יממה לאחר הפיגוע ליד עלי, ובהמשך לפעולות הנקמה של מתנחלים נגד פלסטינים שהגיעו אחריו, מאות מתנחלים רעולי פנים התפרעו בכפר תורמוס עיא שבשומרון, והציתו במקום בתים ורכבים. תושב הכפר סיפר ל-ynet כי "המצב לא בשליטה", ושהתושבים מסתגרים בבתיהם. מתפרעים רבים ברחו מהמקום עם הגעת כוחות הביטחון, ונמלטו מהכפר גם הם לאחר מכן. במקביל להתפרעויות, בלשכת ראש הממשלה הודיעו על קידום מיידי של תכנון כ-1,000 יחידות דיור חדשות ביישוב עלי.
בפיגוע הירי שהתרחש אתמול ליד עלי נרצחו ארבעה בני אדם: עופר פיירמן בן ה-64, אלישע אנטמן ונחמן שמואל מורדוף בני ה-17, והראל מסעוד בן ה-21. שלושה מהנרצחים בפיגוע סעדו בחומוס אליהו שבתחנת הדלק ליד עלי, והרביעי, עופר, נורה למוות בזמן שתדלק. בלילה לאחר הפיגוע, מאות מתנחלים ניפצו שמשות והציתו שדות וכלי רכב של פלסטינים ברחבי יהודה ושומרון. בין היתר נצפה חייל צה"ל יורה באוויר כדי להרחיק מתנחלים מכפר פלסטיני, ובמקרה אחר הוצתו כלי רכב בחווארה. מאוחר יותר, כ-100 מתנחלים השחיתו חנויות והציתו בתי עסק, כלי רכב, תחנת דלק, שדה חיטה, עצי זית ומגרש גרוטאות במרחב הכפר לובן א-שרקייה.
8 צפייה בגלריה
מתנחלים תוקפים את תושבי תורמוסעיה בתגובה לפיגוע בעלי
מתנחלים תוקפים את תושבי תורמוסעיה בתגובה לפיגוע בעלי
תיעוד ההתפרעויות בתורמוס עיא
8 צפייה בגלריה
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
בתום ההלוויות של שניים מהנרצחים בפיגוע, מאות מתנחלים רעולי פנים הציתו כמה שריפות בקו הבתים הראשון בתורמוס עיא, שהחלו להתפשט. בהמשך, רעולי פנים נכנסו לתוך הכפר והחלו לשרוף בתים במרחב. כתוצאה מההתפרעויות נגרם נזק לכ-15 בתים בתורמוס עיא, וכ-20 כלי רכב נשרפו.
עם הגעת כוחות הביטחון המתנחלים עזבו את הכפר לאזור גבעות שילה, שם התפתחה הפרת סדר של כמה עשרות פלסטינים. במהלך הפרות הסדר זוהה ירי, והשוטרים במקום הגיבו בירי לעבר המתפרעים. עוד נמסר כי זוהו פגיעות. במקביל הוקם חפק משטרתי בצומת הפיגוע סמוך לעלי, שם הוצבו כוחות כדי למנוע ידויי אבנים הדדיות.
בצה"ל אמרו כי "צה"ל מגנה אירועים חמורים אלו של הפעלת אלימות והשחתת רכוש. אירועים מסוג זה מונעים מצה"ל וכוחות הביטחון להתמקד במשימתם המרכזית - הגנה על ביטחון אזרחי מדינת ישראל ומניעת טרור".
ראש העיר תורמוס עיא טען באל-ג'זירה כי 12 מתושבי המקום נפצעו מירי חי, במקביל להצתת 50 מכוניות ושריפת אדמות חקלאיות. הוא האשים כי "התקפות מתנחלים על השטחים הפלסטיניים נמשכות בסיוע הצבא. אין הבדל בין הצבא הישראלי למתנחלים. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית להתערב כדי להגן עלינו. העיירה שלנו מוקפת בהתנחלויות ואנו חשופים להתקפות מתנחלים על בסיס יומי".
משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי שלושה בני אדם נפצעו מירי בגפיים התחתונות במהלך ההתפרעויות בתורמוס עיא, ופונו למתחם הרפואי פלסטין ברמאללה. עוד דווח על ירי בשני חמושים פלסטינים ליד תורמוס עיא, ומשרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי "שהיד הגיע למתחם הרפואי פלסטין מתורמוס עיא לאחר שנורה בחזהו".
