בעוד המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ממשיכה לחקור את נסיבות הריגתו של הסטודנט לרפואה מוחמד אלעסיבי (26) מהיישוב חורה, שלפי החשד פתח באש בלילה שבין שישי לשבת מנשק שחטף משוטר ונורה למוות בעיר העתיקה בירושלים, ממשיכים במשטרה לטעון כי מדובר בפיגוע. "הוא התנפל בצורה אכזרית על השוטר, חטף את הנשק, הסתובב, הצליח לדרוך אותו וגם לירות. זאת התנהגות של מחבל לכל דבר ועניין", אמר הבוקר (ראשון) לאולפן ynet ראש ענף המבצעים במשטרת מחוז ירושלים סגן-ניצב ויסאם עלי.
ביישוב הבדואי חורה בדרום הוקמה סוכת אבלים. הנוכחים הביעו חוסר אמון במשטרה ובכוחות הביטחון, במשפחה לא מאמינים לגרסאות מהשטח ומשווים בין אלעסיבי ליעקוב אבו אלקיעאן, שנחשד כמחבל כשנורה למוות ב-2017 בעת פינוי הכפר אום אל חיראן - ובהמשך נוקה מכל אשמה. מג'די אלעסיבי, קרוב משפחתו של הסטודנט שנורה למוות בעיר העתיקה אמר הבוקר: "התחושות מאוד כבדות, כשהחיים של ערבי שווים כקליפת השום, זה מראה שאתה חי תחת איום ממשי".
5 צפייה בגלריה
מוחמד אלעסיבי
מוחמד אלעסיבי
מוחמד אלעסיבי
5 צפייה בגלריה
כינוס ועדת המעקב העליונה
כינוס ועדת המעקב העליונה
כינוס ועדת המעקב העליונה
ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל הכריזה על שביתה כללית היום בכל היישובים הערביים. השביתה מלווה בעצרות ומשמרות מחאה מקומיות במחאה על מה שהוגדר על-ידי הוועדה "הרצח של ד"ר מוחמד אלעסיבי שבוצע על-ידי כוחות הכיבוש". בוועדת המעקב טוענים כי "קיים חשד כבד שהמשטרה מעלימה ראיות שעשויות להזים את גרסתה המעוותת".
מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב, הדגיש כי "הטענה שהמשפחה והציבור של החלל נדרשים להוכיח את חפותו היא הזויה ומופרכת, חובת ההוכחה חלה על זרועות הממסד הישראלי. אלעסיבי נרצח בדם קר כחלק ממדיניות הכיבוש בירושלים המזרחית, נגד העם הפלסטיני בעיר ובכלל. אנחנו קוראים לאזרחים הערבים להגיע בהמוניהם למסגד אל-אקצא בימים קדושים אלה. הממשלה מתכננת עימות בירושלים כדי לייצר סדר יום פוליטי שיהיה נוח לאג'נדה הקיצונית והמסוכנת שלה".
לבקשת משפחתו של אלעסיבי, בנתיחת גופתו של המנוח במכון לרפואה משפטית באבו כביר משתתף גם קרוב משפחתו ד"ר נואש אלעסיבי. בהמשך הוא ייקבר בבית העלמין סקאטי ליד היישוב חורה. "במגילת העצמאות כתוב שהמדינה תקיים שוויון זכויות לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין. אבל זה נראה לי חלומות באספמיה", אמר קרוב המשפחה מג'די אלעסיבי. "במקום שאראה משטרה וארגיש רגוע, אני רואה משטרה ומתחיל לדאוג ולחשוב שאני יעד רק בגלל המוצא שלי".
על טענת המשטרה שלפיה אלעסיבי חטף אקדח משוטר וירה שני כדורים, אמר מג'די: "משנת 2000 ועד היום בערך 100 אזרחים בעלי תעודת זהות כחולה, ערבים ישראלים, נרצחו, נהרגו על-ידי כוחות הביטחון או מאבטחים רק כי חשדו בהם. לא היה מקרה אחד של חקירה ממשית שהאמת יצאה לאור. לדאבוני, מה שקורה במדינת ישראל בזמן האחרון זה שהשוטר נהיה הדיין והמוציא לפועל. שוטר צריך לנטרל, ולנטרל זה לירות בפלג הגוף התחתון ולא לירות בראש או לחסל".
מסתדר לכם שמוחמד יכול היה לעשות דבר כזה? "זה לא מסתדר לנו. אני מכיר את מוחמד מאז שהוא היה קטן, הוא נולד אחרי שתי בנות. איזו שמחה הייתה בשבט שסוף סוף יש לה בן. מגיל קטן הוא היה מאוד מוכשר, הוא נחשב בתוך הקבוצה שלו מנהיג. יש לו השפעה גדולה על בני גילו וגם על השכבה של צעירים ממנו. זה בכלל לא נתפס, לא מסתדר. זה כמו רעם ביום בהיר. אין שום אמון לאור ריבוי המקרים, אין שום אמון במשטרה".


