ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט הוציאו הצהרה משותפת עליה חתומים גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ובה הארבעה קוראים "השאירו את המחלוקות ביום הזיכרון הזה מחוץ לבתי העלמין הצבאיים". ההצהרה פורסמה ברקע החשש ממחאות בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ, אליהם צפויים להגיע שרים ונבחרי ציבור כמדי שנה. חלק מהמשפחות שכולות הזהירו כי אם יגיע נציג מהממשלה לבית העלמין, הן ימחו נגדו.
1 צפייה בגלריה
  נתניהו, גלנט, גנץ ולפיד בקריאה משותפת
  נתניהו, גלנט, גנץ ולפיד בקריאה משותפת
נתניהו, גלנט, גנץ ולפיד בקריאה משותפת
(צילום: יאיר שגיא, EPA, אלכס קולומויסקי)
בהצהרה שעליה חתמו נכתב כי "אסור לנו להפר את קדושת יום הזיכרון". "זה יום שבו דוממות המחלוקות ואנו מפנים מקום לכאב ולזיכרון. קדושת הנופלים והכבוד שאנו רוחשים למשפחת השכול מחברים אותנו יחד. מעל קברי יקירינו האהובים כולנו אחים", מסרו.
הארבעה הוסיפו כי "ב-75 שנות קיומה של מדינת ישראל היו ימי הזיכרון סמל לאחדות, לאהבת העם והארץ. יום שבו התייחדנו עם הנופלים וחיבקנו את המשפחות השכולות. כך צריך להיות גם השנה. במותם ציוו לנו הנופלים את החיים".
מוקדם יותר פרסמו קריאה דומה יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, ראש העיר ירושלים משה ליאון, ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי ועוד יותר מ-115 ראשי רשויות מכל המגזרים בקריאה לציבור לשמור על קדושת יום הזכרון. "אנו קוראים לכלל הציבור לנהוג ביראת כבוד, בערבות הדדית, בלכידות ובאחדות ביום הקדוש הזה ולעמוד לצד המשפחות השכולות ולמען זכרון הנופלים".
ראש הממשלה נתניהו התייחס כבר אמש לחשש ממחאות בבתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה וקרא לנבחרי הציבור "מימין ומשמאל" להניח בצד את הוויכוח סביב המהפכה המשפטית. "השאירו את הוויכוח מחוץ לבתי העלמין. אפשרו למשפחות השכולות, לכולנו, להתייחד בדממה עם זכר יקירינו".
נתניהו פרסם סרטון ברשתות החברתיות לאחר חשיפת רשימת השיבוץ של חברי הממשלה והכנסת בבתי העלמין ואמר כי "בימים הקרובים נישא את עינינו אל החלקות הצבאיות בבתי העלמין. כל מצבה שם מספרת סיפור חיים שנגדע באיבו. אחדות האבל הדוממת של בתי העלמין זועקת אלינו בימים אלה. יקירינו שנפלו, יקירינו ששילמו בחייהם למען תקומתנו, עשו זאת עבורנו - ואנחנו חייבים לעמוד יחד עבורם מאוחדים כדי להיות ראויים להקרבתם".
לדבריו, "לכן, רגע לפני הימים הקדושים שעומדים בפנינו, אחדות היא צו השעה. בחודשים האחרונים ניטש בתוכנו ויכוח חשוב בדמוקרטיה שלנו, אבל בימים אלה, אני מבקש מכל נבחרי הציבור להניח בצד את הוויכוח. מגיע לכולנו לחוות את הימים הללו כשכל עם ישראל עומד מאוחד, מאחורי גיבורינו, בלי שום ויכוח. מי ייתן ונהיה ראויים להקרבה הגדולה של יקירינו, של גיבורינו".