כלל לא בטוח ששנת הלימודים הקרובה אכן תיפתח בשבוע הבא, אך בעיריית תל אביב-יפו נערכים לפתיחת השנה החדשה. כחלק מההכנות החלה היום (שלישי) העירייה בתליית מפות ארץ ישראל בבתי הספר ברחבי העיר, ובהן סימון של הקו הירוק. יש לציין כי משרד החינוך אוסר לעשות זאת, ומדובר ככל הנראה בהוראה של ראש העיר רון חולדאי.
בעיריית תל אביב ציינו כי המפות נתלות בכיתות בעקבות "תהליך עבודה רציני ומעמיק". לדברי העירייה, במהלך התהליך אף פנו למשרד החינוך ולמרכז למיפוי ישראל, וביקשו לספק מפה ונתונים, אך "לא נמסרו כאלה". הפקת המפה, ציינו, ארכה שנתיים, "תוך עבודה מעמיקה שחוקרת כל חלק וחלק ומביאה את המציאות כפי שהיא, ללא תיווך וצנזורה, ומאפשרת לילדים ולילדות תפיסת מרחב מהימנה".
2 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
בקרוב עם מפה חדשה? בית ספר יסודי בתל אביב, ארכיון
(צילום: AP)
2 צפייה בגלריה
המפה שתתלה עיריית תל אביב יפו
המפה שתתלה עיריית תל אביב יפו
המפה השנויה במחלוקת של עיריית תל אביב-יפו
במשרד החינוך יצאו נגד החלטת העירייה וכינו את המפה שהכינו "חובבנית ולא מקצועית, שהומצאה על ידי עיריית תל אביב". לדברי משרד החינוך, "הדבר בא לידי ביטוי בקטוגרפיה ובשימוש מגמתי במונח 'קו הריבונות'". הם השיבו על תגובת העירייה וטענו כי "המפה לא הובאה לאישור משרד החינוך, ולפיכך היא לא מאושרת ללימוד ואף לא לשימוש כפלקט על הקירות". עוד הבהירו במשרד החינוך כי "הגורם היחיד שמוסמך לקבוע את מפות ישראל הוא המרכז למיפוי ישראל (מפ"י)".
בעירייה הסבירו את הצעד השנוי במחלוקת, לאחר שפורסם ב"הארץ": "לנו חשוב שהתלמידים והתלמידות יכירו לא רק את העיר ואת אזור מגוריהם, אלא את המדינה כולה. שיידעו היכן כל יישוב נמצא, כמה אנשים חיים בו ומה הרכב האוכלוסייה. חשוב שיכירו את הגבולות בינינו לבין מדינות אחרות, וכן את גבולות הריבונות הישראלית ואת המציאות המורכבת באזורים מסוימים".
עוד הוסיפו: "חשוב שיכירו את המזרח התיכון ויידעו כמה קטנה ישראל ביחס למדינות הסובבות אותה. זהו ידע שהכרחי לכל אחת ואחד. אנו בטוחים שמנהלי בתי הספר והצוותים החינוכיים שלנו, שמכירים טוב מכולם את תלמידיהם, יידעו להוביל ולהתאים עבורם את השיח, גם כשהוא מורכב; יידעו להציף את תמונות המצב הישראלית כפי שהיא במציאות - לעתים שנויה במחלוקת, לעתים ברת-שינוי ולעתים משתנה בהתאם למדיניות פוליטית ממשלתית. כל אלה הם חלק מההיסטוריה, מההווה ומהעתיד המשותף של כולנו".
בהתנחלויות הגיבו בזעם להחלטת עיריית תל אביב, וראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן, אמר כי "חולדאי, מתייחס לקו שאינו רלוונטי לא במציאות בשטח ולא בתודעה הציבורית הישראלית. בדבר אחד הוא צודק - בכך שהוא מעלה את הצורך בהחלת ריבונות על יהודה ושומרון, שבתוכם חיים עשרות אלפי יהודים כאזרחים סוג ב', כאשר כל זב חוטם יכול להחליט להוציא אותם מהמפה בכל עת".
גם ראש מועצת בית אל, שי אלון, הביע את זעמו ואמר כי "התנהלות עיריית תל אביב היא חלק מסימפטום רחב שבו חוסר היציבות הפוליטית וחוסר האופק המדיני מול הפלסטינים מובילים להתנהלות עצמאית של גורמים שונים, המנהלים את הסכסוך כפי ראות עיניים ומובילים לכאוס השורר בכל הנוגע ליו"ש. במצב כזה, בו 'איש הישר בעיניו יעשה', לא פלא שגם עיריית תל אביב מחליטה היכן יעברו גבולות מדינת ישראל".
ראש עיריית מעלה אדומים, בני כשריאל, אמר כי "מדובר בהחלטה אומללה, המעידה בעיקר על דעות קדומות. למרבה הצער, כנראה שמדינת תל אביב והעומדים בראשה חושבים שגבולות ארץ ישראל מסתיימים בגוש דן. אני מזמין אותם לצאת משינקין ומאבן גבירול, להגיע אלינו למעלה אדומים ולראות מקרוב מהי התיישבות הנמצאת בתנופה ובצמיחה".