מרכז הספורט של ימקא (Ymca) בירושלים, אחד האתרים המפורסמים בבירה שמיתג עצמו בעשורים האחרונים כמקום השואף לטפח דו קיום, אסר על חיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון להיכנס למתחם כשהם נושאים נשק. כך טענו בפני ynet המנויים היהודים במקום, בהם גם חיילים.
1 צפייה בגלריה
מרכז הספורט של ימקא ב ירושלים איסור כניסה עם נשק
מרכז הספורט של ימקא ב ירושלים איסור כניסה עם נשק
מרכז הספורט של ימקא בירושלים
על פי העדויות, הנוהל לא היה קיים עד לפני כשלושה חודשים, והוא נכנס לתוקף ימים ספורים לאחר 7 באוקטובר. עוד סיפרו המנויים כי שלטים רבים שהוצבו בכניסה למרכז אוסרים על הכנסת נשק, וכי מאז פרוץ המלחמה בעזה הם חווים חוסר ביטחון ועוינות מצד חברי הנהלה ועובדים ערבים. זאת על אף - כך טענו - שהתורם המרכזי לימקא הוא הנדבן היהודי סילבן אדמס.
חיילים העידו גם על יחס עוין בכניסה כשהם מגיעים לבושים במדים, ואלה שהגיעו מהבסיס כשהם נושאים נשק סיפרו כי נתקלו ביחס תקיף ומשפיל וכי כניסתם נחסמה והם נדרשו לחזור על עקבותיהם. אחת החיילות המנויה בימקא סיפרה ל-ynet כי "כשהתכוונו להיכנס מנהל המרכז אמר לנו שאין אפשרות להכניס נשקים. היה מאוד מובהק שהוא מבסוט על עצמו שהוא לא מכניס חיילים. הרגשנו שנואים בטירוף, היה פשוט עוין להיות שם. אנחנו מתאמנים כאן שנים, מדהים לראות איך היחס שלהם השתנה בגלל שהגענו במדים".
חייל אחר סיפר כי הגיע לחדר הכושר כשהוא לבוש במדים ונושא נשק, וכניסתו נאסרה. "ביקשתי להיכנס ולא הרשו לי. ניסיתי להתווכח וזה לא עזר, הרגשתי פשוט לא רצוי. היחס היה עוין", אמר והוסיף כי "בחדרי כושר אחרים הרשו לי להיכנס עם הנשק בלי בעיה". במרכז אמרו כי הקצו כספות, אך הן לא יכולות להכיל נשק - ומדובר בסיכון עבור החיילים.
סמ"ר דביר ברזני, שנפל בעזה לפני כחודשיים, נהג לשחות במרכז הספורט של ימקא. לאחר הלווייתו הגיעו לשם חבריו - אך סורבו לטענתם להיכנס על ידי מנהל המרכז משום שנשאו את נשקם האישי. גם רס"ל בן זוסמן שנפל בחודש שעבר ברצועה היה מנוי, וחבריו התאכזבו כשהנהלת המקום לא תלתה מודעת אבל לזכרו או פרסמה אודות נפילתו ברשתות החברתיות. נוסף על כך, חבריו של ברזני טענו כי ההנהלה סירבה כשביקשו להציב את תמונתו לצד נר נשמה בלובי הכניסה.
פרט לכך סיפרו מנויים כי בשבועות האחרונים נטשו מנויים רבים את חדר הכושר והמרכז, רובם יהודים. אחת מהן אף העידה כי מאמנים בחדר הכושר פרסמו ברשתות החברתיות האישיות שלהם פוסטים המביעים תמיכה באירועי 7 באוקטובר, אך הדבר לא טופל גם לאחר שפנתה להנהלה לצד מנויים אחרים.
ממרכז הספורט של ימקא נמסר בתגובה כי "ראשית, חשוב להדגיש כי בימקא מחויבים לשמירה על ביטחון ועל אווירה נעימה ובטוחה לכל המבקרים, ללא קשר למוצאם או לדתם. המדיניות הנוכחית של איסור הכנסת נשק למתחם מתבססת על הצורך לשמור על סביבה פתוחה ובטוחה לכולם. כספות להפרדת נשק מוצבות בכניסה למתחם, וזאת בהתאם להנחיות הביטחון המחמירות שאנו נדרשים לקיים. ירושלים היא עיר בעלת רקע היסטורי וחברתי מורכב, והחלטות אלו נועדו לשמור על שלום וביטחון כל המבקרים והעובדים.
לגבי המלחמה בעזה, חשוב לציין כי מדיניותנו אינה משתנה בהתאם לאירועים חיצוניים. ההנחיות והמדיניות שלנו נועדו לשמירה על ביטחון ושלווה תמיד, ללא קשר למצב הביטחוני הכללי. אנו מבינים ומעריכים את הצורך של חיילים ואזרחים חמושים לשאת נשק במהלך תקופות מלחמה, אך הביטחון והשלווה של כל המבקרים במתחם הם ערכים עליונים עבורנו. אנו לא מקבלים כל האשמה - שלדעתנו לא עניינית - על יחס אפליה, ומתחייבים לבדוק כל טענה ולטפל בה ברצינות ובאחריות".