פהד אלעסיבי, בן דודו של מוחמד, התייחס בריאיון ל-ynet radio לטענת המשטרה שלפיה התקרית אירעה ב"שטח מת" ללא מצלמות אבטחה: "כל שוטר מצויד במצלמת גוף, זה המקום הכי מרושת בעולם. זה ממש לעבוד על אנשים בעיניים. הוא ביקש לעזור לאישה שהתעמתה עם שוטרים, אם היה רוצה לעשות פיגוע - הוא היה מנצל את ההזדמנות שיש שם הרבה שוטרים. כל הכיוונים מראים שמוחמד חף מפשע".
בן הדוד אמר עוד: "לבחור יש אחות דוקטור לכימיה שעבדה בכימיקלים ישראל ועכשיו היא מרצה באוניברסיטת חיפה. יש לו עוד אחות שעובדת בסורוקה והאחות השלישית מורה. הוא היה נורמטיבי לחלוטין, ילד נמרץ, אוהב את החיים. גם במקרה של יעקוב אבו אלקיעאן האמת יצאה לאור אחרי חמש שנים של טיוח וכאב. כשעושים ממנו מחבל - הגישה הזאת מחבלת בדמוקרטיה".

"השוטרים חשו סכנה לחייהם"

במשטרה הדפו את טענות המשפחה ואמרו כי "מכל הבדיקות והעדויות עד כה עולה כי מדובר בפיגוע ירי שכלל חטיפת נשק משוטר. המחבל התנפל ותקף לפתע את אחד השוטרים שביקש מהחשוד לצאת החוצה, וניסה לחטוף את האקדח המאובטח שהיה על גופו של השוטר. המחבל הצליח לקחת את האקדח ולבצע ירי של שני כדורים עם האקדח של השוטר, זאת תוך כדי מאבק פיזי של השוטר עמו - ירי שבוצע לכיוון שוטרות מג"ב שהיו בסמוך, ושלמרבה המזל לא פגע באף שוטר או עובר אורח אחר. בתגובה מהירה של השוטרים שחשו בסכנה לחייהם בוצע ירי לעבר המחבל והוא נוטרל במקום.
"כלל מצלמות האבטחה נבדקו במרחב ולצערנו הפיגוע עצמו לא תועד במצלמות אבטחה או במצלמות הגוף של השוטרים, שבאותן שניות נאבקו במחבל ופעלו לנטרולו. בניגוד לפרסום שגוי באתר ynet ומקומות נוספים - לא כל תא שטח בעיר העתיקה/הר הבית מרושת במצלמות אבטחה. כמו כן הפיגוע לא התרחש בחלק החיצוני של שער השלשלת שהוא אכן מתועד היטב, אלא דווקא בחלק הפנימי ובשטח מת".
5 צפייה בגלריה
זירת הירי בעיר העתיקה
זירת הירי בעיר העתיקה
הזירה בעיר העתיקה בירושלים
(צילום: רויטרס)
ראש ענף המבצעים במשטרת מחוז ירושלים סנ"צ עלי הוסיף: "השוטרים פעלו בנחישות ובאומץ לב כדי לשמור על החיים שלהם ועל מי שסובב אותם. הוא התנפל באופן אכזרי על השוטר, לקח את הנשק, דרך וירה לעבר שוטרות מג"ב שהיו בסמוך. יש הבדל עצום בין מחבל לבין בן אדם שבא לתקוף ואז עוצרים אותו. פה היה שימוש בנשק ששייך לשוטר כדי לבצע הרג של שוטרים".
איך יכול להיות שאין תיעוד? "לא כל העיר העתיקה מרושתת במצלמות, וגם במקומות שבהם יש מצלמות נותרו 'שטחים מתים' כמו בכל מקום בישראל ובעולם. לעולם אין לך תיעוד של 100%. המצלמה שהייתה מחוץ לשער השלשלת פעלה ויש לה שליטה לשער מבחוץ. האירוע התנהל בפנים וזה הדבר שאנשים לא מבינים. כשהשוטר שאל אותו 'מה אתה עושה בפנים?', הוא גמגם ואמר 'אני גר בבאר שבע'. השוטר אפילו שאל אותו אם יש לו רכב כדי שיוכל לנסוע הביתה כי בבוקר אסור היה לו להיות שם, ואף הזמין אותו לתפילת פג'ר.
