4 צפייה בגלריה
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
הפגנת העובדים הסוציאלים ב-2020
(צילום: מוטי קמחי)
נתונים חדשים על העומסים בלשכות הרווחה: איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים ערך בחודש האחרון סקר עומסים ומחסור בכוח אדם בקרב 1,771 עובדים סוציאליים. הנתונים, שהוצגו הבוקר (שלישי) בדיון מיוחד בוועדה לקידום מעמד האישה בראשות חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן, העלו תמונת מצב מטרידה בנוגע למסוגלות המערכת לתת מענה לאוכלוסיות במצוקה.
לפי הנתונים, 93% מהעובדים הסוציאליים מדווחים על גידול בעומסים המוטלים עליהם בשנתיים האחרונות, ו-86% מדגישים כי חל גידול בצרכים של האוכלוסייה, וכתוצאה מכך יותר פניות או מצוקות עמוקות יותר. 65% מהעובדות והעובדים ציינו שחלה ירידה בהיקף כוח האדם בשנתיים האחרונות, ו-72% מהעובדים הסוציאליים המטפלים באנשים החיים בעוני דיווחו כי מצוקת העומס גברה בשל עזיבה ניכרת של הצוותים.
מי שמשלם את המחיר הם מטופלי הרווחה. העובדים הסוציאליים שעובדים בתחום העוני דיווחו על 215 מטופלים בממוצע לעובד. המשמעות: כל מטופל זוכה ל-46 דקות של יחס אישי בחודש. בתחום המטופלים עם מוגבלויות דיווחו על 252 מקבלי שירות בממוצע לעובד, כלומר 40 דקות בחודש למטופל.
בתחום הקשישים דווח על 243 מקבלי שירות בממוצע לעובד (כחצי שעה בחודש), בתחום הנשים במצבי מצוקה דווח על 197 מקבלות שירות בממוצע לעובד (כ-38 דקות בחודש למטופלת) ובתחום הילדים דווח על 138 ילדים מקבלי שירות בממוצע לעובד - 13 דקות בלבד למטופל.
כמו כן, בתחום האלימות במשפחה דיווחו העובדים והעובדות הסוציאליות על 181 מטופלים בממוצע לעובד (9 דקות ו-50 שניות בשבוע), בתחום בריאות הנפש דווח על 158 מטופלים בממוצע (רבע שעה למטופל) ובתחום התמכרויות לסמים דווח על 133 מטופלים בממוצע - 18 דקות למטופל בשבוע.
הרוב המוחץ של העובדים הסוציאליים העידו שחל גידול בעומסים, ביניהם בתחומים של טיפול בשימוש בסמים ואלכוהול, אלימות במשפחה, עולים ומהגרים, קשישים, בני נוער, בריאות הנפש וילדים בעוני. 57% השיבו שחל גידול בגלל עזיבה של עובדים אחרים בצוות או בארגון, 55% ציינו שיש הרחבה בהיקף הפעילות ו-29% קשרו את הגידול בעומס בירידה בהיקף המענים האחרים הזמינים. למשל, סגירה של שירותים אחרים, או רשימות המתנה להם.
65% מהנשאלים ציינו שחלה ירידה בהיקף כוח האדם בשנתיים האחרונות, מתוכם 57% השיבו שהסיבה היא שהעובדים הסוציאליים עזבו אך המשרות לא אוישו, ו-8% ציינו שהסיבה היא קיצוץ, סגירת תוכניות או ביטול תקנים.
4 צפייה בגלריה
"אי אפשר לתת שירות לנפגעת אלימות במשפחה בפחות מ-10 דקות בשבוע". אילוסטרציה
"אי אפשר לתת שירות לנפגעת אלימות במשפחה בפחות מ-10 דקות בשבוע". אילוסטרציה
"אי אפשר לתת שירות לנפגעת אלימות במשפחה בפחות מ-10 דקות בשבוע". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"נתוני הסקר שערכנו מציגים את המחסור העמוק בעובדים סוציאליים בכל מערך השירותים החברתיים, ואת העומסים הכבדים שקיימים על העובדים שנותרו במערכת", אמרה יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני. לדבריה, "מערכת הרווחה בישראל משוועת למשאבים ותקציבים על מנת שנוכל לתת שירות ראוי לציבור המטופלים. אי אפשר לתת שירות לנפגעת אלימות במשפחה בפחות מ-10 דקות בשבוע, וילד בסיכון ראוי ליותר מ-13 דקות בשבוע. הגיע הזמן שממשלת השינוי תשנה את המציאות האומללה הזאת".
יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן, הוסיפה: "המשבר החברתי של הקורונה, יחד עם תנאי השכר הקשים, הובילו לסיטואציה בלתי אפשרית לעובדים הסוציאליים". לדבריה, העובדים הסוציאליים קורסים תחת העומסים ובשכר נמוך, וכי "המדינה צריכה להבין שהעובדות והעובדים הסוציאליים הם עמוד השדרה של החברה שלנו - פגיעה בהם היא פגיעה בכלל הציבור. מה שנדרש עכשיו זו השקעה במשיכת עוד עובדים ועובדות למקצוע החשוב הזה".