רגע לפני הרמדאן ישראל תכריז על הקלות דרמטיות על תושבי רצועת עזה ותגדיל את מכסת הפועלים מעזה מ-12 אלף, שאושרה לפני שבועיים, ל-20 אלף. הממשלה תאשר ביום ראשון את יוזמת שר הביטחון בני גנץ להרחיב את מספר הפועלים הנכנסים מעזה בצורה משמעותית בתוך כמה חודשים.
אחרי מבצע שומר החומות החליט הדרג המדיני בהמלצת צה"ל ומתאם הפעולות בשטחים להעלות את מכסת העובדים ל-7,000 ולאחר מכן ל-10,000. לאחרונה הוגדלה המכסה ל-12 אלף. שב"כ התנגד תחילה למהלך מחשש שהצעד עלול להוביל לפיגועים, או שחמאס ינצל זאת כדי להכניס מטענים או אמצעי לחימה למשתפי פעולה.
עד כה התברר כי נטילת הסיכונים הייתה נכונה ‑ כניסת הפועלים הביאה לשיפור המצב הכלכלי בעזה. כל פועל בתחום החקלאות או הבנייה מרוויח מעל 5,000 שקלים בחודש ואף יותר. מדובר בפי 4 עד 5 מהשכר הממוצע בעזה והדבר משפיע על הרווחה ברצועה.
2 צפייה בגלריה
מעבר ארז
מעבר ארז
מחסום ארז
(צילום: רועי עידן)
העובדים העזתים שנכנסים בחודשים האחרונים לעבודה בישראל שינו משהו ברצועה. כל אחד מאותם עובדים משפיע באופן ישיר על עשרות מבני משפחתו, שמתפרנסים מהכסף שהוא מכניס לרצועה מהעבודה בישראל. על פי הערכות במערכת הביטחון, עובד פלסטיני מרוויח בישראל כ-8,000 שקלים בחודש, כאשר השכר הממוצע בעזה עומד על 1,200 שקלים ואחוז האבטלה נושק ל-50%.
עשרות מיליוני השקלים שאותם עובדים עזתים מכניסים מישראל לרצועה מדי חודש מניעים את הכלכלה המוחלשת ומשנים את המציאות שהייתה ברצועה ערב מבצע שומר החומות. במערכת הביטחון יכולים לומר שלחמאס ולתושבי עזה יש מה להפסיד במאבק אלים נגד ישראל.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
שר הביטחון גנץ
(צילום: מוטי קמחי)
במקביל, התקיימה עבודת מטה משותפת של משרדי ראש הממשלה, האוצר והביטחון להכנת החלטת ממשלה שתאפשר הוצאת 20 אלף פועלים מהרצועה. ההחלטה כוללת הקצאה של כ-40 מיליון שקלים להתאמת מעבר ארז לקליטת שיא של פועלים עזתים. בכך מקווים במערכת הביטחון לפנות לציבור העזתי מעל לראשו של חמאס ולשפר את המצב הכלכלי ואת רווחת המשפחות.
בימים אלו מקיימים מתאם פעולות הממשלה בשטחים ושב"כ עבודה שמטרתה להסדיר את נוהלי הבידוק והמעקב בנושא. ההחלטה הזו התקבלה במשותף בין שר הביטחון גנץ, ראש הממשלה בנט ושר האוצר ליברמן. בין גנץ לבנט שוררת מתיחות, וגנץ אף הקדים את נסיעתו להודו בשבוע הבא לפני המראת בנט לשם.
בהקשר הביטחוני השניים מתואמים והם רוצים לפעול ולקרר את השטח לפני חודש הרמדאן המתוח. ישראל אישרה להכניס לרשות הפלסטינית מכולות יבוא מירדן דרך גשר אלנבי, וכאמור להגדיל את מכסת הפועלים שעובדים בישראל. בנוסף, ישראל צפויה, כמו בכל שנה, לאפשר כניסה נרחבת של פלסטינים לישראל כדי שיוכלו להתפלל במסגד אל-אקצא ולאפשר להם חופש פולחן.
הזירות הרגישות הן מזרח ירושלים ושטחי יהודה ושומרון. הפיגוע בבאר שבע, שבו נרצחו ארבעה אזרחים, הפתיע את מערכת הביטחון גם בזהות המחבל, אזרח ישראלי, וגם במתווה ובאזור. חקירת שב"כ נמשכת ונבחנות השאלות האם ניתן היה לעקוב טוב יותר אחר המחבל שישב בכלא על עבירות ביטחוניות.