6 צפייה בגלריה
שמחה ולאה גולדין מתראיינים לשיחת היום
שמחה ולאה גולדין מתראיינים לשיחת היום
לאה ושמחה גולדין. "השערים בכרם שלום ובארז נפתחים והשבויים והנעדרים עדיין שם"
(צילום: רפי קוץ)
בימים אלה מציינת ממשלת בנט-לפיד את מאה ימיה הראשונים. אבל לפחות בנושא השבת השבויים והנעדרים, טוענים שמחה ולאה גולדין, הוריו של הדר גולדין שנפל במבצע צוק איתן בעזה וגופתו מוחזקת עדיין בידי חמאס, הממשלה אף יותר גרועה מקודמתה. בראיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" מביעים השניים אכזבה קשה ממדיניות הממשלה הנוכחית ומספרים כי למרות התוכניות לגבי ההקלות עבור הפלסטינים בעזה, אף אחד לא מדבר על הבנים שנותרו ברצועה.
לאה ושמחה גולדין, איך אתם מסכמים את מאה הימים הראשונים של הממשלה? לאה: "המציאות מול הממשלה הזו היא הרבה יותר גרועה. התחושה היא שמרמים אותנו. מול הממשלה הקודמת הכול היה על השולחן. הם לא עשו כלום וגם לא דיברו על זה. מצטלמים אמנם עם תמונות של הדר ואורון, אבל לא מדברים על זה מילה. עובדים לנו על התת מודע. כאילו מטפלים בנושא, אבל לא קורה כלום. וזה הרבה יותר גרוע. משחקים בנו".

6 צפייה בגלריה
הנעדרים אורון שאול והדר גולדין
הנעדרים אורון שאול והדר גולדין
הנעדרים אורון שאול והדר גולדין
למי בעצם אתם מכוונים את הדברים? "אנחנו מכוונים את הדברים לממשלה הזו שקראה לעצמה ממשלת שינוי, ומכוונים לראש הממשלה בנט, שאנחנו מכירים כבר שנים רבות. המצב היום הוא שמשחקים בנו. שמרמים אותנו. יושב ראש הממשלה עם הצילומים של הדר ואורון וכשאני בחוץ לארץ (לאה הייתה אורחת במשלחת של הנשיא הקודם ראובן ריבלין בנסיעתו לארה"ב) שולחים לי איחולים וברכות, כאילו שהדר ואורון עוד רגע חוזרים ויש הסדרה. כשבפועל, הוא לא עושה כלום ולא אומר כלום. שמע אותו אומר את הדברים האלה.
"זה כמו הטכניקה שבה פעלה חברת קוקה קולה שהייתה מכניסה תמונות של המשקה בהבלחה ואז נכנסת לתת מודע. כך גם הממשלה הזו, מנסים לעבוד על הציבור ההגון".

"בלום לא הביא תוצאות"

מה הייתם מצפים שיקרה? "אפילו ברמת הנראות לא קורה כלום. הדוגמה הכי טובה היא המתאם ירון בלום. כבר ארבע שנים הוא בתפקיד ועדיין לא הביא תוצאות. הוא עבד גם בשירות נתניהו ומאיר בן שבת. אלא שנתניהו לא ראש הממשלה, אלא בנט. בן שבת הוחלף, מה איתו? השאירו את המתאם והמשמעות מבחינתנו היא שנתניהו ובן שבת ממשיכים להפעיל אותו. גם בפגישתנו עם בנט ביקשנו להחליף את המתאם אבל לא קרה עם זה כלום".
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"בממשלה הזאת מצטלמים עם תמונות של הדר ואורון, אבל לא מדברים על זה מילה". בנט
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
 "איך אפשר לקדם תוכנית לשיקום עזה בלי מילה על הבנים?". לפיד
 "איך אפשר לקדם תוכנית לשיקום עזה בלי מילה על הבנים?". לפיד
"איך אפשר לקדם תוכנית לשיקום עזה בלי מילה על הבנים?". לפיד
(צילום: יובל חן)
למה צריך להחליף אותו, לדעתכם? שמחה: "בלום הוא בוגר גלעד שליט. הוא היה בצוותים של השב"כ שעסקו בנושא, ולכן המשוואה אצלו היא מקובעת. מבחינתו, צריך לספור גולגולות של מחבלים עם דם או בלי דם על הידיים וכמה מהם לשחרר עבור ביצוע עסקה. ואת זה צריך לשנות, צריך להתנות כל הסדרה ושיקום של רצועת עזה בהשבת הבנים תחילה ולא בשחרור מחבלים".

