בזמן שצה"ל מפרק את יכולות חמאס ברצועת עזה, ובכירי ארגון הטרור הולכים ומאבדים את היכולת למשול, בעולם שוקדים על תוכנית "היום שאחרי" - שכוללת בתוכה גם רשות פלסטינית מחודשת, ונקייה - לפחות בעיני מדינות המערב - משחיתות. וכך, ברמאללה מתנהל מאבק עיקש על עתיד הרשות הפלסטינית בין מנהיגים בולטים וכאלה שרואים את עצמם כיורשיו של היו"ר אבו מאזן בן ה-88, שנראה כי אינו מעוניין לוותר על תפקידו בקלות.
המאבק על תפקיד יו"ר הרשות, צריך להודות ביושר, החל עוד לפני המלחמה - אך בצל הניסיונות המערביים לחולל רפורמה ברשות ולהמליך מלכים, הוא התחמם - וכולל גם דמויות חדשות ואג'נדות שונות. מזכיר הוועד הפועל של אש"ף חוסיין א-שייח למשל, שהמלחמה גרמה לו כאבי ראש רבים לאחר שהיה בטוח כי הוא יורשו הבלעדי של אבו מאזן בתור "האיש המקורב ביותר לצלחת", צריך להתמודד עם צרות חדשות לנוכח הבקשה האמריקנית לחולל מהפכה ברשות, שתכלול גם את רצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
לא יוותר על התפקיד בקלות. אבו מאזן
(צילום: AFP)
היום (רביעי) חשף א-שייח בפני העיתון "א-שרק אל-אווסט" הסעודי את מאפייני החזון הערבי המשותף, שמטרתו היא פתרון מלא של הסוגיה הפלסטינית, וציין במקביל כי יש "סימנים חיוביים" המסייעים בהכנה למפגש בין תנועות פתח וחמאס במטרה "לסדר את הבית הפלסטיני, לאחד את עמדתו ולהתמודד עם השלכות המלחמה". עוד אמר א-שייח לעיתון כי "מה שקובע את סדרי העדיפויות של הפעילות הפוליטית שלנו עם אחינו הערבים והקהילה הבינלאומית הוא עצירת המלחמה".
בנוגע למתרחש בין הרשות הפלסטינית לקהילה הבינלאומית, ועל רקע חמש פגישות שערך עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, הביע א-שייח את הצער על כך ש"עדיין שומעים לפעמים כמה משפטים יפים מהממשל האמריקני, אבל הפעולה שלו לא יעילה". כלומר, לטענתו התוצאות של עמדות אמריקניות אלה "לא מגיעות לכדי לחץ ממשי ורציני על ממשלת ישראל להפסיק את המלחמה". כעת, גם המצב הכלכלי ברשות הולך ונהיה יותר קשה לאחר עצירת העברת כספי המיסים מישראל, שלא יועברו במלואם.
נראה שמדינות מערביות, ובמיוחד ארה"ב ובריטניה, מעוניינות שמוחמד דחלאן - שהוגלה לאיחוד האמירויות לאחר שאבו מאזן גילה כי הוא זומם להחליפו - הוא זה שייכנס לנעליו של ראש הרשות. דחלאן, שנחשב למתון בדעותיו ומקורב מאוד לשליטי איחוד האמירויות, אמר היום בריאיון לעיתון ה"ניו יורק טיימס" כי "מדינות ערב החשובות מעוניינות למצוא פתרון לעזה".
3 צפייה בגלריה
חוסיין א-שייח
חוסיין א-שייח
חשב שהוא "היורש הבלעדי". א-שייח
3 צפייה בגלריה
מוחמד דחלאן
מוחמד דחלאן
מתון, והפייבוריט של המערב. דחלאן
(צילום: AP)
בעולם כבר מסמנים אותו כממשיך דרכו של אבו מאזן, אבל הוא מתעקש ואומר כי הוא "רתום לסייע ולחבר", ושלא יהיה זה שיחליפו. בנוסף, הוא טוען כי "לא עבאס ולא חמאס" יעמדו בראש הרשות הפלסטינית המחודשת - אמירות שוודאי קוסמות למדינות המערביות והמדינות הערביות המתונות.
מצד שני, לפי גורמים ברשות הפלסטינית, אבו מאזן כבר מתכונן להקים ממשלה חדשה בראשות מוחמד מוסטפא, כלכלן המקורב לו, כחלק מתוכנית "היום שאחרי" המלחמה שהוא כבר ערך.
האמריקנים הציעו לאבו מאזן בין היתר לקבל תפקיד סמלי בשם "נשיא של כבוד", אך הוא סירב לכך. יו"ר הרשות מעוניין להכתיר את היורש שלו בעצמו, למרות התדמית הגרועה שיש לאנשי אש"ף והרשות, שנחשבים למושחתים ומנותקים מהעם הפלסטיני. יחד עם זאת, אנשי פתח קוראים להנהגת חמאס להצטרף לאש"ף כדי להיות שותפים לרשות החדשה, אך בארגון הטרור מסרבים להיכנע לתכתיביהם.