות פתיחה מחדש של עוד תיקים כבדים בהם היה מעורב שי ניצן. האיש שהיה עם כוח בלתי-מוגבל עשה ככל העולה על רוחו במערכת אכיפת החוק ולא פעם עד כדי אובססיה כפי שהתברר היום".
7 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד הממשלה
"רוטמן מניפולטור". ברביבאי
(צילום: יואב דודקביץ')
חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס) אמר כי החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת היא "יום הכיפורים של מערכת אכיפת החוק". לדבריו, "על שי ניצן ושותפיו לניהול התיק לערוך חשבון נפש מעמיק ונוקב על התנהלותם בפרשה שהוכיחה כי יותר חשוב להם ניצחון משפטי על פני האמת העובדתית ומציאת הרוצח של תאיר ז"ל. אדם שישב בכלא משך שנים על לא עוול בכפו, בשל יהירות ורצון לבטל כל ביקורת על התביעה משל הייתה היא קונספירציה, כל אלו הביאו את כבוד המשנה לנשיאה השופט חנן מלצר לקבל החלטה אמיצה ולהורות על משפט חוזר".
הוא ציין כי "החלטתו זו תיזכר בדברי הימים של המדינה כמי שהיה קשוב לטענות ההגנה ולקול המוחלש של הנאשם והביא לעשיית צדק. על מערכות אכיפת החוק להפיק לקחים מפרשה עגומה זו ומהשלכות היהירות שבהתנהלותה ולעשות כל אשר בכוחן למנוע הרשעות שווא של נאשמים בפלילים ולהביא את הרוצח של תאיר ראדה ז"ל לדין במהרה".
חבר הכנסת אריאל קלנר (הליכוד) כתב: "זעקנו ונמשיך: מי ישמור על השומרים? זיכוי זדורוב מתווסף לאינספור עוולות של מערכת ללא איזונים וללא בלמים. לא ננוח ולא נשקוט עד שבישראל כולם יהיו שווים בפני החוק".
7 צפייה בגלריה
משה ארבל
משה ארבל
"יום הכיפורים של מערכת אכיפת החוק". ארבל
(צילום: שלו שלום)
7 צפייה בגלריה
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
לימור סון הר-מלך. "כל מי שתהה למה חייבים לתקן את המערכת - קיבל תשובה"
(צילום: יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
עמירם בן אוליאל  פרשת  פרשה דומא מחוזי מרכז לוד נאשם מרכזי רצח משפחת דוואבשה
עמירם בן אוליאל  פרשת  פרשה דומא מחוזי מרכז לוד נאשם מרכזי רצח משפחת דוואבשה
"אולי גם יזכה למשפט צדק". רוצח משפחת דוואבשה, עמירם בן אוליאל
(צילום: יריב כץ)
מי שעוד הגדילה לעשות היא חברת הכנסת לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית) שהשוותה בין זדורוב לעמירם בן אוליאל, רוצח משפחת דוואבשה. "כל מי שעוד תהה למה חייבים לתקן את מערכת המשפט והפרקליטות היום קיבל תשובה שלא משתמעת לשתי פנים. ואולי גם עמירם בן אוליאל שעונה בעינויים קשים וסימני השאלה על דרך הרשעתו זועקים לשמיים, יזכה ביום מן הימים למשפט אמת".
גם באופוזיציה היו כאלה שקשרו בין זיכויו של זדורוב לצורך בשינויים במערכת המשפט. חברת הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה כי "הזיכוי המהדהד של זדורוב רק ממחיש כמה אנחנו חייבים רפורמה אמיתית במערכת המשפט ואכיפת החוק בישראל". עם זאת את המהפכה המשפטית שמבקשת הממשלה בראשות בנימין נתניהו לקדם היא כינתה "מחטף שלטוני לטובתה האישית של הממשלה, שלא יתרום בכלום לטובת אזרחי ישראל".