אזעקות במרכז הארץ לאחר תקיפה בסוריה וירי טיל נ"מ ששוגר לעבר המטוסים והתפוצץ באוויר, בשטח ישראל: סוריה דיווחה הלילה (בין שלישי לרביעי) על תקיפה אווירית ישראלית באזור דמשק, וזמן קצר לאחר מכן הודיע צה"ל כי טיל נ"מ סורי ששוגר התפוצץ באוויר ובשל כך לא יורט. בעקבות הירי תקף צה"ל מטרות בסוריה - בין היתר מכ"מ וסוללות נ"מ שירו על מטוסים של חיל האוויר.
רוסיה גינתה בחריפות את ההפצצות הישראליות בסוריה ואמרה כי הן מנוגדות לחוק הבינלאומי. שגריר רוסיה בדמשק, אלכסנדר אפימוב, אמר ל"ספוטניק" כי "רוסיה קוראת לסיום המתקפות האוויריות של ישראל".
בעקבות חדירת הטיל הסורי הופעלו אזעקות באזור אום אל פחם ובמרחב השומרון, ותושבים באזור השרון, הצפון והמשולש דיווחו על פיצוצים שנשמעו. בין היתר דיווחו הלילה גולשים במייל האדום על פיצוצים שנשמעו מהקריות ועמק הירדן בצפון ועד כפר סבא בשרון.


8 צפייה בגלריה
נזקי תקיפה בקודסיא בסוריה
נזקי תקיפה בקודסיא בסוריה
נזקי התקיפה בקודסיא בסוריה
טיל הנ"מ ששוגר לעבר המטוסים וחצה לישראל, מסוג SA-5, זוהה במערכות הגילוי של חיל האוויר והיה תחת מעקב של צה"ל, עד שהתפוצץ באוויר בגובה רב מאוד. מטוסי הקרב של חיל האוויר התגוננו מפניו ולא היו תחת סכנה. זו הייתה הפעם הרביעית תוך שנה וחצי שטיל נ"מ סורי חודר לשטח ישראל ומתפוצץ. האזעקה שהופעלה הלילה נועדה להזהיר את התושבים משאריות טיל הנ"מ, וייתכן שחלקי הטיל יאותרו בהמשך היום.
זמן קצר לאחר חדירת הטיל והאזעקות, החל גל התקיפה השני. כלי תקשורת בסוריה דיווחו כי מערכות הנ"מ הסוריות הופעלו נגד יעדים עוינים בשמי דמשק. לפי דיווחים מקומיים, הדי הפיצוצים בסוריה נשמעו היטב באזורים הסמוכים לדמשק. לפני הידיעות על תקיפה מסוריה, בדרום לבנון דיווחו על פעילות מטוסים של חיל האוויר. בטלוויזיה הממלכתית של סוריה ציטטו מקורות צבאיים שמסרו כי חייל סורי אחד נהרג וחמישה נפצעו בתקיפה. עוד נמסר כי נגרם נזק לרכוש.
גורם צבאי סורי מסר הלילה כי "בסביבות השעה 00:56 ביצע האויב הישראלי תקיפה אווירית באמצעות טילים מכיוון דרום-מזרח ביירות. בסביבות השעה 01:10 בוצעה תקיפה באמצעות טיל קרקע-קרקע מכיוון הגולן לעבר כמה יעדים במרחב העיר דמשק. מערכות ההגנה האווירית הופעלו נגד התקיפה ויירטו חלק מהטילים. כעת מתבצעת הערכת תוצאות התקיפה"
8 צפייה בגלריה
נזק למבנה ולרכב בעקבות תקיפת חיה"א בסוריה
נזק למבנה ולרכב בעקבות תקיפת חיה"א בסוריה
ההרס בסוריה, בבוקר שאחרי
8 צפייה בגלריה
חיילים בסריקות באשלים לאחר ירי הטיל מסוריה
חיילים בסריקות באשלים לאחר ירי הטיל מסוריה
הסריקות בנגב, לאחר ירי טיל הנ"מ הסורי באפריל אשתקד
(צילום: בראל אפרים)
8 צפייה בגלריה
חלק מטיל הנ"מ שהתפוץ בשמי ישראל
חלק מטיל הנ"מ שהתפוץ בשמי ישראל
שרידי ה-SA-5 בתל אביב, אחרי השיגור בספטמבר האחרון
(צילום: רוברט תמיר)
לפי הדיווחים מסוריה, בעיר קודסיא שנמצאת מצפון-מערב לדמשק פגעו חלקי טיל מיירט במבנה ובכמה כלי רכב, אך צוין שלא היו נפגעים. יעדי אחת התקיפות היו ככל הנראה מתקנים של צבא סוריה, שבהם יש גם נוכחות איראנית או כוחות מטעמם.
מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם ציין כי כמה מהיעדים שהותקפו סמוכים לציר דמשק-ביירות, במרחב הבירה הסורית. לפי הדיווח, באזור שהותקף ממוקמים מחסנים ומתקנים צבאיים של המיליציות הפרו-איראניות. לפי מרכז המעקב, החייל ההרוג, שעליו הודיע צבא סוריה, הוא קצין במערך ההגנה האווירית שנהרג בתקיפה סוללת הנ"מ.
תא"ל (מיל') יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, אמר לאולפן ynet: "האירוע הזה חוזר על עצמו כאשר צה"ל תוקף יעדים בסוריה, בעיקר במרחב דמשק. הסורים מגיבים בהגנה אווירית. לעיתים הטילים האלה ממשיכים את דרכם לעבר המרחב האווירי של ישראל. קרו לדעתי ארבעה מקרים כאלה בשנתיים האחרונות. זה לא משהו חדש. מה שמעניין פה זה המשך התקיפות הישראליות הנמרצות בסוריה כנגד יעדים הקשורים להתעצמות איראן וחיזבאללה. אנחנו נדרשים להמשיך כי האיראנים לא מרפים. זה חלק מההיערכויות שלהם לכל מיני אפשרויות שתקרנה".
באפריל האחרון אירע מקרה דומה, ואז טיל הנ"מ הסורי התפוצץ באזור דימונה. כחצי שנה לאחר מכן, בספטמבר אשתקד, אחד מטילי הקרקע-אוויר ששיגרו הסורים בעקבות תקיפה באזור דמשק חדר גם כן לישראל והתפוצץ בגובה רב מערבית לשרון, מעל הים. כמה מרסיסי טיל ה-SA-5 אותרו בתל אביב, בתגובה צה"ל תקף סוללת SA-5 סורית והשמיד אותה.
פורסם לראשונה: 01:18, 09.02.22