שלטונות איראן הודיעו היום (א') כי חשפו מבצע הרעלה המוני, שבמסגרתו אלמונים החדירו חומרים כימיים לבתי ספר בעיר הקדושה לשיעים קום – וגרמו להרעלתן של מאות ילדות, כנראה בניסיון להביא לסגירת בתי הספר שלהן וכך למנוע מתן חינוך לנשים.
2 צפייה בגלריה
איראן הרעלת ילדות תלמידות בית ספר אילוסטרציה
איראן הרעלת ילדות תלמידות בית ספר אילוסטרציה
חומרים כימיים שזמינים לכול. תלמידות באיראן, אילוסטרציה
(צילום: Victor Jiang / Shutterstock)
מאז 18 בנובמבר דווח על מאות תלמידות בנות 10 לערך בבתי ספר בקום הסובלות מתסמינים כגון קשיי נשימה, שיעול, בחילות וכאבי ראש, וחלקן אף נזקקו לאשפוז. לפני כשבועיים התאספו הוריהן מול בניין העירייה כדי לדרוש הסברים, ולמחרת הודיעה הממשלה על פתיחת חקירה.
היום, בעקבות החקירה, הודיע סגן שר הבריאות יונס פנהאי כי ההרעלה שממנה סבלו הילדות הייתה תוצאה של מעשה מכוון: "התברר שאנשים מסוימים רצו שכל בתי הספר, במיוחד בתי הספר לבנות, ייסגרו". מהחקירה עולה כי ההרעלה נגרמה מחומרים כימיים הזמינים לכול, ושאינם נמצאים בשימוש צבאי.
2 צפייה בגלריה
איראן הרעלת ילדות תלמידות בית ספר אילוסטרציה
איראן הרעלת ילדות תלמידות בית ספר אילוסטרציה
פרקטיקה מוכרת של קיצונים איסלאמיסטיים. תלמידה באיראן
(צילום: Pixiversal / Shutterstock)
פרשת ההרעלה באה אחרי חודשים שבהם טלטלה את איראן מחאת החיג'אב, שפרצה אחרי מות הצעירה מהסא אמיני, שנעצרה בטהרן בידי משמרות הצניעות בטענה שהתרשלה בעטיית החיג'אב שלה. במחאה דרשו המפגינים להרחיב את חירויות הפרט ובראשן את זכויות הנשים, ונשים מילאו בה תפקיד מרכזי. יותר מ-500 בני אדם נהרגו במבצע הדיכוי האלים שאליו יצאו שלטונות איראן נגד המפגינים.
מניעת חינוך לנשים היא פרקטיקה ידועה של קיצונים איסלאמיסטיים, ומקרה ידוע הוא זה של ארגון הטליבאן באפגניסטן. אחרי עלייתו לשלטון שם בהפיכה לפני שנה וחצי אסר הארגון האיסלאמיסטי על נערות ונשים ללמוד בבתי הספר ובאוניברסיטאות, ובמקביל דחק את רגליהן מן החיים הציבוריים. כך, כפי שעשה בתקופת שלטונו הקודמת באפגניסטן, בשנים 2001-1996, הוא מתכוון לגדל דור חדש של נשים נטולות השכלה, התלויות לחלוטין בגברי המשפחה וממעטות לצאת מהבית.