8 צפייה בגלריה
AP_Israel_Palestinians_81331--829fa656518.jpg
AP_Israel_Palestinians_81331--829fa656518.jpg
כיבוי השריפות בתורמוס עיא
(AP)
כאמור, במקביל להתפרעויות, בלשכת ראש הממשלה הודיעו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' סיכמו על קידום מיידי של תכנון של כ-1,000 יחידות דיור חדשות ביישוב עלי, שהפיגוע אתמול התרחש בקרבתו. "התשובה שלנו לטרור היא להכות בו בעוצמה ולבנות את ארצנו", נמסר. יו"ר היישוב עלי, אריאל אלמליח, בירך על ההחלטה, אך ציין כי "מדובר בטיפה בים. אנו קוראים לראש הממשלה לקדם החלטת ממשלה כבר בישיבת הממשלה הקרובה ביום הראשון הקרוב, אשר תהפוך את היישוב עלי לעיר הראשונה בבנימין".
שרת ההתיישבות אורית סטרוק (הציונות הדתית) תקפה את יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בריאיון לאתר כיפה, וטענה כי הפיגוע והמצב הביטחוני הקשה בכלל נגרמו עקב "החלטתו המזעזעת להוציא את צה"ל ממרכזי שכם וג'נין", בעת שכיהן כשר הביטחון בממשלה הקודמת. השרה אמרה: "הכישלון הזה הוא לא שלנו. כל בר דעת יודע ומבין שהטרור פרץ בעוצמות הגדולות שלו בעקבות ההחלטה המזעזעת של גנץ".
8 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
"הכישלון הזה לא עלינו". השרה אורית סטרוק על הפיגוע והמצב הביטחוני
(צילום: עמית שאבי)
הרשות הפלסטינית גינתה את ההתפרעויות, וממשרד החוץ הפלסטיני נמסר: "הפשע של חווארה חוזר על עצמו שוב, ומיליציות המתנחלים וגורמי הטרור החמושים והארגונים שלהם מרחיבים את מעגלי ההתקפות שלהם נגד אזרחים פלסטינים חסרי הגנה, רכושם ויבוליהם". השר חוסיין א-שייח מסר: "קבוצות המתנחלים, תחת חסות צבא הכיבוש, תוקפים את בתיהם, השדות והמכוניות של אזרחים פלסטינים בכפרים רבים, ואנו רואים בממשלת הכיבוש האחראית המלאה לטרור המאורגן הזה".
שגריר גרמניה בישראל שטפן סייברט גינה גם הוא את ההתפרעויות, ומסר כי "מתקפת הטרור הנוראית של אתמול נותנת את כל הסיבות להיות עצובים, להתאבל על הקורבנות, לתמוך במשפחותיהם, להילחם בטרור, אך לא מצדיקה עשיית צדק פרטי נגד פלסטינים ואת המראות המזעזעים שראינו אמש, של מתנחלים משתוללים בכפרים, מציתים מכוניות ושדות".
מתנועת "שלום עכשיו" נמסר כי "הסרטונים המתקבלים כעת מהכפר תורמוס עיא מעידים שמתנחלים טרוריסטים מבצעים פוגרום לאור יום בלב הכפר, פוגעים ומציתים את כל העומד לנגד עיניהם. בלתי נתפס שלפוגרום הגלוי הזה קדמה קריאה המונית ל'הפגנה' בכפר, וכוחות הביטחון נותנים יד להפקרות. הצבא, המשטרה ושב"כ חייבים עוד היום לטפל בטרור היהודי ובמחולליו לפני שנידרדר לאסון".
במהלך הפרעות שהתרחשו במהלך הלילה, מתנחלים זרקו אבנים לעבר רכבים פלסטינים בצומת מגדלים באזור שכם וגרמו לנזק. זמן קצר לאחר מכן מתפרעים יהודים באזור אפרים יידו אבנים מרכב ישראלי לעבר רכב פלסטיני. מתנחלים הציתו בית במרחב צומת מעלה לבונה צפון, אין נפגעים, והשליכו אבנים סמוך לעמדת נוף בבית אל, וכן לעבר מספר רכבים פלסטינים סמוך לצומת ביתין.
בעקבות ההתפרעויות במרחב צומת הדקלים התפתחו הפרות סדר בהשתתפות 30 פלסטינים, אשר הבעירו צמיגים וירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. פלסטיני אחד נפצע באורח קל. בהמשך מתנחלים יידו אבנים לעבר רכבים פלסטיניםי במקרים נוספים, בין היתר מרכב ישראלי סמוך למוצב נווה יאיר, סמוך לקרני שומרון, צומת גיתית, צומת שילה, סמוך לכיכר פוקוס ובאזור חסם בקעות. כאמור, בלובן א-שרקייה כ-100 מנתחלים השחיתו והציתו שדות של פלסטינים, וכן תקפו את אחד מתושבי המקום, שנפצע באורח קל.