7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו ונשיאת בית המשפט העליון חיות
ראש הממשלה נתניהו ונשיאת בית המשפט העליון חיות
ראש הממשלה נתניהו ונשיאת בית המשפט העליון חיות
(צילום: EPA, אלכס קולומויסקי)
זה התחיל לאחר הרכבת הממשלה ה-37. שר המשפטים הציג את "השלב הראשון", ברחובות פרצה מחאה שהתגברה משבוע לשבוע, נשיא המדינה כשל בניסיונו להוביל להידברות - ועכשיו הרשות המבצעת והרשות השופטת חזק בתוך מסלול ההתנגשות: שינויי החקיקה, שמהווים חלק מהמהפכה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, יעלו היום (שני) להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.
האירוע הדרמטי שצפוי להתרחש מסביב לוויכוח המתלהט בציבוריות הישראלית מגיע לנקודת רתיחה. גורמים בכירים בליכוד אמרו לקראת ההצבעה שצפויה היום בשעות אחר הצהריים: "אין לנו כוונה לעצור את החקיקה. כל הידברות שתהיה תצטרך להתבצע ללא תנאים מוקדמים". בקואליציה לא מוכנים להקפיא את ההליך בכנסת לצורך הידברות. מנגד, באופוזיציה אומרים שכל זמן שהחקיקה נמשכת - הציפייה להידברות מגיעה עם אקדח שמוצמד לרקה.
דברי ראש הממשלה בפתח ישיבת הממשלה
(צילום: אלי מנדלבאום)

ח"כ דוד ביטן בריאיון באולפן: לא בטוח שנתניהו שולט באירוע, לממשלה יהיה קשה להחזיק מעמד
(צילום: ירון ברנר)

מדובר באחד העימותים הסוערים ביותר שידעה המערכת הפוליטית בשנים האחרונות, מאבק שגלש מזמן מחוץ לגבולות הכנסת. מארגני ההפגנות נחושים להמשיך בהן, ומעבירים מסרים למנהיגי האופוזיציה שלפיהם לא יעצרו את המחאה גם אם תחל הידברות בין הצדדים. מובילי המאבק הסבירו כי רק הצהרה חד-משמעית מצד מקדמי המהפכה המשפטית על כך שהובלת שינויים ושמירת מסגרת העקרונות של מגילת העצמאות תוביל להורדת גובה הלהבות.
בין אופוזיציה לוחמנית למחוקקים נחושים בקואליציה נמצא ראש הממשלה בנימין נתניהו שמעוניין להפחית את עוצמת העימות, אך לא מצא עדיין את הדרך כיצד לעשות זאת. ח"כ דוד ביטן אמר בשבוע שעבר באולפן ynet כי נתניהו איבד שליטה על האירועים. יותר ויותר קולות בליכוד מאשרים את הניתוח שהשמיע ביטן.
מצד אחד, השטח הליכודי דורש את המהפכה ומאיים שאם לא תקודם במלואה - המפלגה תשלם מחיר פוליטי. מצד שני, אזהרות הכלכלנים, האיתות החריף מהאמריקנים והחשש מפני מעמדה של ישראל בעולם, מספקים אינטרס מובהק למתן דרמטית את יוזמות החקיקה. גורמים פוליטיים העריכו שהידברות אמיתית יכולה לצאת לפועל אחרי אישור החוקים בקריאה ראשונה. ואולם, גם במקרה כזה הפערים נחשבים עדיין גדולים מאוד ולא ברור אם בכלל ניתן לגשר עליהם.
לקראת ההפגנה הגדולה בשני: 3 מראשי המחאות באולפן
(צילום: ירון ברנר)

על מה מצביעים?

דיוני המליאה ייפתחו היום בשעה 16:00 אחר הצהריים. חברי הכנסת יתבקשו להצביע בקריאה ראשונה על "חוק השפיטה" - החלק הראשון של המהפכה המשפטית. מדובר בחוק שיאפשר לקואליציה לשלוט בוועדה לבחירת שופטים באמצעות שינוי הרכבה, ולחסום בפני בג"ץ את האפשרות לדון בחוקיות חוקי יסוד.
הוועדה לבחירת שופטים מונה כיום תשעה חברים, והיא כוללת את שר המשפטים, שר נוסף בממשלה, שני חברי כנסת שנבחרים באופן חשאי בהצבעה במליאה, שני חברי לשכת עורכי הדין שנבחרים גם הם באופן חשאי על-ידי המועצה הארצית של הלשכה, נשיאת בית המשפט העליון, ושני שופטים נוספים מבית המשפט העליון. הרכב זה שם את הכנסת במיעוט בוועדה.
בהתאם להצעת החוק, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כאמור כך שלקואליציה יהיה רוב מובנה של חמישה מתוך תשעה חברי הוועדה, ובית המשפט העליון לא יוכל להתערב כלל בשיפוט חוקי יסוד. בנוסף, ועדת החוקה תזמן את מועמדי בית המשפט העליון לשימוע, תהיה דרישה לייצוג בוועדה של אישה מכל רשות והוועדה תוכל להתכנס גם במינימום של חמישה מחבריה.
7 צפייה בגלריה
 אין הידברות. ח"כ רוטמן, השר לוין, הנשיא הרצוג, ח"כ גנץ וח"כ לפיד
 אין הידברות. ח"כ רוטמן, השר לוין, הנשיא הרצוג, ח"כ גנץ וח"כ לפיד
אין הידברות. ח"כ רוטמן, השר לוין, הנשיא הרצוג, ח"כ גנץ וח"כ לפיד
(צילום:יונתן זינדל/פלאש 90 יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי, קובי קואנקס)
במהלך הדיונים בוועדת החוקה, נשמעה ביקורת חריפה מצד חברי האופוזיציה על כך שהשינוי שח"כ רוטמן מבקש יוביל לכוח בלתי מוגבל של הקואליציה בבחירת שופטים, ובכך עלול לגרום לפוליטיזציה של הוועדה - כך שימונו שופטים שתואמים את האג'נדה של גורם פוליטי כזה או אחר, או שיבוצעו מינויים לא מקצועיים.
הסעיף השני בהצעת החוק נוגע למניעה מבית המשפט העליון מלהתערב בשיפוט חוקי יסוד. רק בחודש שעבר פסק בית המשפט העליון, בניגוד לחוק יסוד מינוי שרים שעבר בכנסת, כי מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הוא פסול, והורה לפטרו מתפקידיו כשר הבריאות ושר הפנים.
בדיונים בוועדת החוקה עלו הטענות כי מטרת ההצעה היא להשיב את יו"ר ש"ס לכיסאו כשר, ובהמשך גם לתת כוח בלתי מוגבל לחוקק חוקים שיכנסו תחת תיקונים של חוקי יסוד ובית המשפט העליון לא יוכל להתערב בהם, גם אם יימצא בהם דבר שגוי ופסול.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "יאיר לפיד הוא זה שמחבל בכל סיכוי להידברות"
(צילום: גיל יוחנן)

