3 צפייה בגלריה
איתי פנקס
איתי פנקס
איתי פנקס-ארד
(צילום: אפי שריר)
הוא היה עבורם מודל לחיקוי, דמות להערצה, מישהו שאפשר לסמוך עליו ולהיעזר בו בעת הצורך. אבל נראה שאיתי פנקס-ארד, אחד הפעילים הבולטים ביותר בקהילת הלהט"ב ומי שנאבק שנים רבות על זכויות הקהילה הגאה, בחר לקיים לכאורה מפגשים מיניים עם נערים שהגיעו לפעולות והרצאות בתנועת הנוער איגי. "איני זוכר בבהירות כל פרט ופרט", הגיב אמש (שלישי) פנקס-ארד לדברים, "הכרחי שמפגש מיני יהיה בהסכמה".
בשתי עדויות מטלטלות, שמתפרסמות לראשונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", מספרים באומץ י' ו-א' כיצד פנקס-ארד, המכהן כיום כחבר מועצת עיריית תל אביב-יפו מטעם "מרצ" ומחזיק תיק הקהילה הגאה והמרכז הגאה, קיים איתם יחסי מין בזמן שהיו בני 17 וחניכים בתנועת הנוער, תוך שהוא מודע למצבם הנפשי הפגיע. יש לציין כי האירועים המתוארים התקיימו לפני יותר מעשור, והמתלוננים עברו אמש בדיקת פוליגרף מקיפה ויצאו דוברי אמת.

"קפאתי ולא הצלחתי להגיב"

י' היה רק בן 17, חניך בתנועת איגי, כשהכיר לראשונה את פנקס-ארד, אז בן יותר מ-30. "הוא נחשב לאוטוריטה בקהילה ופעיל מרכזי בנושא זכויות להט"ב. מיותר לציין שנשאנו עינינו אליו והחזקנו ממנו ואני יכול להגיד באופן אישי שאפילו נדלקתי עליו", משחזר י', "אחרי מפגש באיגי הלכנו כולנו לאכול פיצה ואיתי הצטרף אלינו. הכל היה מאוד ידידותי. אני לא זוכר את הנסיבות המדויקות אבל איכשהו החלפנו טלפונים והמשכנו להתכתב".
י': "הוא הכניס לי יד למכנסיים ונגע באיבר המין שלי. כשהגענו לדירה קיימנו שם יחסי מין. הוא עשה זאת בלי קונדום ובלי לשאול אותי. אחר כך הוא הסיע אותי לאיזו נקודה משם לקחתי מונית שירות הביתה"
זמן קצר לאחר מכן פנקס-ארד הציע ל-י' להיפגש איתו בתל אביב והנער נענה לבקשתו. "הגעתי לשם בתחבורה ציבורית וקבענו להיפגש בבית קפה בדרום תל אביב. ישבנו ודיברנו קצת ואחרי זה נסענו ברכב שלו למשרד שלו בעיריית תל אביב". לדבריו של י', העוזר של פנקס גם היה במשרד ולאף אחד לא היה נראה חשוד שצעירים מגיעים ונכנסים כך ללשכתו בעייריה.
"היינו שם זמן קצר ואז ירדנו במעלית לחניון", מספר י', "במעלית הוא שאל אם הוא יכול לנשק אותי ואמרתי שכן והתנשקנו. הוא הציע שניסע לבית של ההורים שלו שנמצאים בחו"ל". לאחר מכן מתאר י' כיצד בזמן הנסיעה החליט פנקס-ארד לחצות את הקווים האדומים. "הוא הכניס לי יד למכנסיים ונגע באיבר המין שלי. כשהגענו לדירה קיימנו שם יחסי מין. הוא עשה זאת בלי קונדום ובלי לשאול אותי. אחר כך הוא הסיע אותי לאיזו נקודה משם לקחתי מונית שירות הביתה ומאז לא היה בינינו קשר מלבד כמה הודעות בפייסבוק".
בזמנו, י' היה בטוח שמדובר במקרה חד-פעמי, משהו שאירע רק לו. אבל כעת, כשדיבר עם א', חברו לשעבר בתנועת הנוער, הבין שגם הוא חווה אירוע טראומתי דומה עם פנקס-ארד.
3 צפייה בגלריה
איתי פנקס
איתי פנקס
"נסענו ברכב למשרד בעיריית תל אביב, לאף אחד לא היה חשוד שצעירים מגיעים ללשכה". איתי פנקס-ארד
(צילום: מוטי קמחי)
"בתמימותי אז חשבתי שאני היחיד ושאני מיוחד", אמר, "לא ידעתי שזה דפוס. ובטח לא חשבתי שהוא עושה אותו דבר עם חבר שלי מאותה קבוצה. אחד הדברים החמורים בעיניי הוא העובדה שה'ציד' הזה שלו נעשה בחסות מפגשים של איגי עם נוער במצב הכי רגיש. ומאוד סביר שזה לא עלה כי זה כל פעם אנשים בודדים בקבוצות שונות בארץ שלא מתקשרים ביניהם. ה'מזל' הוא שאני הכרתי את א' ויצא שהצלבנו גרסאות".

