אלפי אירופים השתתפו היום (ראשון) בהפגנת ענק בז'נבה שבשווייץ בקריאה לשחרור החטופים משבי חמאס ללא תנאי. "עבורי כצאצא של העבריינים, זוהי חובתי להרים את קולי ביתר שאת נגד אנטישמיות ושנאת יהודים", אמר ל-ynet ג'ובסט ביטנר, צאצא לסב נאצי ממזרח ברלין שמרבה להשתתף ב"מצעד החיים".
מאחורי היוזמה הבינלאומית לטובת משפחות החטופים עומד הארגון "voice of freedom coalition" שמייצג יותר מ-350 קבוצות נוצריות ברחבי העולם, שקוראות לשחרור מיידי של הנחטפים לרצועת עזה במתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. ההפגנה בכיכר האומות המרכזית של ז'נבה נערכה תחת הכותרת של הזדהות עם משפחות החטופים ותמיכה במדינה היהודית וביושביה.
הכותרת
בין ישראל, איראן והפלסטינים: הדילמה של מדינות ערב
30:45
3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה במשפחות החטופים בז'נבה שוויץ
הפגנת תמיכה במשפחות החטופים בז'נבה שוויץ
הפגנת תמיכה במשפחות החטופים בז'נבה
(צילום: Voice For Free coalition)
לצד האירופים שהגיעו לכיכר, השתתפו בהפגנה גם משפחות של חטופים: דוריס ליבר, אמו של גיא אילוז (26), מיכל דורסט, דודתה של רומי גונן (23) ואסף שם טוב, דוד של עומר שם טוב (21). המסר המרכזי של ההפגנה היה שאירופה לא יכולה לעמוד מנגד ולשתוק כפי שעשתה ב-1939.
ג'ובסט ביטנר, צאצאו של המשטר הנאצי בגרמניה, אמר: "לאחר המתקפה האכזרית של חמאס על ישראל והטבח הנוראי וחטיפת בני הערובה בעקבותיו, הגיע הזמן שכל מי שעומד עם ישראל להרים את קולם. לכן אני כאן בז'נבה, כדי לעמוד בסולידריות לצד ישראל ולדרוש שחרור מיידי וללא תנאי של בני הערובה יחד עם משפחותיהם. יחד עם זאת, אנו עומדים כאן כדי להכריז שלישראל יש זכות להגן על עצמה ולנקוט עמדה נגד טרור החמאס.
"המסר שלי לעולם המערבי הוא שעלינו להרים את קולנו ואסור לשתוק. אבל אפילו יותר מכך, במדינותינו עלינו להפסיק כל פעילות והשפעה נוספת של טרור של חמאס ולהוציאו אל מחוץ לחוק בכל מקום שעדיין מאפשר להם להיות פעילים. אני מאמין שגרמניה וכל שאר מדינות העולם המערבי צריכות להתעורר. מה אוכל לענות לבתו של ניצולת שואה כאחת מצאצאי העבריינים? הנס הגדול ביותר בהיסטוריה עבורי הוא הקמת מדינת ישראל בשנת 1948. ישראל הוקמה מתוך חורבות השואה. באותו אופן, למרות הכאב כרגע, ישראל תצא מהמלחמה הזו בעוצמה גדולה עוד יותר".
3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה במשפחות החטופים בז'נבה שוויץ
הפגנת תמיכה במשפחות החטופים בז'נבה שוויץ
(צילום: Voice For Free coalition)
3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה במשפחות החטופים בז'נבה שוויץ
הפגנת תמיכה במשפחות החטופים בז'נבה שוויץ
(צילום: Voice For Free coalition)
כלב מאיירס, עורך דין ישראלי ופעיל זכויות אדם שנמנה עם מארגני ההפגנה, אמר: "הקואליציה שלנו לא תשתוק ולא תיתן לעולם מנוח עד שהפשע החמור הזה נגד האנושות יסתיים ואחרון החטופים יחזור למשפחתו. הפנים והסיפורים של כל חטוף יהדהדו לעיני כל אזרחי העולם עד שיוחזרו למשפחותיהם. בכל שנה ביום השואה אנחנו אומרים 'לעולם לא שוב'. היום הוא רגע של 'לעולם לא עוד'".
עו"ד אנדרו טאקר, אוסטרלי במקור, מתגורר באמסטרדם, נשוי לאישה הולנדית ואב לארבעה מתבגרים. ב-20 השנים האחרונות הוא עובד מול ישראל. כמה רגעים לפני תחילת ההפגנה הוא אמר: "התשוקה שלי זה לעמוד, להגן ולדבר בשם ישראל, כי אני מאמין שישראל היא ההגשמה המודרנית לעם היהודי שאנו רואים במאה הנוכחית. אז אני כאן לעמוד לצד העם היהודי, אני מאמין שאנחנו כנוצרים צריכים לדרוש לשחרור למעלה מ-200 החטופים שנמצאים בשבי החמאס בעזה.
"מדובר בפשע נגד האנושות ואנחנו חייבים לעמוד לצד העם היהודי בזמן הזה, ולדבר ללאומים שלנו. אנחנו לא רוצים לראות שידור חוזר של מה שקרה לעם היהודי לפני 75 שנה. הלאומים שלנו צריכים להפגין תמיכה ולדרוש את שחרור החטופים. אנחנו צריכים להסביר לעולם שלישראל יש זכות להתקיים, זכות להגן על עצמם, חופשיים מטרור, חייבים להשמיד את חמאס, העולם צריך לעמוד לצד ישראל גם בתמיכה לטובת השמדת חמאס, לא רק על הזכות להגן על עצמה. בהקשר לשואה, אנחנו חייבים לוודא שזה לא קורה שוב פעם. אנחנו צריכים לעמוד כחומה סביב ירושלים ואנחנו הולכים לעשות את זה, החל מהיום".
לאון מייר, אף הוא תושב אמסטרדם, משמש כיו"ר ארגון נוצרי שפעיל ביותר מ-40 מדינות. "אני עומד כאן היום בז'נבה וקורא לשחרור החטופים מכיוון שזה מנוגד לזכויות אדם, וכאן יושבת הוועדה לזכויות אדם, והם צריכים להיות מאוד אקטיביים בניסיון לשחרר את החטופים", אמר מייר. "אחרי השואה אמרנו באירופה - 'לעולם לא עוד' וראינו מה קרה ב-7 באוקטובר בישראל, שזה כן קרה שוב פעם, והבטחנו עוד משהו, שלא נישאר שקטים ואני כאן כדי לעמוד בהבטחה שלא נשקוט עוד. חמאס זה ארגון ברברי וטרוריסטי וצריך להוקיע אותם מעזה ולכן אני פה, לעמוד לצד ישראל. אני לא יהודי, אני נוצרי, והבטחתי שלא נשתוק ולכן אני עומד פה היום".