יו"ר ועדת החוקה ח"כ רוטמן אמר כי הוא פתוח לשינויים מסוימים בין הקריאה הראשונה לשנייה ושלישית, אך ממשיך להפנות אצבע מאשימה לחברי הכנסת מהאופוזיציה שלא נותנים לטענתו הצעות קונקרטיות חלופיות.
יו"ר מפלגתו של ח"כ רוטמן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', האשים אתמול את יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד בכך שהוא זה שמונע הידברות סביב המהפכה המשפטית. "יאיר לפיד רוצה להוביל למלחמת אחים", אמר סמוטריץ' בכנס של מפלגתו בירושלים. "זו תחילת הדרך להשיב בחזרה לעם את ההכרעה על גורלו, מה שנלקח מאיתנו ללא הצדקה לפני כ-30 שנה על-ידי אהרן ברק".
7 צפייה בגלריה
המחאה בירושלים מהרחפן
המחאה בירושלים מהרחפן
המחאה מול הכנסת בשבוע שעבר
(צילום: חומי פוזנר)
7 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
(צילום: gettyimages)
עוד לפני הדיון הדרמטי במליאת הכנסת, בשעות הבוקר היום יימשכו בוועדת החוקה הדיונים על הצעת התיקון לחוק יסוד: השפיטה. מדובר בחלק השלישי של החוק והוא עוסק בפסילת חוקים רגילים על-ידי בית המשפט העליון.
לפי ההצעה של ח"כ רוטמן, חוק יוכל להיפסל בבג"ץ רק אם ההחלטה עברה פה אחד, בהרכב מלא של שופטים (15 מ-15 השופטים). ההצעה גם קובעת כי בג"ץ יוכל לפסול חוק "רק אם הוא סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד". בהמשך מתכוונת הקואליציה להביא להצבעה גם את חוק פסקת ההתגברות שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ ואת הגבלת "עילת הסבירות".
7 צפייה בגלריה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה
יו"ר הקואליציה ח"כ כץ. מסלול מהיר ל"חוק הנבצרות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במקביל, בקואליציה דואגים לקדם במסלול מהיר את "חוק הנבצרות" שיקשה על המערכת המשפטית להוציא את ראש הממשלה נתניהו לנבצרות. אחרי שיקבל פטור מחובת הנחה, החוק יעלה להצבעה ביום רביעי הבא בקריאה טרומית. מטרת הקואליציה היא להתאים את תזמון קידום החוק לפסיקת בג"ץ לעתירה שמבקשת להוציא את נתניהו לנבצרות מכיוון שהוא מפר את הסכם ניגוד העניינים שלו. כלומר, להציג באמצע החודש הבא לבית המשפט עמדה שלפיה הכנסת מסדירה את הנושא.
לפי הצעת החוק של יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ וראשי סיעות הקואליציה, "ההכרזה על נבצרות תיעשה על-ידי ראש הממשלה או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת".

"נעצור את ההפיכה ונשיב את השקט לארץ"

לקראת ההצבעה הדרמטית היום בכנסת ייערכו הפגנות ומחאות בכמה מוקדים ברחבי הארץ. ההפגנה המרכזית תיערך מחוץ למשכן הכנסת וצפויים להשתתף בה רבבות. כמו ביום שני שעבר, בעת שוועדת החוקה של הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את שני סעיפי החוק שיעלה מחר במליאה, גם הפעם צפויים עובדים רבים ברחבי הארץ לשבות כדי להשתתף במחאה. ההיעדרות ממקום העבודה תכלול בין היתר עובדי הייטק, רופאים, עורכי דין, אדריכלים ושכירים.
מארגני המחאה מסרו: "ביום שבו ממשלת ישראל מביאה את חוק יסוד הדיקטטורה להצבעה, עם ישראל קם על רגליו ואומר לא לדיקטטורה. זהו השבוע השמיני ברציפות של מחאות ענק שטרם נראו בהיסטוריה של המדינה, ההתגייסות של הציבור למניעת ההפיכה המשטרית היא חסרת תקדים ורק תלך ותתעצם. ממשלה שלא מעוניינת בהידברות קורעת את העם מבפנים, לא ניתן להם להביא את ישראל לחורבן בית שלישי. נעצור את ההפיכה ונשיב את השקט לארץ".
פורסם לראשונה: 23:19, 19.02.23