"עשה דברים בלי לשאול"

י' כאמור לא היה היחיד שחווה מפגש מיני בעל אופי בעייתי לכאורה עם פנקס-ארד. במקרה נוסף, גם הוא התרחש לפני יותר מעשור, טען צעיר בשם א' כי בהיותו בן 17 הכיר את פנקס-ארד במסגרת פעולה באיגי, שם ביקש ממנו עזרה לקדם תכני להט"ב בתיכון.
"הוא הגיע להרצות לנו בתור אדם צעיר בקהילה בעל רקע עשיר וחיי משפחה", תיאר א', "הוא סיפר לנו על החיים שלו ועל כך שעשה שירות צבאי והתקדם גם בעבודה ונמצא בזוגיות עם בן זוג. זו הייתה הפעם הראשונה שהכרתי גיי עם חיי משפחה. בזכותו האמנתי שזה אפשרי. הוא היה ממש מודל לחיקוי עבורי. בסוף המפגש הוא הציע שאקח את הטלפון שלו ושנדבר על מנת שיוכל לעזור לי לקדם תכנים בתיכון שבו למדתי.
א': "סיפר לנו על החיים שלו ועל כך שעשה צבא והתקדם גם בעבודה ובזוגיות. זו הייתה הפעם הראשונה שהכרתי גיי עם חיי משפחה. בזכותו האמנתי שזה אפשרי. הוא היה ממש מודל לחיקוי עבורי"
"במהלך השיחות הוא הסביר לי שהוא בזוגיות פתוחה והתחלנו לגלוש לעניינים מיניים. במפגש עצמו הוא היה מאוד מכבד, אך במהלך האקט הוא עשה דברים בלי לשאול ואני, מהערצה אליו ומהקיפאון, לא הצלחתי להגיב או להתנגד. מצד אחד נהניתי, מצד שני הרגשתי ממש רע עם הסיטואציה. גם במפגשים נוספים בינינו הוא פעל בלי לשאול אותי, ולא השתמש בקונדום".
לאורך השיחות עם השניים, י' ו-א' ביקשו להדגיש כי הם באמת מאמינים שאם היו פונים להנהלה של איגי באשר למפגשים עם פנקס-ארד, לא היה להם ספק שהדבר היה מטופל. "המפגשים שהתקיימו באיגי עזרו לי להבין את הזהות המינית שלי, ופעילות הארגון מבורכת", מבהיר א', "אנחנו לא רוצים שהארגון ייפגע וכתוצאה מכך הורים לנערים ונערות להט"ב לא ישלחו את ילדיהם לפעילות הכל כך חשובה הזאת".
3 צפייה בגלריה
פנקס-ארד: "הכרחי שמפגש מיני יהיה בהסכמה ומכבד"
פנקס-ארד: "הכרחי שמפגש מיני יהיה בהסכמה ומכבד"
פנקס-ארד: "הכרחי שמפגש מיני יהיה בהסכמה ומכבד"
(צילום: טל שחר)
איתי פנקס-ארד מסר בתגובה: "האירועים המדוברים התרחשו לפני יותר מעשור ולכן איני זוכר בבהירות כל פרט ופרט. הכרחי שמפגש מיני יהיה בהסכמה ומכבד, ודאי אם מדובר בפרטנרים צעירים, אף אם מעל גיל ההסכמה כמו במקרה המדובר. אבל בחיים עצמם, קורה שמפגש מיני, בכלל הקהילות, מסתיים כך שאחד הצדדים, זוכר את המפגש כמאכזב ולא נעים, או אפילו יש בליבם על הפרטנר, שאיתו או איתה בחרו לקיים את המפגש".
"אני מצטער על המקרים האלה מאוד, בוודאי נוכח התחושות של הפונים. חשוב לי להדגיש שמעולם לא הייתי פעיל באיגי ולא הדרכתי בני נוער ורק הוזמנתי פעמים בודדות להרצות. וכאמור, חלפו לא מעט שנים מהמקרים המתוארים, ובמקום שבו אני נמצא היום, אני מזכיר לעצמי שבמקום שבו יש ספק לא צריך להיות ספק".