2 צפייה בגלריה
בית סוהר רמון
בית סוהר רמון
אסירים ביטחוניים בבית סוהר, ארכיון
(צילום: גדי קבלו )
חמש חיילות שמשרתות כסוהרות בבית סוהר בדרום קיימו קשר אינטימי עם מחבל אסיר ביטחוני שמשויך לפתח ומרצה שם עונש מאסר. מדובר במחבל שנשפט למאסר עולם אחרי שהיה מעורב בפיגוע במרכז הארץ שבו נרצחו ישראלים. עורך דינה של אחת מהן טען כי הקשר נכפה עליה ולא היה בהסכמה - אך בכיר במשטרה טען מנגד כי ישנן ראיות ש"מחלישות מאוד" את גרסתה.
הפרשה החלה בעקבות מידע מודיעיני שהגיע אל ענף ביטחון מידע בשב"ס, ולפיו חיילת בשירות חובה שמשרתת כסוהרת קיימה בשנה האחרונה קשר אינטימי עם אסיר ביטחוני. מחקירה פנימית של השב"ס עלה חשד שהאסיר הביטחוני מחזיק בתאו טלפון נייד, שבאמצעותו הוא נהג להתכתב עם הסוהרות ואף לקבל והחליף עימן תמונות.
ל-ynet נודע כי באחד המקרים לפחות התקיים מגע פיזי ואינטימי, לכאורה בהסכמה, בין אחת הסוהרות לבין אותו אסיר ביטחוני. הפרטים שאספו בענף ביטחון מידע בשב"ס הועברו ליחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433, שעיכבה אתמול את אחת הסוהרות לחקירה שבסיומה היא שוחררה למעצר בית. היא נחקרה בין היתר על מרמה והפרת אמונים, ובמהלך החקירה חשפה את ארבע החיילות הנוספות שלטענתה קיימו קשר אינטימי עם אותו אסיר.
הסוהרת שנחקרה נמצאת לקראת סוף שירותה הצבאי, והמשטרה נערכת לזמן לחקירה את ארבע הסוהרות הנוספות שלפי החשד קיימו קשר עם אותו אסיר. המחבל נשלף הבוקר מתאו על-ידי שב"ס והועבר לכליאה בהפרדה. הוא צפוי להיחקר במשטרה בקרוב.
מהחקירה עד עתה עולה שהדבר לא היה ידוע לפיקוד הכלא, אך הפעם - כלקח מפרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע שחשף הח"מ - הדבר דווח לענף ביטחון מידע בשב"ס, ולאחר מכן למשטרה. בית משפט השלום בפתח תקווה הוציא צו איסור פרסום על שאר פרטי החקירה.
2 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
כל החיילות יוצאו בהדרגה מבתי הסוהר. כלא גלבוע
(צילום: EPA)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, נזכיר, קיבל בינואר את המלצת ועדת הבדיקה שהקימה הממשלה הקודמת לפרשת הסרסור בסוהרות שהתרחשה בשנים 2017-2014. הוועדה המליצה אז להוציא את חיילי צה"ל מבתי הכלא הביטחוניים, ולהחליפם בסוהרים מקצועיים בתהליך הדרגתי. הוועדה הוסיפה כי מאז הפרשה שב"ס "שיפר משמעותית" את הטיפול במשרתות ובמשרתי החובה, "בדגש על מניעת הטרדה מינית".
בראשות הצוות שהוקם בהנחיית שר הביטחון לשעבר בני גנץ ושר ביטחון הפנים לשעבר עמד אז איתמר גרף, והיו חברים בו גורמי מקצוע בכירים מכלל הגופים הרלוונטיים. עד להוצאת החיילים מבתי הכלא המליץ הצוות להקפיד על הצבתם רק בתפקידי אבטחה וליווי, ולהעביר חיילים המשרתים באגפים ביטחוניים בבתי כלא רגילים לשירות בבתי הכלא הביטחוניים הגדולים, שם מוצבים רוב החיילים.
הבוקר מסר בן גביר כי "הפרסום המזעזע לפיו על פי החשד חיילות קיימו קשרים אינטימיים עם אסירים ביטחוניים, מהווה הוכחה נוספת לנחיצות ולדחיפות של הוצאת החיילות, הבנות שלנו, מכל אגפי האסירים הביטחוניים. מיד עם כניסתי לתפקיד לפני כתשעה חודשים עמדתי על כך ומאז כבר נעשו צעדים משמעותיים בנושא ונוכחות החיילות באגפים אלו צומצמה. לפי התקדמות התכנית שגובשה בהתאם למדיניות שהתוותי, עד אמצע שנת 2025 לא תישאר ולו חיילת אחת באגפים של האסירים הביטחוניים".
עו"ד יאיר אוחיוןעו"ד יאיר אוחיון
עו"ד יאיר אוחיון, שמייצג את הסוהרת שנחקרה, מסר בתגובה כי "עצם העובדה שמרשתי נחקרה באזהרה מהווה אבסורד ועיוות חמור, לאור כך שהיא קורבן של אותו אסיר ביטחוני. מדובר ב'קשר' שנכפה עליה באיומים, כאשר האסיר לא הותיר לה ברירה ולמעשה אילץ אותה להיות איתו בקשר. בשלב מסוים בו התחננה מרשתי שיחדול ממעשיו ויניח לה - איים כי יפגע בה ובמשפחתה ויהרוס את חייה. כאמור, מדובר באופן מובהק בקורבן, וכעת שהעניין התפרסם - נגרם לה עוול כפול ומכופל. אני סמוך ובטוח שהאמת תצא לאור בקרוב מאוד וכי שמה ינוקה לחלוטין".
משב"ס נמסר כי "בהתאם לסיכום עם משרד הביטחון והמשרד לביטחון לאומי, יופסק שירות החובה בשב"ס. שב"ס עשה פעולות רבות ואינטנסיביות והביא לכך שרק במהלך השנה האחרונה גויסו יותר מאלף סוהרי ביטחון, פי 2 ממספר הגיוסים אשתקד, על מנת להחליף את תקני החובה בכל בתי הכלא הביטחוניים.
"בהנחיית נציבת בתי הסוהר, רב גונדר קטי פרי הועבר המידע החקירתי ליחידה לחקירת שוטרים וסוהרים באופן מיידי יחד עם דרישה לחקור את החשדות בכל האמצעים הדרושים. מול האסיר ננקטו פעולות נחושות והוא נשלף הבוקר מתאו, נשפט והועבר לבידוד. בסיום הבידוד יועבר לתנאי ענישה מכבידים. גורמי הרווחה ביחידות הונחו להעניק מעטפת רווחתית ככל ויידרש".