פרופ' אהרון צ'חנובר, חתן פרס נובל לכימיה ופרס ישראל, התייחס הבוקר (שלישי) בריאיון ל-ynet להחלטתו של שר החינוך יואב קיש לבטל את קטגוריות פרס ישראל בשל המלחמה, ואמר: "קשה לי אי-ההבנה הבסיסית ביותר של השר את מהותו של הפרס. למה אנחנו נלחמים פה? בשביל מה הקמנו מדינה? השר לא הבין לעומק את מטרת הפרסים ואת מה הם מסמלים. חבל שטייס בחיל האוויר לא מבין ערכים כל כך בסיסיים".
2 צפייה בגלריה
פרופ' אהרון צ'חנובר, יואב קיש
פרופ' אהרון צ'חנובר, יואב קיש
(צילום: יותם רונן, שלו שלום)
לפני כשבוע חתם צ'חנובר, לצד מאות אנשי אקדמיה וחוקרים, על עצומה נגד ביטול הפרס. "כנראה שהמדינה מחפשת איזושהי סיבה להצדיק את השר בתוך המהומה שנוצרה, ובתוך מעשה ההסתרה שהיא עשתה או שהשר עשה", אמר צ'חנובר. "העניין הוא לא ההצעה של השר להוסיף פרסים על גבורה וערבות הדדית, העניין הוא ביטול האחרים".
כאמור, לפני כחודש הודיע קיש כי פרס ישראל יוענק השנה אך ורק בקטגוריית "תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית", בעקבות המלחמה. "הפרס יוענק לשישה כלות וחתנים שבמעשיהם גילו אחווה ורעות הדדית מעוררת השראה, הפגינו גבורת רוח יוצאת דופן, הפיחו תקווה עצומה בעם ישראל ותרמו תרומה משמעותית לתקומה מהשבר הנורא שפקד אותנו ב-7 באוקטובר", ציין אז.
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה עם זוכה פרס ישראל בתחום הזמר העברי, יוסף לוי (דקלון)
נשיא המדינה עם זוכה פרס ישראל בתחום הזמר העברי, יוסף לוי (דקלון)
קיש בטקס פרס ישראל ביום העצמאות ה-75. ארכיון
(צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ)
כעת, תוקף צ'חנובר. "רשימת הכישלונות של השר משתרעת מפה ועד קצה העולם דרומה, כמו שאומרים הצברים הצעירים. החל מהשתלטות על המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), דרך יד ושם, הספרייה הלאומית, מתן תקציבים לחרדים ללא לימודי ליבה - ההיפוך המוחלט שלו ממי שנשא את הדגל לשירות שווה לכולם - לתמיכה בהשתמטות של החרדים משירות צבאי", אמר.
הוא סיכם: "לא ישב שר כל כך גרוע מעודו במשך 76 שנות קיומה של מדינת ישראל במשרד החינוך. קראתי לו שר האנטי-חינוך, או שר הקישלון, בקו"ף". עם זאת, ציין: "אני חושב שרוח העם תתגבר על רוחה הרעה של הממשלה ועל רוחו הרעה של השר".