ההנהגה המדינית של חמאס החלה לנהל שיחות עם היריבים מתנועת הפתח על השליטה העתידית בעזה ובגדה המערבית אחרי המלחמה. כך דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל", שציין שהמגעים המורכבים עלולים לגרום לעימות בין הלשכה המדינית, שנמצאת בקטאר, לזרוע הצבאית בעזה.
השיחות הן הסימן הברור ביותר לכך שהלשכה המדינית מתחילה לתכנן את היום שאחרי המלחמה. "אנחנו לא נלחמים רק בגלל שאנחנו רוצים להילחם. אנחנו לא פרטיזנים של 'משחק סכום אפס'", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" חוסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית. "אנחנו רוצים שהמלחמה תיגמר".

3 צפייה בגלריה
הנייה ומשעל, ראשי ההנהגה המדינית של חמאס
הנייה ומשעל, ראשי ההנהגה המדינית של חמאס
הנייה ומשעל, ראשי ההנהגה המדינית של חמאס
(צילום: רויטרס)
הכותרת
בין הסכמי אוסלו למלחמה בדרום | שמעון שיפר
32:11
הלשכה המדינית של חמאס מנהלת שיחות שנוגעות לסוף המלחמה אחרי יותר מחודשיים של לחימה בעזה, שבה לפי שלטון חמאס ברצועה נהרגו כ-20 אלף פלסטינים. "אנחנו רוצים להקים מדינה פלסטינית בעזה, בגדה המערבית ובירושלים", אומר בדראן בשיחה מדוחא.
"וול סטריט ג'ורנל" ציין שהמחלוקות בין הלשכה המדינית של חמאס לבכירים העזתים - בראשם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר - הולכות ומחריפות. לפי גורמים הבקיאים בפרטי הדיונים, ולפי גורם ישראלי רשמי, השיחות של ההנהגה המדינית עם אנשי הפתח גרמו למתיחות עם סינוואר. לפי אותם גורמים, סינוואר לא רוצה שחמאס ימשיך לשלוט בעזה – אך מאמין שהמלחמה עדיין לא אבודה ושמוקדם מדי להתפשר. הוא לא עודכן על השיחות עם הפתח, וכשגילה על קיומן דרש שייפסקו.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר. מתיחות עם הצמרת המדינית בקטאר
(צילום: EPA)
לפי "וול סטריט ג'ורנל" בימים האחרונים פנה חמאס בחשאיות לראשי הפתח. בדראן ובכירים אחרים אמרו שבשיחות השתתף גם מוחמד דחלאן, וראש הממשלה הפלסטיני לשעבר סלאם פיאד. העיתון ציין כי באחד הראיונות שקיים דחלאן סיפר הבכיר הפלסטיני שהוא נמצא בקשר יומיומי עם חמאס.
בכירים בלשכה המדינית של חמאס – בראשם איסמעיל הנייה וחאלד משעל – מעורבים באופן ישיר בשיחות, שמצד הפתח כוללות את חוסיין א-שייח, מספר 2 באש"ף. הוא אחראי על המגעים, נחשב לגורם שמקשר בין הצדדים לממשלת ישראל וגם נתפס כיורש עתידי של ראש הרשות אבו מאזן.
3 צפייה בגלריה
תמונת מוחמד דחלאן
תמונת מוחמד דחלאן
מוחמד דחלאן, שמשתתף בשיחות
(צילום: AP)
"וול סטריט ג'ורנל" ציין שבשיחות ראשי חמאס ציינו שהם יהיו מוכנים להצטרף לאש"ף, ולתמוך במו"מ להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' - תחת ממשלת אחדות. בדראן הדגיש שחמאס מסרב להניח את נשקו או לשנות את עמדתו ולהכיר בקיומה של מדינת ישראל כל עוד הכיבוש נמשך.

נתניהו מבהיר: "ממשיכים במלחמה עד הסוף"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום להמשך הלחימה מול חמאס והצהיר שישראל לא תעצור עד שתשיג את מטרותיה: "אנחנו ממשיכים במלחמה עד הסוף. היא תימשך עד לחיסול החמאס - עד לניצחון. מי שחושב שנעצור לא מחובר למציאות. לא נפסיק את הלחימה עד להשגת כל המטרות שהצבנו: חיסול החמאס, שחרור חטופינו והסרת האיום מעזה. אנחנו תוקפים את החמאס באש - אש תופת. בכל מקום, כולל היום. אנחנו גם תוקפים את עוזריהם מקרוב ומרחוק. כל מחבלי החמאס, מהראשון עד האחרון, הם בני מוות. יש להם רק שתי אפשרויות: להיכנע או למות".