"הכי גרוע: שומר החומות"

מה הייתה האכזבה הגדולה שלך עד כה? "הכי גרוע קרה במבצע שומר חומות. היום אני יודע להגיד בוודאות שבמהלך המבצע לא נעשה שום ניסיון להשבת הבנים. שום פעולה משמעותית תוך כדי לחימה. לא תכננו את זה ולא חשבו על זה. יתרה מכך, לאחר סיום המבצע, שר הביטחון, רמטכ"ל צוק איתן בני גנץ, הסביר שכל שיקום הרצועה יהיה כרוך בסוגיית השבויים והנעדרים. אבל היום כלום, השערים בכרם שלום ובארז נפתחים והשבויים והנעדרים עדיין שם. צריך להבין ששיקום עזה הוא הדבר הכי משמעותי עכשיו לחמאס. וכל זמן שזה מתקדם ללא התניית הדבר בסוגיית החזרתם של אורון והדר הוא טעות".
6 צפייה בגלריה
תמונה של ירון בלום
תמונה של ירון בלום
מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום. "המשוואה אצלו מקובעת"
(צילום: דנה קופל)
איך הרגשתם בפגישות עם ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד? "בפגישות שלנו איתו, הבהרנו לו שחייבים להתנות את השיקום בהשבת הבנים. פתאום אנחנו רואים תוכנית שלמה שהוא מפרסם לשיקום הרצועה ובלי מילה אחת על אורון, הדר, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו. איך אפשר לקדם תוכנית שכזו בלי מילה על הבנים? לא אני שלחתי את הדר לעזה, הממשלה שלחה אותו והיא גם צריכה לדאוג לו".
כשנפגשת עם האמריקנים, במהלך הנסיעה של הנשיא הקודם ריבלין, ראית שם הבנה למצב? לאה: "כשזכיתי להצטרף לנסיעתו של הנשיא הקודם, ראובן ריבלין, לארה"ב, נפגשתי עם גורמים בכירים ומשמעותיים מאוד בממשל האמריקאי וכולם אמרו לי שזו סוגיה הומניטרית. שיש לקדם כל דבר מול עזה בהיבט ההומניטרי מול השבת הבנים. זו ההבנה גם אצלם".
ביקשת להצטרף גם לנסיעה של ראש הממשלה בנט למצרים, לפגישה עם הנשיא המצרי עבד אל פתאח א-סיסי? "כן, ביקשתי להצטרף. בגלל החשיבות של העניין. זה מוכיח למצרים שהנושא של החזרת השבויים והנעדרים חשוב לממשלה ולמדינת ישראל. גם בתיה ארד הייתה מצטרפת לנסיעות מדיניות, בכדי להראות שמדובר בנושא חשוב. אבל כאן, שום דבר, אף אחד לא דיבר איתי. גיליתי על הנסיעה דרך התקשורת".
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט וא סיסי בפגישה בשארם א שייח במצרים
נפתלי בנט וא סיסי בפגישה בשארם א שייח במצרים
לאה: "ביקשתי להצטרף לנסיעה, אף אחד לא דיבר איתי". פגישת בנט עם נשיא מצרים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
נעלבת? "לא נעלבתי שלא הוזמנתי, אין לי פריווילגיה להיעלב. בחיים שלי לא חשבתי שאהיה מעורבת בסיפור כזה. אבל המבחן כאן הוא מבחן הרצינות של הממשלה".
אתם חושבים שהייתה להצטרפות שלכם לנסיעה תרומה משמעותית? שמחה: "א-סיסי הוא גנרל. כל האנשים שמקיפים אותו הם גנרלים. הם יודעים מה המשמעות של חייל שנמצא בשבי. ועדיין לא עושים עם זה כלום. להבנתנו גם במהלך כל הפגישות שם, המתאם לא היה. לפחות לא בחשובות שבהן וזאת למרות ששוב כל הכתוביות והדיווחים בתקשורת אחרי הפגישה היו שהנושא עלה בפגישות".
קיבלתם לפחות עדכון לאחר הפגישה עם נשיא מצרים? לאה: "אחרי הפגישה הגיע לשמחה וואטסאפ של המתאם, עם אותו נוסח קבוע. אנחנו מכירים אותו זה תמיד לאחר עדכון בתקשורת וכך נכתב: 'סוגיית השבויים והנעדרים עלתה כנושא מרכזי בפגישות'. אלה מלים של סתם וכלום. אין בהן שום דבר".