2 צפייה בגלריה
בניין משרד האוצר האמריקני
בניין משרד האוצר האמריקני
בניין משרד האוצר האמריקני
(צילום: AP)
ארצות הברית הטילה אתמול (ד') סנקציות אישיות נגד חמישה בעלי אזרחות ישראלית, ושתי חברות שמשרדיהן ממוקמים בנתניה וקיסריה - עקב סיוע לרוסיה בהתחמקות מהסנקציות נגדה. אופי הסנקציות מעיד כי ישראל מזוהה בארצות הברית כמדינה שמנוצלת לרעה על ידי גורמים המבקשים לעקוף סנקציות.
הסנקציות הוטלו על ידי המשרד לבקרה על נכסים זרים במשרד האוצר של ארה"ב (OFAC) נגד איגור זימנקוב (55) ובנו יונתן זימנקוב (28), גלעד פיפלקס (31), אלכסנדר וולפוביץ' (68) וסטניסלב וולפוביץ' (40).
בסך הכול, 22 אישים וישויות מכמה מדינות הצטרפו אתמול לרשימה השחורה של ארצות הברית. במשרד האוצר האמריקני כתב כי מדובר ב"חלק מהאסטרטגיה האמריקנית, שמנסה למנוע את עקיפת הסנקציות הבינלאומית שהוטלו על רוסיה, בשל הפלישה לאוקראינה בשנה שעברה".
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם מלחמה אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם מלחמה אוקראינה
פוטין. בארה"ב מרחיבים את הרשימה השחורה
(צילום: AP)
באתר משרד האוצר פורסמו הפרטים אודות אותם בעלי אזרחות ישראלית. כך למשל נכתב כי איגור זימנקוב, שהוגדר כסוחר נשק, מחזיק ברשת חברות שעוסקות בפרויקטים הקשורים ליכולות ההגנה הרוסיות, כולל אספקת מכשירי טכנולוגיה עילית לחברה רוסית.
הם צייגו כי איגור זימנקוב עמד בראש הרשת "ועבד בשיתוף פעולה עם בנו יונתן ועם רשת רחבה של אנשים וגופים, כדי לאפשר מכירה ביטחונית רוסית לממשלות שהיו צד שלישי בעסקה. הם היו מעורבים בנוסף בעסקאות למכירת אבטחת סייבר ומסוקים רוסיים לחו"ל, וקיימו קשר ישיר עם חברה ביטחונית רוסית ועם אנשי ממשל רוסים, כדי לאפשר מכירה של חומר ביטחוני".
בנוסף נכתב כי אחת החברות ברשת של זימנקוב מכרה מסוקים לממשלה באמריקה הלטינית מטעם תאגיד ממשלתי רוסי שמקדם פיתוח, ייצור וייצוא של מוצרי היי-טק תעשייתיים לסקטור האזרחי והצבאי. בנוסף צוינה כתובת ביטקוין, שקושרה לבן יונתן.
אחת מהחברות שמופיעות ברשימת הסנקציות ושייכות לרשת של משפחת צימנקוב היא D.E.S, שמשרדיה ממוקמים בנתניה, ומקושרת לתאגידי נשק ממלכתיים רוסים. חברה נוספת שמופיעה ברשימה היא "טקסל טכנולוגיות", שהוקמה ב-1994, ומשרדיה ממוקמים בקיסריה.
עו״ד ניק קאופמן, שמייצג מספר רוסים שנפגעו מהצעדים של משרד האוצר האמריקני, אמר: "מדובר בצעדים שמכוונים שמכוונים כלפי גורמים הנחשדים במתן סיוע טכנולוגי ולוגיסטי לצבא הרוסי. צעדים אלה ננקטו כחלק מיוזמה בינלאומית רחבה יותר שמטרתה להחיל את הדין הפלילי על אותם הגורמים שאינם ממוקמים בשטחי ארה״ב ובקהילה האירופית ולאפשר הליכי חילוט כנגדם וכנגד אוליגרכים המבקשים להבריח את נכסיהם".