5 צפייה בגלריה
דוגמא מתכני הלימוד המקוריים של אונרא
דוגמא מתכני הלימוד המקוריים של אונרא
מתוך ספרי הלימוד הפלסטיניים
הפרלמנט של האיחוד האירופי העביר השבוע ברוב קולות החלטה חדשה שמגנה בחריפות את הרשות הפלסטינית על ההקצנה בכתיבה, בלימוד ובשימוש בתכני שנאה ואלימות בספרים חדשים שהפיקה לשנת הלימודים הנוכחית, תוך שימוש לרעה של כספי המימון של האיחוד האירופי.
ההחלטה דורשת להסיר את חומרי ההסתה ולבצע שינויים בתכנית הלימודים "במהירות", ואף קוראת "לבחון מקרוב" את פעילות הרשות הפלסטינית בנושא. כמו כן, מגישי ההצעה - חברי מפלגת המרכז-שמאל Renew Europe, ציינו את הגינויים הקודמים שדרשו מהרשות הפלסטינית לעמוד בתנאי הסף של אונסק"ו למימון אירופי עבור ספרי הלימוד - ולהעביר גם תכנים על שלום וסובלנות.
ההחלטה היא חלק מההליך התקציבי השנתי של האיחוד האירופי, שבוחן כיצד הושקעו כספי משלמי המיסים בפרויקטים שבוצעו על ידי האיחוד. זו השנה השלישית ברציפות שגינוי אירופי סביב ספרי הלימוד עובר ברוב קולות בפרלמנט בבריסל. ההחלטה נתמכה גם על-ידי מפלגת ה-EPP, מפלגת המרכז הגדולה והמשפיעה ביותר בפרלמנט, ועברה ברוב של 357 תומכים מול 259 מתנגדים, ו-24 נמנעים.
5 צפייה בגלריה
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתה ה'
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתה ה'
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתה ה'
5 צפייה בגלריה
הפרלמנט של האיחוד האירופי
הפרלמנט של האיחוד האירופי
הפרלמנט של האיחוד האירופי
(צילום: EPA)
בדיון אישרה בכירת האיחוד האירופי, הנריקה טראוטמן, שנשלחה לשימוע מטעם הנציבות, את דברי שר החוץ הפלסטיני בחודש שעבר שכל המימון של האיחוד האירופי לפלסטינים מוקפא כבר יותר משנה על רקע ההסתה בספרי לימוד. גם הניסיונות המרובים מטעם לוביסטים פרו-פלסטינים לבטל את החלטת הגינוי כשלו, כולל החלטת גינוי נפרדת על שימוש כספי האיחוד האירופי בהתנחלויות.
ההחלטה התבססה על דו"ח של מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se, שפורסם לראשונה ב-ynet, שהוצג בהזמנת הפרלמנט האירופי בדיון משותף של ועדות החוץ, תקציב, חינוך ותרבות, ובקרה תקציבית, וכן לנציבות בשימוע בחודש שעבר ב-20 באפריל. חברי ועדות הפרלמנט מכל הקשת הפוליטית באירופה הביעו גינויים ותרעומת קשה על התכנים והשימוש לרעה בכספי מיסים אירופים בשימוע וכינו את המצב "שערורייתי", "בלתי מתקבל על הדעת" ו"סקנדל מוחלט", לאחר שנחשפו במהלך השימוע לממצאי הדו"ח וקשרו את גל הפיגועים האחרונים בישראל להקצנה בהסתה בחומרי הלימוד.
5 צפייה בגלריה
היהודים מוצגים כעוינים, ערמומים ובוגדנים
היהודים מוצגים כעוינים, ערמומים ובוגדנים
היהודים מוצגים כעוינים, ערמומים ובוגדנים
שר החינוך הפלסטיני, מרואן עוורתאני, ספג ביקורת קשה מנציגת האיחוד האירופי ויו"ר ועדת בקרת התקציבים על כך שנסוג ברגע האחרון ופרש מההשתתפות בשימוע, אחרי שאישר תחילה את השתתפותו בדיון, מבלי שסיפק הסברים או שלח מחליף מטעמו שיעמוד מול הגורמים שמימנו את כתיבת תוכנית הלימודים על-ידי פקידי משרדו.