"באותו הרגע הוא פשוט התנפל על השוטר. זה מעשה של מפגע בודד, מחבל בודד. אין דמות שאנחנו יכולים להצביע עליה כאופיינית לבן אדם שהוא מפגע בודד. היו גם ילדים, היו גם מורים וגם מנהלי בתי ספר שקיבלו החלטה ברגע. הם לא משתפים מישהו בהחלטה הזאת. בהכנות לרמדאן, אחד הדברים ששמנו עליהם את הדגש זה הנושא של מוכנות מבצעית של שוטרים כדי שיוכלו לנטרל את אותו מפגע בודד".
חאבס אלעטאונה, ראש המועצה המקומית חורה, אמר הבוקר: "מדובר בבחור שעמד לסיים את לימודי הרפואה. הוא היה אמור לחזור לרומניה לבחינה, אבא שלו נכה שמחובר למכשירים. הם עברו מיישוב בלתי-מוכר לחורה וגרו בשכירות אצל קרובי משפחה כי האבא היה צריך חשמל. הבחור הזה היה אמור להיות רופא, הוא ילך לעשות פיגוע? הוא הלך להתפלל וכנראה שהיה ויכוח בינו לבין אחד השוטרים שם. בשביל זה יורים בו יותר מ-20 כדורים? אפשר היה לנטרל אותו, לשבור לו רגל, לא ככה הורגים מישהו שלא עשה כלום".
ראש המועצה הוסיף: "אף אחד לא מאמין לגרסת המשטרה, בגלל שאנחנו באמת חווינו אירועים דומים בעבר, כמו במקרה של יעקוב אבו אלקיעאן. גם הוא נורה בנסיבות דומות, ואחרי כמה שנים אמרו 'מצטערים, הייתה טעות'. זה לא עובד ככה. איך אנחנו נשכנע את הצעירים ביישוב שזה אכן פיגוע? כולם משוכנעים שהיד קלה על ההדק אצל המשטרה".
5 צפייה בגלריה
מצלמות האבטחה בזירת האירוע
מצלמות האבטחה בזירת האירוע
מצלמות האבטחה בזירת האירוע
(צילום: דוברות המשטרה, AFP)
ראש העיר רהט עטא אבו מדיגם אמר: "הדבר הכי מתבקש זה ללכת לשביתה כללית בכל המגזר הערבי, לא רק במגזר הבדואי. אני מודה לכל היישובים שהלכו עם הקו הזה, כי אי אפשר להבליג על דבר כזה בלי שביתה שתעביר את המסר. אנחנו לא יכולים שרופא יחוסל ככה באל-אקצא ולהישאר אדישים. חייבים לבלום את זה בצורה הכי שפויה".
שמעת את גרסת המשטרה. "שמעתי גם מה אמרו במקרה של אבו אלקיעאן. היינו בסיפור הזה, הכול מצוץ מהאצבע. יש להם אליבי מתואם. פתאום באל-אקצא יש 'שטח מת' שאין בו מצלמות. שמעתם בכירים לשעבר במשטרה שאמרו שבמקום הזה יש מצלמות. למדנו מהסיפור של אבו אלקיעאן, אנחנו לא מוכנים שיירצח רופא בדם קר ולהמתין שיתאמו גרסאות לכאורה וישחררו לציבור כל מיני סיפורים הזויים".
ח"כ יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל) אמר: "זה ממש סיפור של אבו אלקיעאן שתיים. אנחנו מכירים את המשפחה וגם את הבחור שלפי דעתי נרצח בדם קר. כל הסיפור שהמשטרה מנסה להפיץ ולהעליל עליו - אנחנו דוחים ולא מקבלים. יש לנו עדות מהשטח של אנשים שהיו שם ואומרים בצורה הכי ברורה שמה שהיה שם זה הוצאה להורג ללא שום סיבה. הבחור לא ניסה לחטוף נשק ולא ירה. גם על מח"ש אנחנו לא סומכים".

יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס אמר: "הבוקר אני לא מאמין למשטרת ישראל זה לא המקרה הראשון שבו מדווחים על פיגוע. אנחנו זוכרים את המקרה של יעקוב אבו אלקיעאן ואת המקרה של איאד אל-חלאק (שנורה למוות ב-2020 בעיר העתיקה בירושלים לאחר שנחשד כמחבל). בכל המקרים האלה אין מצלמות, אין עדויות, ובסופו של דבר התברר שזה לא היה המקרה.
"הבחור הזה סטודנט לרפואה, סיים לימודיו שש שנים ברומניה, חזר לחופשת רמדאן בחיק המשפחה, בדרך למבחן הגמר כדי להיות רופא. הוא נסע למסגד אל-אקצא וחזר גופה. אני חושב שמן הראוי זה שלפני שהמשטרה תצא ותתייג אותו כמחבל, שיגידו 'אנחנו חוקרים את המקרה'. בינתיים אין לנו מספיק עדויות ולתת אמון שאכן מתבצע תהליך של בדיקה. ביקשנו חקירה לא תלויה במשטרה כדי שנוכל לדעת את האמת".