המחקר מצא בין היתר שהחומרים חדשים, שנכתבו לאחרונה ויועדו לשנת הלימודים הנוכחית, מכילים תוכן קיצוני יותר מספרי הלימוד הפלסטיניים הקודמים, עם מספר רב יותר של שיעורים המסיתים ישירות לג'יהאד ואלימות, ומקדמים אנטישמיות גלויה.
5 צפייה בגלריה
עיד אל פיטר ירושלים אל אקצה
עיד אל פיטר ירושלים אל אקצה
תלמידי כיתה ה' לומדים שמחובותיהם לבצע ג'יהאד למען אל-אקצא
(צילום: AFP)
כפי שפורסם ב-ynet, לראשונה הוצג בפרלמנט חומר לימודי שמנחה תלמידים ישירות לרצוח ישראלים כבר בכיתה ה'. בתשובה לשאלה ששואלת את התלמידים על חובותיהם למסגד אל-אקצא נכתב: "לבצע ג'יהאד ולמות כשהיד למען שחרורו". זו הפעם הראשונה שבה נמצאה הנחיה ישירה לרצח ישראלים בתוכנית הלימודים של הרשות הפלסטינית.
כמו כן, הוצגו גם דוגמאות לעלייה בכמות ובקיצוניות של החומרים האנטישמיים המסיתים נגד היהדות כדת, כפי שהוצג לוועדה חומר לימודי לכיתה ט' לפיו היהודים הם ערמומים, בוגדנים ועוינים - כחלק מתרגיל שמבקש למנות מאפיינים של יהודים.
חבר ועדת החוץ של הפרלמנט האירופי, השבדי דויד לגה, אמר כי "בשבועות האחרונים היינו עדים לפיגועי טרור. האנשים התוקפים את הקהילות היהודיות בישראל כיום שייכים לדור שגדל עם חומר החינוך האנטישמי שמסית לאלימות. אסור לאיחוד האירופי לממן את חומרי הלמידה של הרשות ללא תנאי, כי אנחנו לא יכולים לאפשר לאזרחי האיחוד האירופי לתמוך בשנאה מכספי המיסים שלהם. אנחנו לא יכולים לקבל את העובדה שהדמוניזציה של העם היהודי בספרי הלימוד והקריאה לג'יהאד מופעלת לנגד עינינו. שר החינוך של הרשות סירב להשתתף כדי לענות על השאלות שלנו. זה מקומם שהוא בוחר שלא להגיע לפגישה מכרעת כמו זו".
מרכוס שף, מנכ"ל מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se, אמר כי "בזמן שהקפאת המימון המוחלטת של האיחוד האירופי לרשות הפלסטינית נשארת על כנה עד שיוחלט מה לעשות בנוגע להסתה בספרי הרשות הפלסטינית, זוהי האינדיקציה הברורה ביותר לכך שנושא שנאת ספרי הלימוד הפלסטיניים נשאר כנושא מרכזי בפרלמנט האירופי. למרות מסע של דיסאינפורמציה בעקבות הזמנת המכון להציג את ממצאי מחקריו בפני ארבע ועדות מפתח - החלטת הגינוי החדשה מראה שחברי הפרלמנט האירופי לא יוטעו על ידי דיסאינפורמציה. הנציבות האירופית ללא ספק תיקח את החלטת הגינוי הזו בחשבון כאשר היא תקבל את החלטתה על הפשרת הקפאת המימון לרשות הפלסטינית".
סמנכ"ל המכון אריק אגסי הוסיף כי "חינוך לשלום וסובלנות הוא מרכיב מפתח ליציבות האזורית, ליציבות של הרשות הפלסטינית ולקידום פתרון שתי המדינות. לכן תמיכה כלכלית בחינוך היא חשובה מאין כמותה. לחינוך יש קשר ישיר להקצנה. ללא בקרה והפעלת לחץ על תכני לימוד למניעת הסתה ישירה לאלימות כספים ישמשיכו להיות מנותבים לפעילות שפוגעת ביציבות האזורית ובסיכויים להרגעת השטח".